یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
رشد کتاب‌های تالیفی جهاد دانشگاهی در سال 1395

رییس جهاد دانشگاهی گفت: در سال 1395، تعداد 53 عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف علمی حاصل از اجرای طرح‌های پژوهشی توسط واحدها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های جهاددانشگاهی به چاپ رسیده که نسبت به سال گذشته 8/12 درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) حمیدرضا طیبی در نشست گرامیداشت تاسیس سالگرد جهاد دانشگاهی، طی سخنانی حفظ و تقویت جایگاه تحقیقاتی جهاددانشگاهی و حضور مؤثر در نظام تحقیقاتی کشور، حضور در مجامع علمی و تخصصی و ارائه دستاوردهای پژوهشی، یکی از برنامه‌های مستمر این نهاد است.

رییس جهاد دانشگاهی آماری را از مقالات و کتب عرضه شده در این نهاد ارائه کرد و افزود: براساس آمار ارسالی از واحدها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها در سال 1395 تعداد 1463 مقاله توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی تهیه شده که در مجامع و نشریات علمی داخلی، خارجی و بین‌المللی ارائه یا چاپ شده‌اند. از همه مقاله‌های تدوین شده توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی تعداد 729 عنوان چاپ (290 عنوان در مجلات داخلی و 439 عنوان در مجلات خارجی) و 734 عنوان در همایش و مجامع علمی مختلف (450 مقاله در مجامع علمی بین‌المللی و 284 مقاله در مجامع علمی داخلی) ارائه شده است.

وی افزود: مقایسه ارقام یادشده با ارقام متناظر سال 1394 نشان می‌دهد که تعداد مقالات تهیه شده 232 عنوان (7/13 درصد) کاهش داشته است. این بررسی برحسب ترکیب مقالات چاپ و ارائه شده و نیز نوع مجامع‌ گویای آن است که مقالات چاپ شده در نشریات خارجی معادل 8/15 درصد افزایش و نشریات داخلی 9/4 درصد کاهش داشته است. همچنین مقالات ارائه شده در مجامع علمی داخلی 5/28 درصد کاهش و در مجامع بین‌المللی 7/26 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
 
به گفته وی، در سال 1395، تعداد 53 عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف علمی حاصل از اجرای طرح‌های پژوهشی توسط واحدها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های جهاددانشگاهی به چاپ رسیده که نسبت به سال گذشته 8/12 درصد افزایش داشته است که از این مجموعه کتاب‌ها 2/83 درصد آن به صورت تألیف و 8/16 درصد آن ترجمه بوده است. همچنین بیشترین کتب چاپ شده مربوط به گروه‌های علوم انسانی و اجتماعی با 21 عنوان (6/39 درصد) است.

طیبی همچنین از رونمایی یک دوره آموزش زبان انگلیسی با 8 بسته آموزشی چهار بسته خبر داد و گفت: این مجموعه شامل کتاب اصلی، کتاب کار، کتاب معلم، و CDهای آموزشی مربوط تهیه شده است و از هر ماه تدریس آموزشی آن شروع می‌شود. همچنین راه‌اندازی مدرسه اقتصاد مقاومتی با هدف فهم درست از مفاهیم اقتصاد مقاومتی بویژه برای مدیران از دیگر اقدامات در دست انجام حوزه آموزش جهاد دانشگاهی است. 
 
رییس جهاد دانشگاهی در ادامه با بیان اینکه به رغم برنامه‌ریزی‌هایی که شد و موفقیت‌هایی که به دست آمد اما به دلیل عدم تحقق بودجه پژوهش در جدول 14 فعالیت‌ها آن طور که باید و شاید مورد رضایت نبود گفت: البته موفقیت‌هایی که طی یک سال گذشته کسب کردیم قابل قبول بوده‌اند و به عنوان مثال در حوزه علوم انسانی به توفیقات خوبی دست یافتیم.

وی ادامه داد: 12 طرح ملی و مهم جهاد دانشگاهی در حوزه علوم انسانی به تصویب شورای علمی سازمان برنامه و بودجه شورایی که برای بررسی و تصویب پروژه‌های ضروری کشور تشکیل شد به تصویب رسید و 25 طرح نیز در دست بررسی قرار دارد.

طیبی با اشاره به فعال کردن 12 واحد جهاد بر اساس مزیت‌های استانی تصریح کرد: این فعالیت‌ها در آینده نزدیک به فعالیت‌های شاخص در جهاد دانشگاهی تبدیل خواهد شد و همچنین طی برنامه ششم توسعه جهاددانشگاهی چند واحد باقی‌مانده جهاد نیز در این راستا مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

 6 هزار عنوان کتاب چاپ شده است

سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در ادامه به برخی از فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی مرکز رشد فعالیت‌های قرآنی، برگزاری همایش بین‌المللی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم و ادامه فعالیت برای راه‌اندازی پژوهشکده مطالعات میان رشته‌ای از فعالیت مهم انجام شده در یک سال گذشته هستند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای تاسیس جهاد دانشگاهی تاکنون 6 هزار عنوان کتاب در واحد نشر چاپ شده است افزود: از این تعداد 517 عنوان کتاب برگزیده شدند و بخشی از این کتاب‌های نیز برگزیده کتاب سال 95 هستند.

وی یادآور شد: کتاب سال جمهوری اسلامی ایران دو عنوان کتاب‌های برگزیده سال گذشته خویش را از این مجموعه انتخاب کرده و سه عنوان کتاب برگزیده جایزه کتاب فصل نیز به جهاد دانشگاهی اختصاص داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها