خواجوی: استقبال مردم مشهد از «تابستانه کتاب» خارج از حد تصور بود/ روزی که پیتزا فروشان به حال کتابفروشان غبطه خوردند!
امید خواجوی، مدیر فروشگاه کتاب آبان مشهد با اشاره به استقبال خارج از تصور مردم مشهد از طرح «تابستانه کتاب» گفت: برای اولین بار بود که میدیدم حدود 40 نفر در یک صف طولانی برای خرید کتاب منتظر ایستاده بودند؛ اتفاقی که تنها در پیتزا و ساندویچ فروشیها دیده lمیشود برای همین فکر میکنم برای اولین بار پیتزا فروشان به حال کتابفروشان غبطه خوردند.
وی افزود: این گونه از ارائه یارانه کتاب نه مانند بنهای کاغذی قابل خرید و فروش است و نه مانند بنکارتهای الکترونیک قابل نقد کردن. در واقع این یارانهای است که گویا در جیب همه مردم ایران قرار دارد و هر کس که بخواهد میتواند از آن استفاده کند.
خواجوی با اشاره به مشارکت فروشگاه کتاب آبان در دو طرح پیشین موسسه خانه کتاب در این زمینه توضیح داد: ما برای شرکت در طرح «تابستانه کتاب» نیز برنامه داریم و بعد از ثبتنام در این طرح کار تبلیغاتی خودمان را برای آگاهی شهروندان از اجرای این طرح در فروشگاه کتاب آبان آغاز کردیم؛ به طوری که تبلیغات گستردهای را در فضای مجازی، شبکههای اجتماعی و برخی از پربازدیدترین سایتهای استانی انجام دادیم. همچنین از طریق ارسال پیامک برای مشتریانی که در طول 12 سال فعالیت خود شماره تلفن آنها را جمعآوری کرده بودیم، کار اطلاعرسانی را ادامه دادیم.
مدیر فروشگاه کتاب آبان ادامه داد: ما برای جذب مخاطب بیشترین تخفیف را علاوه بر تخفیفات ارائه شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر کتابها اعمال کردیم؛ به صورتی که کتابهای موجود را به سه دسته تقسیم کردیم و یک دسته را با 30 درصد تخفیف، دستهای دیگر را با 50 درصد تخفیف و یک دسته دیگر را که در انبار مانده بود با 90 درصد تخفیف ارائه دادیم. ممکن است ارائه برخی از این تخفیفات برای ما توجیه اقتصادی نداشته باشد، اما به لحاظ تبلیغی برای ما بسیار مفید بود و هم ما از این موضوع راضی بودیم و هم مشتری.
وی استقبال مردم از اجرای «تابستانه کتاب» در این فروشگاه را خارج از حد تصور عنوان کرد و گفت: استقبال مردم در چند روز ابتدایی این طرح که مصادف با تعطیلات عید فطر بود، بسیار ما را متعجب کرد، به طوری که تنها در روز اول 15 میلیون تومان فروش داشتیم. برای اولین بار بود که میدیدم حدود 40 نفر در یک صف طولانی برای خرید کتاب منتظر ایستاده بودند؛ اتفاقی که تا کنون تنها در پیتزا و ساندویچ فروشیها دیده بودم و فکر میکنم برای اولین بار پیتزا فروشان به حال کتابفروشان غبطه خوردند.
خواجوی ادامه داد: مجموع فعالیتهای تبلیغی ما باعث شد استقبال مردم مشهد و خرید کتاب در روز اول به حدی برسد که موسسه خانه کتاب به دلیل فروش خارج از تصور ما، دسترسی ما را به سامانه تابستانه کتاب قطع کند و برای بررسی صحت این میزان از فروش در کتابفروشی ما وارد عمل شود که در نهایت پس از دو روز بررسیهای لازم و اطمینان از صحت فروش ما، سایت دوباره برای ما باز شد اما ما در همان دور روز هم که سایت بسته بود، کماکان تخفیفات را از جیب خودمان به مشتری ارائه میدادیم، به طوری که در روز دوم نیز فروش ما به 15 میلیون تومان رسید.
وی با اشاره به افزایش 400 درصدی فروش، در 4 روز ابتدایی طرح «تابستانه کتاب» در این کتابفروشی گفت: تصور میکنم میزان اختصاصیافته یارانه کتابی برای چنین استقبالی بسیار کم است. به طوری که مبلغ دو میلیون تومانی این یارانه حتی در صورت تمدید مکرر تنها پاسخگوی فروش یک هفته ما خواهد بود. بنابراین فکر میکنم اگر برای اجرای این طرح در دورههای بعدی این مبلغ افزایش پیدا کند، میتوانیم پاسخگوی تعداد بیشتری از مراجعان باشیم. البته ما همواره در طول اجرای این طرحها با پایان یافتن اعتبار اختصاص یافته، ارائه همان تخفیفات را تا پایان طرح از جیب خودمان ادامه میدهیم.
مدیر فروشگاه کتاب آبان درباره دستاوردهای این طرح در شهر مشهد توضیح داد: طبیعتا هر اقدام فرهنگی مثبت، تأثیرات خوبی درپی خواهد داشت و یکی از دستاوردهای شیرین این طرح این بود که میدیدیم تعداد بسیاری از افرادی که کتابخوان نبودند و حتی با کتاب میانهای نداشتند به کتافروشی ما میآمدند و برای فرزندان خود کتاب میخریدند.
نظر شما