گودرز میرانی میگوید: نخستین فیلمهای بلند تاریخ سینما، اقتباس از رمانها و داستانهای ادبی بودند و همچنان این روند ادامه دارد و متوقف نشده است. بسیاری از فیلمهایی که در این کتاب مورد مطالعه قرار گرفتهاند، برداشتها و اقتباسهایی از آثار ادبی هستند.
در کتاب «فیلم به منزله کردار اجتماعی» از چه نظریههایی استفاده شده است؟ این نظریهها چگونه در این فیلمها مطرح میشود؟
از طیف گستردهای از نظریهها استفاده شده است. اما این استفاده به معنای آن نیست که از همه نظریههایی که در کتاب آمده است برای تحلیل فیلمها استفاده شده است، بلکه به این معناست که نوعی کاربرد و کارکرد نظریه در تحلیل فیلم را توضیح داده است. اصولا وقتی ما از نظریه نام میبریم، مراد ما بیشتر نوعی چارچوب نظری برای تحلیل فیلم است نه الزما استفاده از نظریه در خود فیلم. البته تردیدی نیست که فیلمساز هم برای ساخت فیلم خود نوعی چارچوب نظری و به عبارت بهتر نظریه دارد، اما زمانی که صحبت از مطالعه فیلم به عنوان یک امر اجتماعی است، بیشتر تحلیل فیلم بر مبانی مختلف نظری، مد نظر است. شاید بهتر است بگوییم چگونه از نظریه برای تحلیل فیلمها استفاده شده است؟ در این صورت، کتاب برای نظم بخشیدن به شیوه ارائه نظریهها، نوعی دستهبندی انجام داده است که به طور طبیعی در قالب فصلهای ششگانه نشان داده شده است. شاید بگویید که کتاب هفت فصل دارد، چرا ششگانه؟ در جواب باید بگویم که در فصل هفتم کاربرد عملی نظریه را در تحلیل فیلم شاهدیم و کتاب از مسیر شش فصل توضیحی خارج و وارد مرحله عملی کاربرد نظریه در تحلیل دو فیلم خاص شده است. البته فصول مختلف کتاب، بخشی تحت عنوان «پیشنهادهایی برای کار بیشتر» دارد که درواقع، نویسنده مایل است دانشجو یا خواننده علاقهمند فیلمهایی را بر اساس نظریه یا نظریههایی که در آن فصل توضیح داده شده است، تحلیل کند. نمونه خوب این نوع کاربرد در فصل هفتم کتاب در مورد فیلمهای «بوچ کسیدی و ساندنس کید» و «دربهدر به دنبال سوزان» آمده است.
آیا این کتاب براساس نظریات جامعهشناسی یا جامعهشناسان خاصی است؟
اینجا باید ببینیم منظور از «خاص» چیست. اگر منظور شما، گلچینی از نظریههای جامعهشناسی است که برای تحلیل فیلم میتوان از آنها استفاده کرد، پاسخ مثبت است. به هر حال این کتاب درباره نظریههای زیادی صحبت کرده است و همه نظریههای جامعهشناسی را در خود ندارد، اما طیفی از نظریهها را که از سوی جامعهشناسان مختلف در دورههای گوناگون مطرح و ارائه شده است، در خود دارد. مثلا نظریههای ساختارگرایی دامنه وسیعی دارند، اما در اینجا چند نمونه از این نوع نظریههای جامعهشناسان مختلف و کاربرد آنها در تحلیل فیلم توضیح داده شده است.
به نظر شما آیا این کتاب برای کسانی که میخواهند فیلم اجتماعی بسازند مناسب است؟ میتوانند به این منظور از این کتاب استفاده کنند؟
این کتاب برای همه کسانی که به فیلم و سینما علاقه دارند، مفید است چه نویسنده فیلمنامه باشد، چه کارگردان و سایر عوامل حتی عوامل صرفا فنی در سوی تولید، همچنین منتقدان و تماشاگران فیلم در سوی مصرف. نوع استفاده و بهرهگیری از مطالب کتاب در افراد مختلف، متفاوت است. طبیعتا سازندگان فیلم، برای تولید یک اثر خوب و تاثیرگذار، نیازمند آگاهی از مخاطب و شرایط جامعه هستند و هر میزان این آگاهی بیشتر باشد، در صورت رعایت کیفیت تولید فنی، اثری تاثیرگذارتر خلق خواهد شد. در عنوان کتاب «فیلم به منزله کردار اجتماعی» دو واژه و ترکیب واژگانی وجود دارد، «فیلم» و «کردار اجتماعی» که درواقع اتصال و ربط دو بخش را ترسیم میکند. بنابراین، استفاده از مطالب این کتاب برای سوی تولید هم مفید خواهد بود. شاید بتوان گفت، تولیدکنندهای که این کتاب را میخواند، همواره نوعی منتقد را در کنار خود احساس میکند که در مراحل مختلف تولید، درباره فیلم اظهار نظر میکند.
با توجه به اینکه این کتاب به فیلمهای خارجی پرداخته است، میتوان از این نظریات درباره فیلمهای ایرانی استفاده کرد؟
تولید فیلم در کل تابع اصول و قواعدی است که در همه جا برای ساخت فیلم باید در نظر گرفته شود، خواه هالیوود باشد، خواه بالیوود و خواه نالیوود (فیلمهایی که در نیجریه تولید میشوند). فیلمساز ایرانی هم بدون توجه به این اصول و قواعد فیلم نمیسازد. در تحلیل فیلم هم طبیعتا استفاده از این کتاب و نظریههای مطرح شده در آن برای تحلیلگر حرفهای کاربردی دارد و برای خواننده علاقهمند به فیلم، در تغییر نوع نگاه به فیلم و فیلمدیدن مفید خواهد بود.
آیا فیلمهایی که در این کتاب بررسی شده است، فیلمهای رئالیستی است یا شامل فیلمهای غیر رئالیستی و فانتزی هم میشود؟
در این کتاب به طیف وسیعی از فیلمها اشاره شده و بر مبنایی تاریخی به بررسی ژانر، روایت و... در فیلمهای گوناگون در دورههای مختلف پرداخته شده است. بنابراین، نمیتوان محدودیتی برای فیلمهای مورد بحث قائل شد. انتخاب فیلم برای تحلیل، بر اساس بحث نظری متناسب با آن صورت گرفته است. ژانر علمی-تخیلی که با جلوههای ویژه رایانهای در سینمای معاصر جایگاه ویژهای پیدا کرده است، یکی از ژانرهای مورد اشاره در این کتاب است.
آیا بر اساس یافتههای نویسنده، گریم ترنر، میتوان یک قانون کلی درباره فیلمهایی که به منزله کردار اجتماعی هستند پیدا کرد؟
ترنر بر این باور نیست که برخی فیلمها به منزله کردار اجتماعیاند و برخی دیگر نه، بلکه او فیلم را به عنوان یک کل، واجد این ویژگی میداند. بنابراین، اینکه ترنر فیلمها را مثلا در دو دسته قرار داده باشد که یکی واجد انطباقپذیری با عمل اجتماعی، هم از نظر کاربرد و هم از نظر ویژگی باشد و دیگری فاقد آن، مورد بحث این کتاب نیست. این کتاب خود فیلم را با همه خصوصیات و کارکردهایش، نوعی عمل اجتماعی میداند و برای روشن ساختن ابعاد این مسئله به فیلمهای متعددی اشاره میکند که الزاما در یک طیف مثلا به نام فیلمهای دارای خصیصه «کردار اجتماعی» نمیگنجند.
به نظر شما آیا نویسنده در این کتاب به فلسفه و ادبیات نیز پرداخته است؟ چه مقدار در این کتاب به فلسفه تأکید دارد؟
اگر منظور پرداختن مستقیم به فلسفه و ادبیات و بحث درباره این موضوعات است، در این کتاب چندان جایی برای این مباحث وجود ندارد. اما اگر منظور داشتن مبانی فلسفی و ادبی است، سراسر این کتاب فلسفه است و ادبیات هم در لابهلای آن موج میزند. مگر میشود از نظریه صحبت کرد اما فلسفه غایب باشد؟ به نظر من هر جا صحبت ازنظریه باشد، فلسفه از قبل در آنجا حضور دارد. نخستین فیلمهای بلند تاریخ سینما، اقتباس از رمانها و داستانهای ادبی بودند و همچنان این روند ادامه دارد و متوقف نشده است. بسیاری از فیلمهایی که در این کتاب مورد مطالعه قرار گرفتهاند، برداشتها و اقتباسهایی از آثار ادبی هستند. با این توصیف، آیا امکان غیبت ادبیات در این کتاب وجود دارد؟
در ایران ژانری به نام ژانر اجتماعی مطرح شده است، اما بسیاری کارشناسان معتقدند این ژانر وجود خارجی دارد، آیا در این کتاب از ژانر اجتماعی صحبت میشود؟
من درست معنای ژانر اجتماعی را نمیفهمم. اگر منظور شما فیلم اجتماعی یا ساختن فیلم درباره مسائل اجتماعی است که در حقیقت کشاندن مسائل بزرگ اجتماعی به رابطه میان شخصیتهاست، طبیعتا در این کتاب هم فیلمهایی با این مضمون وجود دارند.
انتشارات علمی و فرهنگی کتاب «فیلم به منزله کردار اجتماعی» اثر گریم ترنر، ترجمه گودرز میرانی را با شمارگان1000 نسخه و با قیمت18000تومان در311 صفحه منتشر کرده است.
نظر شما