شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
چرا آمریکایی‌ها کتاب ترجمه نمی‌خوانند؟

پرفروش‌های هفتگی بازار کتاب آمریکا نشان می‌دهد آثار ترجمه‌شده در این کشور محبوبیتی ندارد و مردم آمریکا بیشتر آثار نویسندگان هموطن‌شان را می‌خوانند. آیا از کشوری که ادعا می‌کند جهان باید به یک دهکده تبدیل شود عجیب نیست و آیا اصلاً باید این اتفاق را تخطئه کرد یا خیر. مطلب زیر بخوانید تا جواب این سؤال‌ها را بیابید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از لیت‌هاب، در دهکده جهانی زندگی می‌کنیم اما بیشتر کتاب‌هایی که در آمریکا به فروش می‌رود متعلق به نویسندگان آمریکایی است. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در تصویری از فرهنگ جهانی می‌زِیند و در حقیقت بیشتر به شخصیت‌های مشهور کشور خود می‌پردازند.
 
باید در یاد داشته باشیم که ایده‌ها مرزی ندارند و داستان‌هایی که دوست داریم ممکن است در هر جای دنیا نوشته شده باشد و مردم کشورهای مختلف از آن لذت برده باشند. با یاد گرفتن مردم دنیا می‌توان خود را شناخت و ادبیاتِ ترجمه راه بسیار خوبی برای آشنایی با مردم دیگر کشورها است. همان‌طور که بِن اوکری، نویسنده اهل نیجریه می‌گوید: «داستان‌ها توانایی غلبه بر ترس را دارند. داستان‌ها قلب انسان را بزرگ‌تر می‌کنند.»
 
اما دلیل اینکه آمریکایی‌ها داستان‌های خارجی را تجربه نمی‌کنند چیست؟ تحقیقات اخیر «چاد پست» نشان می‌دهد در سال 2016 فقط 633 اثر ترجمه‌شده‌ای که در انگلیس منتشر شد در آمریکا هم منتشر شده است که تنها 1 درصد از 300 هزار کتابی را تشکیل می‌دهد که هر ساله در انگلستان وارد بازار کتاب می‌شود.
 
این میزان کتاب در کشور آمریکا را با آلمان مقایسه کنید. سرمایه‌گذاری سنگین برای تبادل فرهنگی از طریق برنامه‌های هنری آموزشگاه‌هایی چون «گوته» که توسط دولت حمایت می‌شود و همچنین امضای قراردادهای گوناگون در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت به حضور آثار کشورهای دیگر در بازار آلمان و همچنین صادر کردن آثار آلمانی‌زبان توجه ویژه‌ای می‌شود. در سال 2016 نه هزار و 882 ترجمه جدید در آلمان منتشر شده است.
 
آثار آلمانی‌زبان بیشتر از آثار کشورهای دیگر در دنیا ترجمه می‌شود. نویسندگانی چون جی. کی. رولینگ و جوجو مویز در فهرست پرفروش‌ترین‌های بازار آلمان قرار دارند اما به ندرت پیش می‌آید که کتابی آلمانی در فهرست پرفروش‌های بازار کتاب آمریکا قرار بگیرد. سؤال اینجاست که چرا این روند همچنان ادامه دارد؟
 
آمریکایی‌ها اغلب می‌گویند مردم ما علاقه‌ای به فرهنگ دیگر کشورها ندارند یا خودمان به اندازه کافی نویسنده خوب داریم و این جایگاه برتر سبب می‌شود نابینایی فرهنگی در آمریکا ایجاد شود. بسیاری دیگر معتقدند ناشران در مقابل آثار ترجمه‌شده مقاومت می‌کنند زیرا نیاز به وقت‌، پول، و ارتباطات پیچیده‌ای دارد یا شاید به این دلیل که ویراستارانِ آمریکایی فقط به یک زبان تسلط دارند و مانند ویراستاران کشورهای دیگر به چند زبان مسلط نیستند.
 
البته این آمار بیشتر بر آثار ترجمه منتشرشده تمرکز دارد اما تقاضا و محبوبیت بالای کتب خارجی و ترجمه نشان می‌دهد باید تغییری رخ دهد. به عنوان نمونه پنج اثر پرفروش چین در سال 2017 همگی از آثار ترجمه بودند و مثلا نویسنده‌ای چون خالد حسینی بسیار محبوب بوده است. این را با نویسندگان پرفروش بازار کتاب در ایالات متحده بیندازید که در آن همگی به جز مارگارت آتوود ،که کانادایی است، اهل ایالات متحده هستند. خوانندگان توانایی تغییر این روند را دارند.
 
اتریش کشور کوچکی است اما صنعت نشر آن از نظر بزرگی در دنیا پنجم است و با توجه به فهرست پرفروش‌ها خوانندگانی دارد که علاقه زیادی به خواندن آثار متفاوت بین‌المللی دارند. این در حالی است که در کشور آلمان آثاری از اتریش، نیوزیلند، و اسپانیا هم در فهرست پرفروش‌ها قرار دارند.
 
پاسخ این تناقض را می‌توان در تاریخ جست و جو کرد. تأثیرات فرهنگی بخشی از سیاست خارجی کشورهای اتریش و آلمان است. سازمان‌های فرهنگی چون «آستریا کالچر» با داشتن 29 شعبه در سراسر دنیا و مؤسسه «گوته» با 159 شعبه در 98 کشور دنیا اعتقاد خاصی به ارتباط بین فرهنگ و حقوق انسانی دارند و میزبان رخدادهای فرهنگی و نویسندگان هستند.
 
نویسندگان هم‌دوره با جنگ جهانی دوم چون فرانتس کافکا و توماس برنارد فرهنگ ادبی را در ارتباط با مردم دنیا ایجاد کردند. همه مردم دنیا در دوره جنگ خطرات انزواگرایی و نیاز به تبادل فرهنگی را به خوبی درک کردند. تا به امروز این خوانندگان آلمانی‌زبان هستند که صنعت نشر در حوزه ترجمه را رهبری می‌کنند. بنابراین آمریکایی‌ها در میان این فاجعه فرهنگی باید چه درسی بیاموزند؟ آیا برای رسیدن با این مهم باید آمریکایی‌ها هم دچار جنگ شوند یا می‌توان خیلی زود به نتیجه رسید و در حوزه تبادل فرهنگی سرمایه‌گذاری کرد؟
 
در این میان باید به مدیران جایزه ملی کتاب آمریکا تبریک گفت که در سال جاری بخشی جدید تحت عنوان «آثار ترجمه» را نیز به این جایزه معتبر اضافه کرده‌اند. لیسا لوکاس، مدیر اجرایی جایزه کتاب ملی آمریکا در این باره گفت: «این کار فرصت مناسبی برای شناخت آثار ترجمه‌شده است. هر چه کمتر درباره دنیا بدانیم شریط فرهنگی‌مان بدتر می‌شود. خواندن کتاب‌های مختلف برای همه خوب است اما جنبه سرگرمی ماجرا هم نباید فراموش شود. خوانندگان با آثار ترجمه‌شده‌ای چون «کیمیاگر» نوشته پائولو کوئیلو ارتباط برقرار کرده‌اند و حالا هم بهتر است صداهای بیشتری را بشنوند.»
 
