دانشنامه استنفورد برای علاقهمندانی که میخواهند برای اولینبار با فلسفه روبهرو شوند، گزینه مناسبی است. مجموعه مذکور، با اجازه گردانندگان دانشنامه فلسفه استنفورد (SEP) در ایران چاپ میشود. این دانشنامه با سرپرستی دکتر ادوارد ن. زالتا منتشر میشود و دبیر ترجمه مجموعه گزیده آن در نشر ققنوس نیز مسعود علیا است.
شصت و نهمین مدخل؛ «مسئله دستهای آلوده»
«مسئله دستهای آلوده» نوشته س. آ. ج. کودی عنوان شصت و نهمین کتاب این مجموعه است که مریم خدادادی آن را ترجمه کرده است. نسخه اصلی این مدخل دانشنامه استنفورد، در سال ۲۰۱۴ به چاپ رسیده است.
در بخشی از مقدمه این کتاب میخوانیم: «آیا رهبران سیاسی باید عمیقترین قیود اخلاق را به منظور رسیدن به خیرهای بزرگ یا اجتناب از فجایع برای جوامعشان نقض کنند؟ این پرسش، آن چیزی را مطرح میکند که میان فیلسوفان به عنوان مسئله دستهای آلوده شناخته میشود. این مقاله با قطعه روشنگری از یک رمان انگلیسی مشهور قرن نوزدهم آغاز میشود و منشا سنت دستهای آلوده را به ماکیاولی میرساند. گرچه اقبال کنونی به آن عمدتاً مرهون نوشتههای نظریهپرداز سیاسی آمریکایی مایکل والرز است. دیدگاه والرز در پرتو دیدگاههای نظریهپردازان متقدم همچون ماکیاولی و ماکس وبر مورد بررسی قرار میگیرد و به طور خلاصه از برخی تزلزلها در موضع فکری او بحث میشود. این امر به طرح مسائل پنجگانهای میانجامد که این مدخل عمدتا به آنها میپردازد.»
مقدمه، تفسیرهای متغیر، خلطی مفهومی، تعارضی درون اخلاق؟، حیطه دستهای آلوده و برخی تمایزات مهم، دستهای آلوده شهروندان، مسئله مطلقگرایی عناوین بخشهای اصلی این کتاب را تشکیل میدهند.
کتاب «مسئله دستهای آلوده» با شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه در ۹۰ صفحه به قیمت ۶۰ هزار ریال منتشر شده است.
هفتادمین مدخل؛ «طبیعت گرایی»
کتاب «طبیعت گرایی» به قلم دیوید پاپینو و ترجمه حسن امیری آرا عنوان هفتادمین کتاب این مجموعه است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۵ چاپ شده است.
در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «اصطلاح «طبیعتگرایی» معنای چندان مشخصی در فلسفه معاصر ندارد و کاربرد امروزیاش از مناقشات نیمه اول قرن گذشته در آمریکا ناشی میشود. از جمله کسانی که خود را در آن دوره طبیعتگرا اعلام کردند، میتوان به جان دیویی، ارنست نیگل، سیدنی هوک و روی وود سلرز اشاره کرد. این فیلسوفان میخواستند فلسفه را هرچه بیشتر با علم همگام کنند. این مدخل بر آن نیست که به دقت تعریف اطلاع بخشتری از طبیعتگرایی به دست دهد. تلاش برای تعیین شیوهای رسمی از فهم این اصطلاح بیهوده است. فیلسوفان مختلف معاصر «طبیعتگرایی» را به شیوههای مختلف تعبیر میکنند.»
این مدخل به جای آنکه خود را گرفتار مساله تعریف ذاتی کند راهکار دیگری را در پیش خواهد گرفت. نمای کلی طیفی از پایبندیهای فلسفی از سنخ عموما طبیعتگرایانه را ترسیم خواهد کرد و نکاتی درباب اتقان فلسفی آنها خواهد گفت.
بخش نخست مدخل که در باب طبیعتگرایی هستیشناختی است به طور خاص به دیدگاههایی خواهد پرداخت که درباره محتویات عام واقعیتاند و از استدلال و تحلیل فلسفی برخاستهاند. تمرکز بخش دوم نیز که در باب طبیعتگرایی روش شناختی است به طور ویژه بر آن دسته از مناقشات روششناختی خواهد بود که به کار فلسفی و علیالخصوص به ارتباط بین فلسفه و علم مربوط میشوند.
کتاب «طبیعتگرایی» به قلم دیوید پاپینو و ترجمه حسن امیری آرا با شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه در ۹۶ صفحه به قیمت ۶۰ هزار ریال منتشر شده است.
مدخل هفتاد و یکم؛ «مفهوم امر زیباشناختی»
مدخل هفتاد و یکم دانشنامه استنفورد «مفهوم امر زیباشناختی» نام دارد که به قلم جیمز شلی و ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی منتشر شده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۳۳ منتشر شده است.
اصطلاح زیباشناسی، که طی قرن هجدهم وارد دایره اصطلاحات فلسفی شد، از جمله برای اشاره به نوعی عین، نوعی داوری، نوعی رویکرد، نوعی تجربه و نوعی ارزش به کار گرفته شده است. مفهوم امر زیباشناختی از مفهوم ذوق ریشه میگیرد، این که چرا مفهوم ذوق طی قرن هجدهم تا آن حد توجه فیلسوفان را به خود جلب کرد، موضوعی پیچیده است اما روشن است که نظریه قرن هجدهمی ذوق تا حدی عامل تعدیل کننده ظهور عقلگرایی، بهویژه در کاربست آن در مورد زیبایی و همچنین عامل تعدیل کننده ظهور خودگرایی بهویژه در کاربست آن در مورد فضیلت بود.
مفهوم ذوق و مفهوم امر زیباشناختی دو بخش تشکیلدهنده این کتاب را تشکیل میدهد.
کتاب «مفهوم امر زیباشناختی» با شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه در ۷۲ صفحه به قیمت ۵۰ هزار ریال به چاپ رسیده است.
نظر شما