قیمت پشت جلد کتاب؛ معیارها و اجبارها/ 9
مفید: اگر قیمت پشت جلد را کاهش دهیم الزاما مشتریها بیشتر نمیشوند
حسین مفید، مدیر انتشارات و کتابفروشی مولی معتقد است که با وجود بیاعتمادی مردم به وضعیت نشر، حتی اگر قیمت کتاب کاهش پیدا کند، فروش آن بالا نخواهد رفت.
وی ادامه داد: معتقدم رشد قیمت کتاب، نسبت به سایر کالاها کمتر بوده است، بنابراین بهای بالای این محصول فرهنگی، بهانه خوبی برای نخریدن آن نیست. اما اگر قیمت کتاب را با درآمد مردم بسنجید، آنجاست که کاهش استقبال مردم معنا پیدا میکند. آنها نمیتوانند از ضروریات زندگی مانند تهیه غذا بگذرند اما میتوانند کتاب نخرند.
مدیر انتشارات و کتابفروشی مولی توضیح داد: بالا بودن قیمت کتاب در نخریدن آن تأثیر دارد اما این، به آن معنا نیست که اگر همین حالا قیمت را پایین بیاوریم، مشتریهای فراوانی خواستار خرید کتاب باشند.
مفید درباره علت کاهش تعداد مشتریان کتاب گفت: مهمترین دلیل این معضل، بیاعتمادی گروهی از مخاطبان به بعضی ممیزیهای سلیقهای در برخی دورههاست. حتی اگر کتاب ممیزی نشده باشد، تعدادی از مخاطبان تصور میکنند حتماً بخشی از کتاب حذف شده است. به نظر من کاهش تعداد مخاطبان، بیشتر به دلیل بیاعتمادی آنهاست تا افزایش قیمت کتاب.
وی توضیح داد: ترجیح میدهم قیمت کتابها بالا و شمارگان آنها پایین باشد. چون بنده کتابهای تخصصی منتشر میکنم و اگر این کتابها با تیراژ بالا منتشر شوند و مخاطب نداشته باشند سرمایه من از دست میرود و باید علاوه بر هزینههایی که متحمل شدهام، هزینه انبارداری نیز بدهم.
مدیر انتشارات و کتابفروشی مولی با تاکید بر لزوم اعتمادسازی اظهار کرد: من فکر نمیکنم که مردم کتابخوان نباشند. اتفاقاً مردم ما کتابخوان حرفهای هستند اما اگر گمان کنند چیزی مثله شده آن را نمیخوانند؛ حتی اگر واقعا تغییری در کتاب ایجاد نشده باشد.
نظر شما