کتاب «فرایند تدریس و رسانههای آموزشی» با هدف ارائه مهارتهای تدریس و روشهای جدید آموزشی منتشر شد.
تاریخچه مطالعات نشان میدهد روشهای تدریس چه در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و چه در ایجاد انگیزه و رضایتخاطر، پرورش شخصیت، رشد خلاقیت آنها مؤثر است. بنابراین وظیفه معلمان در فرایند تدریس تنها انتقال واقعیتهای علمی به دانشآموزان نیست بلکه باید موقعیت و شرایط مطلوب یادگیری را فراهم کنند و چگونه اندیشیدن و چگونه آموختن را به شاگردان بیاموزند؛ بخش نخست این اثر این مهارتها را در اختیار این قشر از جامعه قرار میدهد.
در بخش نخست این اثر، مخاطبان با مفهوم یادگیری، اهمیت حافظه و یادگیری، موانع موجود در راه پرورش نیروی خلاقیت دانشآموزان، مهارتها و ویژگیهای معلم خلاق و مسألهمحور، بازیهای فکری و حل مسأله، رسانههای نوین آموزشی و حل مسأله، ویژگیهای اساسی مسأله تحقیق، ملاک انتخاب مسأله تحقیق، موارد اساسی انتخاب مسأله و ضرورت پرداختن به نحوه آموزش حل مسأله به دانشآموزان آشنا میشوند.
فناوری اطلاعات زیربنای اطلاعات و حرکت جوامع و نسل آینده در اغلب زمینههاست و بستر و ابزاری مهم برای رشد و توسعه به شمار میرود. عمق تأثیرات فناوری اطلاعات مانند رسانههای الکترونیکی بهگونهای است که نادیده گرفتن آن، به از دست دادن موقعیت محلی در عرصههای جدید یادگیری میانجامد. لذا کتاب «فرایند تدریس و رسانههای آموزشی» در بخش دوم خود، روشهای جدید آموزشی مانند یادگیری الکترونیکی را عرضه کرده است.
در بخش دوم این نوشتار، مطالبی اعم از یادگیری در قرن 21، مفهوم رسانه، کاربرد رسانه در آموزش، انواع رسانهها در آموزش، مفهوم رسانههای الکترونیکی، تاریخچه رسانههای الکترونیکی، کاربرد رسانههای الکترونیکی در آموزش، مفهوم فرایند یاددهی ـ یادگیری، تأثیر رسانهها بر شیوههای یاددهی و یادگیری دانشآموزان، تأثیر رایانه در فرایند یاددهی و یادگیری فراگیران، رسانه و سواد، انواع سواد، مفهوم سواد اطلاعاتی، مدلهای سواد اطلاعاتی، یادگیری الکترونیک با استفاده از فناوری اطلاعات و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش ارائه شدهاند.
«تسلط به سواد اطلاعاتی به معنای واقعی آن میتواند بستر لازم برای توانمندسازی پژوهشگران در برنامهریزی بهتر برای مدیریت فرایند پژوهش و دسترسی به اطلاعات مناسب برای هر مرحله از کار و نهایتاً تولید دانش جدید را به وجود آورد. ایجاد انگیزه و جرات دست زدن به فعالیتهای پژوهشی از دیگر مزایای سواد اطلاعاتی است و با اطمینان میتوان گفت که بین سطح سواد اطلاعاتی در یک جامعه و میزان رشد دانش در آن جامعه رابطه مستقیم وجود دارد. فرایند فعالیتهای ذهنی یک پژوهشگر در جریان انجام یک پژوهش بهطور دائم با اطلاعات، چالش برای دسترسی مؤثر به آن و نیز پردازش آن درگیر است...» این جملات برگرفته از متن کتاب حاضر است.
نخستین چاپ کتاب «فرایند تدریس و رسانههای آموزشی» اثر فاطمه عالی، با شمارگان 1000 نسخه، در 105 صفحه، به بهای 110 هزار ریال از سوی انتشارات نگارتابان راهی بازار نشر شده است.
نظر شما