یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
باید مسیرمان را اصلاح کنیم

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش که در جمع مولفان برتر کتاب‌های درسی سخن می‌گفت با تاکید بر به‌کارگیری ظرفیت‌ها برای حفظ جایگاه کتاب درسی گفت: باید مسیرمان را اصلاح کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دوازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی پیش از ظهر امروز یکشنبه (30 مهرماه) باحضور دکتر سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دکتر محمود امانی تهرانی، مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی و جمعی از مولفان کتاب‌های درسی آموزش و پرورش در مدرسه دارالفنون برگزار شد.
 
سیدمحمد بطحایی با توصیف مولفان کتاب درسی به‌عنوان تمدن‌سازان و خادمان فرهنگ کشور گفت: کتاب درسی به‌عنوان سند رسمی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است که بخشی از وجوه افتراق آن با سایر کتاب‌ها به انعکاس ارزش‌های حاکمیت و رویکردها و جهت‌گیری‌های نظام در این کتاب‌ها مربوط می‌شود. بنابراین کتاب‌ها به‌‌نام مولفان آنها نامیده نمی‌شوند.
 
وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم در ادامه با تاکید بر کتاب‌های درسی به‌عنوان سند رسمی کشور افزود: ویژگی‌های کتاب‌های درسی همواره از سوی مراجع مختلف علمی، مدیران ارشد و حتی اولیای دانش‌آموزان رصد می‌شود. بنابراین فشار فراوانی به مجموعه تالیف کتاب‌های درسی وجود دارد. کوچک‌ترین خطا در 138 میلیون جلد کتاب درسی واکنش بسیاری را برمی‌انگیزد و می‌توان به این موضوع حق داد.
 
به‌گفته بطحایی در حوزه کتاب‌های درسی با چند پرسش عمده مواجه هستیم که ماهیت و فرایند برنامه ریزی درسی از جمله آنهاست. این وزیر کابینه دولت تدبیر و امید کندی سرعت پاسخگویی برنامه درسی به نیازهای فردی و اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و گفت: کتاب درسی از مهمترین جایگاه برخوردار است. اگر نتوانیم برای این چالش راه‌حل پیدا کنیم همچنان باید با موج انتقادات مواجه شویم.
 
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این موضوع که وسعت نیازهای فردی و اجتماعی به‌قدری است که نمی‌توان در کتاب‌های درسی برای آنها پاسخی ارایه کرد ادامه داد: ظرفیت برنامه درسی اجازه اجابت به همه درخواست‌ها را نمی‌دهد. بخشی از فعالیت‌های سازمان پژوهش مانند تولید کتاب‌های گویا توانسته در این مسیر گام‌هایی بردارد که به نظر می‌رسد کافی نیست.
 
بطحایی خطاب به مولفان افزود: در جمع متخصصانی مانند شما باید با احتیاط سخن گفت اما تا جایی که اطلاع دارم اهداف دوران تحصیلی را که می‌تواند ارتباط طولی بین پایه‌های تحصیلی ایجاد کند به اجرا درنیامده است.
 
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی منابع کمک‌آموزشی را تهدیدی جدی برای کتاب‌های درسی عنوان کرد و بر استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای پیشگیری از آسیب‌های این منابع را مورد تاکید قرار داد.
 
بطحایی افزود: چه نقاط ضعفی در برنامه درسی وجود داشته که راه را برای این مهمان ناخوانده باز کرده است بنابراین ریشه‌ها باید شناسایی شود. در هیچ کشوری کتاب‌های درسی وضعیت مشابهی مانند ما ندارد. بنابراین کتاب‌های کمک‌آموزشی غیراستاندارد دومین مشکل آموزش و پرورش است که برای رفع این مشکل تابه‌حال موفق عمل نکرده‌ایم.
 
به گفته بطحایی در کلاس اول ابتدایی چندین کتاب کمک آموزشی غیراستاندارد به اولیا معرفی می‌شود و معلمان، دانش‌آموزان را به محتوای این منابع ارجاع می‌دهند نقیصه‌ای که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.
 
این وزیر کابینه دولت دوازدهم از همه اعضای دست‌اندرکار در جریان تالیف کتاب‌های درسی خواست تا برای رفع این مشکل راه‌حلی بیاندیشند. به گفته بطحایی حل مساله کتاب‌های کمک‌آموزشی غیراستاندارد خارج از توان نظام آموزشی نظامی نیست.

در پایان این آیین تعدادی از مولفان برتر آموزش و پرورش از دست وزیر لوح‌تقدیر دریافت کردند.

در بخش‌های مختلف از مولفان برتر گروه‌های آموزشی تجلیل به‌عمل آمد:
علیرضا حجرگشت به نمایندگی از گروه مولفان رشته الکترونیک
محمود شبانی به نمایندگی از گروه مولفان رشته الکترونیک
علی سلیمان‌اوغلی به نمایندگی از گروه مولفان الکترونیک و مخابرات
حسین رادنیا به نمایندگی از گروه مولفان رشته امور باغی
اردیس ارمغانی به نمایندگی از گروه مولفان پویانمایی
ابراهیم ریحانی به نمایندگی از گروه مولفان کتاب ریاضی
حسن حذرخانی به نمایندگی از گروه مولفان کتاب علوم تجربی
حسین قاسم پورمقدم به نمایندگی از گروه مولفان کتاب زبان
سیدبهنام علوی مقدم به نمایندگی از گروه مولفان زبان خارجی
وحید گلستان به نمایندگی از طرف تولیدکنندگان فیلم و نرم‌افزار آموزشی
حمیدرضا شاه‌آبادی مدیر انتشارات مدرسه تولیدکنند کتاب‌های کمک آموزشی
زهره بهشتی شیرازی به نمایندگی از طرف همکاران اداره‌کل چاپ
رعنا فرج‌زاده به نمایندگی از طرف همکاران اداره‌کل چاپ
یزدان دشتیان کارشناس گروه تحلیل محتوای استان فارس
سیدمنصور موسی کارشناس گروه تحلیل محتوای شهرستان‌ها
یوسف گرشاسبی به نمایندگی از طرف گروه تالیف در رشته تربیت بدنی
فرشته مُجیب به نمایندگی از طرف گروه تالیف در رشته تربیت کودک
گیتا آمیلی به نمایندگی از طرف گروه تالیف در رشته تولید برنامه‌های تلویزیونی
حسین زارع به نمایندگی از طرف گروه تالیف در رشته روانشناسی
مجید حسنی هوشیار به نمایندگی از طرف گروه تالیف در رشته چاپ
افشین شهپر افراشته به نمایندگی از طرف گروه تالیف در رشته حمل‌ونقل
مهندس مهدیزاده به نمایندگی از طرف گروه تالیف در رشته صنایع چوب و مبلمان
یوسف صمدی بهرامی به نمایندگی از طرف گروه تالیف در رشته صنایع دستی (فرش)
سیدرضا سیف محدثی به نمایندگی از طرف گروه تالیف در رشته صنایع شیمیایی
سمیه نسیما صفت به نمایندگی از طرف گروه تالیف در رشته فتوگرافیک
مسعود عروجلو به نمایندگی از طرف گروه تالیف در رشته ماشین‌آلات کشاورزی
ناهید خیام‌باشی به نمایندگی از همکاران پرتلاش اداره‌کل چاپ
مهرداد طالش رمضانی به نمایندگی از تولیدکنندگان فیلم و نرم‌افزار ناوبری
علیرضا پورالبشریعه به نمایندگی از تولیدکنندگان ناوبر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها