دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۸
«نام‌آوران داستان گذاري در ايران» منتشر مي شود

«فاطمه حبيبي‌زاد» نخستين نقال زن ايران دست به كار تدوين كتاب«نام آوران داستان گذاري در ايران» شده است. وي براي تحقيقات و گردآوري مطالب اين كتاب به شكل ميداني، 10 سال وقت صرف كرده است.\

«فاطمه حبيبي‌زاد» معروف به گردآفريد، نقال و پژوهشگر به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: در اين اثر به زندگينامه بازماندگان نقالي، پرده خواني و شاهنامه خواني، سبك كارها، ويژگي منطقه زندگي آنها و تاريخچه آيين داستان‌گذاري در ايران مي‌پردازم. 

وي افزود: با اين استادان مصاحبه و از آنها عكس و فيلم تهيه كردم، حتي به سراغ استادان اين افراد هم رفتم و از طريق بازماندگان عكس‌هاي مورد نظرم را تهيه كردم.

حبيبي زاد ادامه داد: اين كتاب را به همراه فيلمي كه در طي تحقيقاتم فيلمبرداري كردم، ارايه مي‌دهم.

وي گفت: شاهنامه خواني در خراسان شكل گرفت و در بين لرها و بختياري‌ها زنده ماند و به سبك‌هاي متفاوت در مناطق مختلف ايران ادامه پيدا كرد.

حبيبي زاد اضافه كرد: تصميم دارم ردپاي داستان گذاري را در آسياي مركزي و مناطق همجوار ايران دنبال كنم و به زودي به هند و ارمنستان سفر خواهم كرد. 

وي با اشاره به اين كتاب «آفرين و آفرينش» نيز در مرحله پاياني ترجمه است، يادآور شد: اين كتاب شامل فصل‌هاي مختلفي از جمله «پاسداشت طبيعت در آيين‌ها»، «گردهمايي ملي و آيين كهن ملي»، «گنجينه‌هاي مكتوب ايران باستان»، «بزرگان و پادشاهان نماد آباداني طبيعت»، «جانوران و اساطير افسانه‌اي»، «پند حكيمان»، «شاعران» و برخي نوشته‌هاي مورخين غربي درباره عقايد ايرانيان پيرامون محيط زيست است.

حبيبي‌زاد افزود: اين كتاب توسط انتشارات ايران‌شناسي به چاپ مي‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط