یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
فانی: برنامه‌ریزی شالوده مدیریت است/ «توسعه مشارکت» سیاست تازه آموزش و پرورش

اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم گردهمایی مشترک معاونان پرورشی و فرهنگی ادارات کل آموزش و پرورش و مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور گفت: برنامه‌ریزی، شالوده مدیریت است. فرایند برنامه‌ریزی مستلزم تلاش ذهن قبل از اقدام است و باید ضرورت‌ها، اهداف، موانع و الزامات در این زمینه لحاظ شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گردهمایی مشترک معاونان پرورشی و فرهنگی ادارات کل آموزش و پرورش و مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور صبح امروز یکشنبه (26 اردیبهشت ماه) با حضور علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، کفاش معاون وزیر آموزش و پرورش، علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حجت‌الاسلام غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی و اسلامی صدرا در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
 
اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در این گردهمایی گفت: باید تربیتی متوازن در همه ساحت‌های شش‌گانه تربیتی را دنبال کنیم. نه اینکه تربیت یک بعدی و دانش‌آموز تک‌ساحتی تربیت کنیم و اگر بتوانیم در این 6 ساحت تربیتی متوازن انجام دهیم می‌توانیم بگوییم دنباله‌روی راه امامی هستیم که در سال 1342 از شاه آموزش و پرورش را طلب می‌کرد. زیرا اگر فردی آموزش و پرورش را در اختیار داشته باشد یعنی همه چیز را در اختیار دارد.
 
وی ادامه داد: نکته مهم در رسیدن به این هدف به صورت برنامه‌ای حرکت کردن است. دورانی که عجولانه حرکت می‌کردیم سپری شده است. امروزه باید هدف‌گذاری کنیم و به برنامه حرکت کنیم و از انجام کارهای عجولانه پرهیز کنیم. در واقع برنامه‌ریزی شالوده مدیریت است. فرایند برنامه‌ریزی یعنی تلاش ذهن قبل از تلاش دست و قبل از اقدام باید ذهن‌مان کار کند.
 
به گفته فانی در این برنامه‌ریزی باید ضرورت‌ها، اهداف، موانع، چالش‌ها و الزامات لحاظ شود.
 
وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: گاهی در عین حالی که می‌گوییم داریم با برنامه‌ریزی حرکت می‌کنیم، برخی از الزامات آن را رعایت نمی‌کنیم. ما که ادعای تربیت در ساحت‌های 6گانه آموزشی و تربیتی را داریم باید با برنامه‌ریزی دقیق حرکت کنیم.


به گفته وزیر آموزش و پرورش یکی از سیاست‌های جدید این وزارتخانه توسعه مشارکت در آموزش و پرورش است. زیرا گستردگی موضوع کار آموزش و پرورش به لحاظ کمی و اهمیت و حساسیت موضوع کار این وزارتخانه به لحاظ کیفی ایجاد می‌کند که همگان در فرایند تعلیم و تربیت کمک کنند.
 
فانی ادامه داد: امروزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در کنار آموزش و پرورش نشانده‌ایم. همچنین صدا و سیما و سایر نهادهای فرهنگی هم باید کنار آموزش و پرورش بیایند البته تا به حال تا حتی این کار انجام شده و ما 21 تفاهم‌نامه با دستگاه‌های دولتی و غیردولتی امضا کرده‌آیم و میزان این تفاهم‌نامه‌ها در شهرستان‌ها به 100 رسیده است و در واقع همکاری خوبی با سایر نهادها داریم اما توسعه مشارکت بین نهادهای مختلف و همچنین توسعه مشارکت در بین دانش‌آموزان، مردم، اولیا و معلمان نیز در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد. همه معلمان باید در توسعه مشارکت حضور داشته باشند. هر معلمی به عنوان یک عضو موثر در آموزش و پرورش و تربیت دانش‌آموزان مطرح است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها