«سنجش و تقویت تابآوری کودکان آسیبپذیر» بهعنوان یک کتاب راهنما با هدف فراهم کردن مجموعهای از راهبردهای هدفمند و کاربردی برای رشد و بهبود شش بعد تابآوری (حس امنیت، آموزش، روابط دوستانه، استعدادها و علایق، ارزشهای مثبت و شایستگی اجتماعی) در کودکان منتشر شد.
کتاب در دو بخش اصلی و هشت فصل با عناوین آموزش، روابط دوستانه، استعداد و علائق، ارزشهای مثبت، شایستگی اجتماعی، راهبردهای مداخلهای و مورد پژوهیها سامان یافته است.
در بخشی از مقدمه کتاب میخوانیم: «در سالهای اخیر، رویکرد روانشناسی مثبتگرا، با شعار توجه به استعدادها و توانمندیهای انسان (در عوض پرداختن به نابهنجاریها و اختلالات) در پاسخ به این نیاز ظهور کرد. این رویکرد، هدف غایی خود را شناسایی سازهها و شیوههایی میداند که موجبات بهزیستی و شادکامی انسان را فراهم آورند. رویکردی که در آن نیازهای وجودی آدمی، که تجلی «شدن» است و نه «بودن» پیش چشم است. از این رو، عواملی که موجبات تطابق هرچه بیشتر آدمی با نیازها و تهدیدات زندگی را سبب شوند، بنیادیترین سازههای پژوهشی این رویکرد شدند.
در این میان، «تابآوری» جایگاه ویژهای، خصوصاً در حوزههای روانشناسی تحول، روانشناسی خانواده و بهداشت روانی، به خود اختصاص داده است. تابآوری را «یک فرایند، یا پیامد سازگاری موفقیتآمیز بهرغم شرایط تهدید کننده» تعریف کردهاند. در واقع، تابآوری سازگاری مثبت در واکنش به شرایط ناگوار است. تابآوری صرفاً مقاومت منفعل در برابر آسیبها یا شرایط تهدیدکننده نیست، بلکه فرد تابآور، مشارکتکننده فعال و سازنده محیط پیرامونی خود است. تابآوری، قابلیت فرد در برقراری تعادل زیستی ـ روانی ـ روحی، در مقابل شرایط مخاطرهآمیز است نوعی ترمیم خود که با پیامدهای مثبت هیجانی، عاطفی و شناختی همراه است. تابآوری یا بازگشت به تعادل اولیه است یا رسیدن به تعادلی در سطح بالاتر (در شرایط تهدیدکننده) و قاعدتاً باید شرایط سازگاری موفق در زندگی را فراهم آورد.
اگر به تعاریف نگاهی کلی داشته باشیم، وجه مشترک همه آنها فعال بودن فرد در مواجهه با چالشها است. بنابراین، اگر بپذیریم که ما امروز نیازمند روشهایی هستیم که به واسطه آنها بتوانیم افرادی تربیت کنیم که خطرات و دشواریها را نه یک فشار، که یک چالش برای «تغییر کردن» در نظر بگیرند، قطعاً زمینه رشد و تعالی فرد و جامعه و ظهور یک سرمایه اجتماعی را رقم زدهایم.»
ترجمه کتاب سنجش و افزایش تابآوری در سالهای آغازین، حرکتی است در وادی یادشده، هر کوششی برای رسیدن به مقصود مورد نظر باید از دوران کودکی آغاز شود و علت انتخاب این کتاب نیز آن بود که راهنمای عملی برای آنانی است که به شکلی با کودکان سروکار دارند.
کتاب حاضر، بهعنوان یک کتاب راهنما، با هدف فراهم کردن مجموعهای از راهبردهای هدفمند و کاربردی برای رشد و بهبود تابآوری در کودکان تهیه شده است. در این کتاب، مربیان، والدین و مراقبان با سنجش شش بعد تابآوری (حس امنیت، آموزش، روابط دوستانه، استعدادها و علایق، ارزشهای مثبت و شایستگی اجتماعی) آشنا خواهند شد که به آنها در فرایند برنامهریزی برای مداخلات مناسب کمک خواهد کرد.
کتاب «سنجش و تقویت تابآوری کودکان آسیبپذیر» نوشته بریجید دانیل و سالی ویسل به ترجمه بهرام جوکار، مریم رزمجویی، مرجان حقنگهدار و آناهیتا مهرپور با شمارگان هزار و 100 نسخه در 160 صفحه به بهای 75 هزار ریال از سوی نشر دانژه منتشر شده است.
نظر شما