پس از گذشت 10 روز از طرح عیدانه کتاب، یک کتابفروش مطرح کرد:
کتاب مانند شیر در سوپرمارکت، کالایی واجب است
در حالیکه 10 روز از آغاز طرح عیدانه کتاب میگذرد، استقبال مردم از این طرح همچنان ادامه دارد و کتابفروشیها نیز خبر از شرکت در طرحهای مشابه آتی را میدهند.
در مجموع بالغ بر صدوبیست کتابفروشی و شهرکتاب از شهر تهران در این طرح ثبت نام کردند که رقم قابل توجهی است. تقریبا نام تمامی کتابفروشیهای بزرگ و پرمخاطب در این فهرست به چشم میخورد. امسال از 25 اسفندماه شاهد پوسترهای سبز خوش آب و رنگی بودیم که پشت شیشه بیشتر کتابفروشیهای شهر تهران خودنمایی و جمله «کتاب عیدی دهیم» در آن پسزمینه سبزرنگ نظرها را به سوی خود جلب میکرد.
امسال نسبت به سال قبل طرح عیدانه کتاب با چند روزی تاخیر نسبت به نوروز قبلی آغاز شد و تا 15 فروردین ماه نیز ادامه خواهد داشت. با تنی چند از کتابفروشانی که در این طرح شرکت کردهاند درباره میزان استقبال از این طرح تا به حال، نکات مثبت و منفی طرح امسال و نحوه اطلاع رسانی و مسائلی از این قبیل پرسوجو کردیم. بیشتر کتابفروشان از نحوه اطلاعرسانی و میزان استقبال رضایت نسبی داشتند و مشکل اصلی را زمان آغاز این طرح ذکر کردند.
کرمی مسئول دفتر فروشگاه انتشارات قدیانی درباره استقبال از طرح عیدانه نوروز 97 گفت: این میزان استقبال بسیار زیاد بود و به خصوص در بخش کودکان و نوجوانان در بخش کتابهای فارسی و ترجمه با استقبال زیادی روبهرو شدیم. البته این میزان استقبال پیش از شروع تعطیلات عید بیشتر بود. در زمینه اطلاعرسانی هم فعالیتهای خوبی انجام شد و مطمئنا در سالهای آینده هم در این طرح شرکت خواهیم کرد.
پرهام مسئول صندوق کتابفروشی آگاه درباره طرح عیدانه کتاب امسال عنوان کرد: این استقبال تا 28 اسفند ادامه داشت. اما به علت برخی مشکلات در اطلاعرسانی و دیر توزیع کردن پوسترها، پیامک و تلگرامها دیر به دست مشتریان رسید. به نظرم اطلاعرسانی باید قویتر باشد.
این کتابفروش درباره طرحهای تخفیف فصلی کتاب گفت: ما بهعنوان یک کتابفروشی در تمام دورههای تخفیف کتاب فصلی شرکت خواهیم کرد. اما به نظرم اطلاعرسانی باید قویتر باشد و در رادیو و تلویزیون هم صورت بگیرد.
علیبیگ، مدیر کتابفروشی مروارید، معتقد است که زمان آغاز طرح عیدانه کتاب بهتر است زودتر و قبل از 25 اسفندماه باشد تا استقبال بیشتری صورت گیرد. وی همچنین پیشنهاد داد که بهتر است کتابهای بیشتری مشمول طرح تخفیف شود تا دست مخاطب برای انتخاب کتاب بازتر باشد.
نقدی، کتابفروش فروشگاه تازه تاسیس خانهدوست در لواسان درباره این طرح عنوان کرد : امسال اولین سالی است که این کتابفروشی آغاز به فعالیت کرده است و به علت کم بودن عمر فروشگاه استقبال چندانی از این طرح صورت نگرفت. البته پوسترها هم دیر به دستمان رسید و تبلیغات مناسبی هم در لواسان انجام نشد. بهنظرم لواسان نسبت به تهران نیاز به تبلیغ بیشتری دارد. در تهران فضای مجازی کتابفروشیها فعالتر است و به همان نسبت استقبال بیشتر است.
این کتابفروش دلیل اصلی کم بودن استقبال در لواسان را کم بودن عمر کتابفروشی و عدم اطلاعرسانی مناسب در لواسان دانست. همچنین این کتابفروش از شرکت در طرحهای تخفیفی و عیدانه بعدی نیز خبر داد.
حمیدیا، کتابفروش شهر کتاب هفتحوض درباره میزان استقبال از این طرح گفت: استقبال از این طرح خوب بوده که دلیل آن هم به کاهش قیمتها برمیگردد. این طرحها مانند واکسن است و مخاطب عادت میکند که کتاب را با تخفیف بگیرد. به نظر من بهتر است که این تخفیفها دائمی باشد و قیمت کتاب کلا پایین بیاید. شما ببینید کتابی که چندسال قبل به قیمت 3هزار تومان به فروش میرسید در حالحاضر قیمت آن در بازار بین 10 تا 12هزار تومان است. و با 20 درصد تخفیف کار خاصی نمیتوان انجام داد. همچنین بسیاری از کتابها هم مشمول این طرح نمیشود. بهتر است که زمان شروع طرح زودتر باشد چرا که از 25 اسفند به بعد مردم درگیر خریدهایی بهغیر از کتاب هستند. اما بههرحال این طرحها خوب است و از سوی مخاطبان خود مورد استقبال قرار میگیرند. در مورد اطلاعرسانی فعالیتهای خوبی انجام شد. پوستر هم زمان مناسبی به دست ما رسید. این طرحها حرکت مثبتی است و در نوبتهای آینده هم حتما در این طرحها شرکت میکنیم.
مقدم، کتابفروش نشر رود درباره طرح عیدانه 97 نقطه نظرهای جالب توجهی عنوان کرد و گفت: میزان استقبال در مقایسه با طرح پاییزه کمتر بود که این مسئله به علت زمان شروع این طرح است. بهنظرم 25 اسفند زمانی است که مردم بیشتر به دنبال خریدهای دیگرند و زمان مناسبی برای خرید کتاب نیست. دلیل استقبال بیشتر از عیدانه قبل زمان شروع آن بود. امسال بسیاری از مشتریان ثابت مرتب تماس میگرفتند و از زمان آغاز طرح میپرسیدند در حالی که هنوز طرح آغاز نشده بود و بخش زیادی از مخاطبان ثابت ما کتابهای خود را قبل از شروع طرح خریدند. ما در تعطیلات نوروز معمولا افت مخاطب داریم. عیدانه قبلی تا بعد از تعطیلات هم ادامه داشت. اما طرح عیدانه امسال به این صورت نیست و مردم فرصت خرید زیادی ندارند اما از نظر اطلاعرسانی و طراحی و توزیع پوستر همهچیز عالی بود.
این کتابفروش درباره ادامه شرکت در اینگونه طرحها گفت: بهنظر من شرکت در این طرحها سلیقهای نیست این طرح امکانی برای مخاطب است. کتاب مانند شیر سوپرمارکت کالایی واجب است و بر من کتابفروش است که این امکان را در اختیار مخاطب بگذارم. شرکت نکردن در اینگونه طرحها غلط است و بهدلخواه من نیست. وظیفه من کتابفروش است که یارانه کتاب را در اختیار مخاطب قرار دهم.
نظر شما