سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۰
رقابت "اتوبوس شب" با سه نامزد ایرانی براي حضور در اسکار

فيلم "اتوبوس شب" ساخته "كيومرث پوراحمد" به دنبال حضور بين المللي خود در فستيوال هاي جهاني، اين بار به عنوان یکی از چهار نامزد ایرانی برای حضور در مراسم اسکار معرفی شده است. اين فيلم براساس داستانی کوتاه از "حبیب احمد زاده" به نام "39 و یک اسیر" ساخته شده است.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هيات انتخاب فيلم ايراني براي معرفي به هشتاد و يكمين مراسم اسكار، پس از بررسي فيلمهاي واجد شرايط چهار نامزد اصلي خود را اعلام كرد.

فيلم هاي "اتوبوس شب" ساخته كيومرث پوراحمد، "آواز گنجشك ها" ساخته مجيد مجيدي، "به همين سادگي" ساخته رضا ميركريمي و "فرش ايراني" ساخته 15 كارگردان برجسته كشور نامزدهاي اصلي هيات انتخاب فيلم ايراني اسكار هستند.

هيات انتخاب فيلم ايراني براي اسكار، پس از بررسي 48 فيلم واجد شرايط، چهار فيلم عنوان شده را براي انتخاب نهايي برگزيد.

انتخاب فيلم ها براي اسكار از ميان تعدادي است كه اكران عمومي آنها در ايران در فاصله زماني دهم مهرماه سال 86 تا نهم مهرماه سال 87 صورت گرفته است.

اعضاي هيات انتخاب فيلمها براي اسكار در اين دوره امير اسفندياري (مدير امور بين الملل بنياد)، محمدبزرگ نيا (كارگردان)، فرهاد توحيدي (فيلمنامه نويس)، عزيز اله حاجي مشهدي (مدرس و منتقد سينما)، محمد داودي (مدير فيلمبرداري )، محمد سرير(آهنگساز)، عليرضا شجاع نوري (تهيه كننده )، رسول صدرعاملي (كارگردان) و فاطمه معتمدآريا ( بازيگر) هستند.

اين هيات به زودي نماينده سينماي ايران براي حضور در مراسم اسكار را از ميان اين چهار گزينه انتخاب و معرفي مي كند.

فيلم سينمايي "اتوبوس شب" که بر اساس داستانی کوتاه از "حبیب احمد زاده" به نام "سی و نه و یک اسیر" ساخته شده را می توان بازگشت دوباره پور احمد به سینمای مورد علاقه اش يعني سينماي داستان‌گو دانست.

پوراحمد در این اثر اقتباسی قهرمان قصه فيلم خود را یک نوجوان انتخاب كرده است. یک نوجوان جنوبی که قرار است در بحبوحه جنگ تعدادی اسیر عراقی را به همراه یک راننده به پشت جبهه منتقل کند و در این مسیر یک رزمنده هم با آنها همراه می شود.

اتوبوس شب را مي توان یک فیلم خاكستري در گونه دفاع مقدس ناميد که در دهه هشتاد ساخته شده است. اثري كه نشانه هایی از علاقه همیشگی پور احمد به موسیقی را هم در خود دارد.

"اتوبوس شب" كه از توليدات سيما فيلم است و اداره كل رسانه بين‌الملل سيما (CMI) عرضه بين‌المللي آن را به عهده دارد، طي دو سال اخير حضور چشمگيري در فستيوال هاي بين المللي داشته است.

حضور اين فيلم در جشنواره هايي چون اسلو، پوسان کره جنوبی، فلاندرز بلژیک، مرکز فیلم شیکاگو، والادولید اسپانیا، جشنواره‌ قايق طلايي اكراين،هلند و اینبار احتمال حضور در مراسم اسکار به عنوان مهمترین رویداد سینمایی در جهان، بيش از پيش بر لزوم توجه سينما به توليد آثار اقتباسي تاكيد دارد.

اين فيلم همچنين در جشنواره فيلم فجر و جشن خانه سینما جوايزي مختلفي چون بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد زنده یاد "خسرو شکیبایی" را هم دريافت كرده است.

اين فيلم روايت‌گر گوشه‌اي از زندگي "عيسي" و"فاروق" است كه پس از سالها همديگر را مي‌بينند و خاطرات دوران جنگ را مرور مي‌كنند. عيسي جوان رزمنده‌اي است كه مأموريت انتقال اسراي جنگي به پشت جبهه را دارد كه فاروق هم يكي از آنهاست.

در آخرين ساخته پوراحمد، محمدرضا فروتن بازيگر نقش فاروق در كنار زنده یاد خسرو شكيبايي كه در نقش عمو رحيم راننده اتوبوس است، در اين فيلم بازي مي‌كنند و مهرداد صديقيان نيز پس از نخستین تجربه سينمايي‌ خود در فيلم "عصرجمعه" مقابل دوربين پوراحمد قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط