شهرام نیا با اشاره به ویژگی های جایزه فیروزه:
تقویت فرهنگسازی در کالاهای فرهنگی ایرانی اسلامی مهمترین ماموریت جایزه فیروزه
امیرمسعود شهرام نیا؛ مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با اشاره به ویژگی های سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی «جایزه فیروزه» گفت: مهمترین ماموریت جایزه فیروزه، تقویت فرهنگسازی در کالاهای فرهنگی ایرانی اسلامی است، اینکه مردم بیاموزند و باور کنند که در رقابت کالاهای ایرانی و خارجی، بهتر است به سراغ کالای ایرانی بروند که دربردارنده پیام فرهنگی ایرانی دارد.
وی ادامه داد: وقتی از کالاهای فرهنگی نام میبریم از طیف وسیعی از کالاها را شامل میشود، البته برخی بخشها متولیان خاصی دارد مثل صنایعدستی که سازمان میراث فرهنگی متولی آن است یا موضوع اسباببازی که تا حدودی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه های آن را دنبال میکند.
شهرامنیا با بیان اینکه کالاهای فرهنگی در دنیای جدید به ابزاری مهم برای انتقال پیامهای فرهنگی تبدیل شده است، عنوان کرد: این کالاها در سبک زندگی جدید نشانگر نوع سبک زندگی است و خیلی از کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان تحت تاثیر کالاهای فرهنگی گیرنده پیامهای فرهنگهای مختلف شدهاند.
وی تاکید کرد: برگزاری جایزه فیروزه و نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی را به فال نیک می گیرم، البته میپذیرم که هنوز اول راه هستیم و در شناسایی کالاها، تشویق و حمایت از آن ها، همچنین برنامه داشتن برای آنها هنوز گامهای زیادی پیشرو داریم ولی نسبت به آینده خوشبین هستم.
مدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران با بیان اینکه مصرف کالاهای فرهنگی روز به روز در حال گسترش است، گفت: به دلیل اینکه تکنولوژی و شیوههای جدید تولید این کالاها در کشور رونق پیدا کرده است و از آنجایی که ذائقه مردم به این کالاها عطشان و تشنه است، پیشبینی میکنم که آینده خوبی پیش رو دارد.
شهرامنیا درباره ویژگیهای جایزه فیروزه، عنوان کرد: این رویداد فرهنگی در دوره نخست فقط به شکل یک رقابت برگزار شد، دوره دوم علاوه بر رقابت کالاهای فرهنگی، محصولات به نمایش درآمد و امسال نخستین دورهای است که نمایشگاهی به شکل محدود برگزار شده است و معتقدم با تجربه خوبی که در این سه دوره به دست آوردهایم و انتخاب عنوان «فیروزه» آرام آرام جایگاه خود را به دست میآورد.
به گفته وی، در این زمینه باید چند اقدام انجام شود؛ نخست اینکه فقط برگزاری نمایشگاه کافی نیست و باید شرکت کنندگان در این رقابت و برگزیدهها حمایت شوند، زیرا تولید کالاهای فرهنگی علاوه بر دارا بودن از ایده و خلاقیت نیازمند توان مالی و حمایت است، در این زمینه باید اقداماتی انجام شود که تولیدکنندگان این حوزه بتوانند روی پای خود بایستند.
مدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران با بیان اینکه در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شده است، گفت: معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برنامههایی را برای حمایت از این کالاها دارد و در جایزه فیروزه نیز بخشی از حمایتهای خود را به میدان آورده است، البته به نظرم این حوزه هنوز به حمایتهای بیشتری نیاز دارد و فعالیتها در این حوزه باید گسترش پیدا کند.
وی از فرهنگسازی بهعنوان یکی دیگر از ضروریات حوزه کالاهای فرهنگی نام برد و گفت: باید در موضوع فرهنگسازی کالاهای ایرانی اسلامی بیشتر کار کنیم، البته یکی دو سالی است که رسانهها در این زمینه وارد شدهاند و بهعنوان مثال در حوزه خرید لوازمالتحریر، فعالیتهای رسانهای خوبی در این زمینه انجام دادهاند.
شهرامنیا همچنین با اشاره به موانع موجود در این حوزه، توضیح داد: ما در حوزه کالاهای ایرانی اسلامی هنوز با مشکل شخصیتپردازی مواجه هستیم، بسیاری از رقبای غربی با انیمیشنها، کتابها و رسانههای خود به میدان آمدهاند و شخصیتپردازیهای خوبی کردهاند.
وی تاکید کرد: در این زمینه شخصیتپردازیهای ایرانی باید در کشور بیشتر حمایت شود و رسانه های ما مثل صدا و سیما به این عرصه وارد شود تا بتوانیم در حوزه تولید کالاهای فرهنگی پررنگتر عمل کنیم.
وی با اشاره به بحث کپیرایت در حوزه کالاهای فرهنگی، گفت: تولیدکنندگان این کالاها میگویند وقتی به سراغ شخصیتهای انیمیشنهای محبوب جهان می رویم که سال های سال است در میان کودکان هستند، راحت هستیم و نیازی نیست که حق کپی رایت پرداخت کنیم، ولی اگر به سراغ شخصیتهای داخلی برویم باید هزینه رایت پرداخت کنیم و این یکی از موانع این حوزه به شمار می آیند.
وی تاکید کرد: یکی از موانع دیگر این حوزه هنرمندان و نیروهای خلاق محتوایی ما به سرمایهگذاری و ورود به این حوزه تشویق شوند، الان در بعضی حوزه ها مثل لباس طی دو ـ سه سال اخیر اتفاقهای خوبی رخ داده است و پوشش بانوان با الگوی ایرانی اسلامی تا چند سال پیش موضوع غریبی بود اما اکنون شاهد تنوع زیادی در این پوششها هستیم و می توان مدعی شد که اتفاقهای خوبی رخ داده است.
مدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران با بیان اینکه اگر هنرمندان در زمینه کالاهای فرهنگی وارد شوند، به زودی می توانیم به بازار رقابتی در این حوزه وارد شویم، عنوان کرد: ورود دولت به حوزه کالاهای فرهنگی خوب است اما به نظرم بخش خصوصی میتواند در زمینه تولید و گسترش این حوزه فعالیت کند و دولت دست پنهان حمایتی داشته باشد.
سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی «جایزه فیروزه» از 13 تا 17 دیماه هر روز از ساعت 10 صبح تا 8 شب در محل دائمی نمایشگاههای تخصصی شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو برپا است.
نظر شما