باید به یاد داشته باشیم که اگر تلاش کنیم آموزش و یادگیریِ درست، مردم دنیا را به هم نزدیک می‌کند و به همه کمک می‌کند تا از طریق هنر با هم آشنا شوند. بهتر است کمی خوشبین باشم و فکر کنیم ایده دهکده جهانی اتحادی فرهنگی را در میان انسان‌ها به وجود می‌آورد؛ در دنیایی که کتاب‌ها مانند نویسندگان اهمیت دارند و خوانندگان از طریق داستان‌ها و ورای مرزهای زبانی و جغرافیایی با هم ارتباط برقرار می‌کنند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین مرتضایی ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    قابل توجه ناشران سودجو که ادبیات ایران و نویسندگان ایرانی را برای ریالی بیشتر خانه نشین می کنند و خودشان برج می سازند.
  • محمد امامی فر ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    ناشران و مترجمان ایرانی که از راه ترجمه به سودهای کلانی رسیده اند نقش مهمی در بایکوت نویسنده ایرانی دارند. مشتی وطن فروش که بیگانه پرستی شغل شان شده است. افتخار هم می کنند که عامه پسندهای خارجی را به چاپ های بالای پنجاه می رسانند.
  • نسیم خلیلی ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    نانویسنده‌های ایرانی این وضعیت را دامن زده‌اند. از بس که از رو دست دیگران کپی می‌کنند و اعتماد مخاطب را کم می‌کنند. خود این نویسندگان هم خودکم بین‌اند. بیشترین ترور شخصیتی را نویسندگان ایرانی نسبت به هم انجام می‌دهند. نمونه‌اش م ی خ است که مدام به کتاب‌های ایرانی فحش می‌دهد. نمونه دیگرش ع چ است که فقط کتاب‌های خودش را قبول دارد و به نویسندگان ایرانی فحش می‌دهد.
    • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      اصلا که شما اسم مستعار نیستی!!!!!!!
    • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      باز کامنتهای زشت ایبنا شروع شد.
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    اگر توجه كنيد طرف الان نوشته كه كار اشتباهي مي كنن آمريكايي ها!! نويسنده ايراني هم اگر خوب باشه خونده ميشه. بعد اينهمه سال هنوز سمفوني مردگان پرفروشه.اگر ايراني ها بيشتر ترجمه مي خوانند براي اينه كه آثار ايراني خوبي نيست.اگر خوب باشه ميخرن و حمايت ميكنن
    • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      طرف هرچی بگه. وضعیت نشر ایران و امریکا اصلا قابل مقایسه نیست. دیگه اینجا اونقدر که مترجم شده تاج سر، حال آدم به هم می خوره. اینقدر هم خود کم بین و بیگانه پرست باشیم باید بگذارنمون تو موزه.
    • امرایی ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      شما خودتان هنوز آن قدر عقب هستید و بی خبر که فکر می کنید کار بهتر از سمفونی مردگان منتشر نشده. معلوم است که چقدر از کار ایرانی حمایت می کنید. در ضمن کار ایرانی هم فقط رمان نیست. از کتاب های خوب تاریخی و فلسفی و سیاسی ایرانی هم حمایت نمی کنیم.
  • علیپور ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    مترجمها هیچ کجای دنیا اندازه ایران اظهارنظر نمی کنند و تحویل شان نمی گیرند. وقتی ما به آب خوردن به آثار دیگران دست درازی می کنیم ناشران هم روز به روز طعمکارتر می شوند و مولف ایرانی را به هیچ می گیرند. این ناشران بیشترین ضربه را به فرهنگ ایرانی می زنند و فقط به فکر منفعت خودشان هستند و بعد هم مدعی فرهنگ دوستی و سرزمین شان را دارند و در دهات شان عکس یادگاری و مقبره می سازند.
    • فراز ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
      کتاب تالیفی خوب در ایران بسیار کم نوشته میشه خودتونو به در و دیوار هم بزنین(که مهم هم نیست) این یه واقعیته. ترجمه بد هم داریم که به فروش نمیرسه. اون دوست بی فکر و بی عقل هم بدونن که مترجمای خارجی هم درباره‌ی اثار ترجمه شون اظهار نظر میکنن و بسیار هم جایگاه ارزشمندی دارن.
    • عاشق ترجمه ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
      بی فکرتر از تو خود تویی ادمایی مثل تو هستن که ایران به همین وضع مونده پاتو بزاری خارج یه جای متمدن هر چند که نمیشناسی میفهمی ترجمه جایگاه بالایی داره
  • طباطبایی ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    آمریکایی‌ها غروری ملی دارند که ما نداریم. همه چیز در اینجا شده پول و سود، حرف اول را در نشر می‌زند. خدا رحم کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها