مدیر انتشارات سده با اشاره به افزایش بهای مواد اولیه کتاب، گفت: در ماههای اخیر هزینههای تولید کتاب افزایش یافته است و از آنجایی که مخاطب کتاب قدرت خرید محدودی دارد، نمیتوانیم مثل خیلی از کالاهای دیگر قیمت کتاب را بالا ببریم.
وی افزود: یک ناشر تا وقتی که کتاب خود را در بازار عرضه میکند باید به 10 تا 15 درصد تخصصهای مختلف، پرداخت هزینه داشته باشد؛ چه از آنها کالا خریداری کرده یا خدمات دریافت کند.
جاوید با بیان اینکه اگر تولید کتاب بر طبق اصول پیش برود، یک کار پرهزینه و در عین حال پردردسر و تخصصی است، گفت: ناشران امروز از یک سو با وضعیت نابسامان بازار و تولید مواجه هستند و از سوی دیگر یک پروسه اداری دشوار برای چاپ کتاب پیشرو دارند تا مجوزهای لازم در حوزههای مختلف را دریافت کنند و در کل میتوان گفت که کار کتاب، کار پردردسر و پرزحمتی است و البته کسانی که به این حوزه وارد شدهاند انتظار این حجم از کار را داشتهاند.
مدیر انتشارات سده ادامه داد: اگر درصد کمی هم هستند که هدف آنها سودجویی و کسب ثروت است، اما عمدتا ناشران ما نگاه فرهنگیشان بر نگاه مادی غلبه داشته است. البته کار نشر یک کار اقتصادی و فرهنگی است و بدون بحث اقتصادی، بخش فرهنگی نشر هم تعطیل خواهد شد و نگاه صرفا اقتصادی نیز موجب میشود که بخش فرهنگ مغفول باقی بماند.
وی با اشاره به توانایی ناشران در تحمل سختیها و مشکلات کنونی حوزه نشر، عنوان کرد: ناشران ما به گونهای نیستند که تاب تحمل گرانی و مشکلات را نداشته باشند و ناشران ما در دهههای مختلف مشکلاتی مثل جنگ را تحمل کردند و با اینکه تولیدشان کم شده بود اما باقی ماندند و کارشان را انجام دادند.
جاوید با بیان اینکه افزایش قیمت به تنهایی مشکل ناشران ما نیست و بیثباتی قیمتها مشکلات ما را دوچندان کرده است، گفت: در این میان تا جایی که گرانیها کار را با وقفه مواجه نکند، ناشران با مشکلات کنار آمدهاند اما طی چند ماه اخیر با دو معضل غیر از گرانی مواجه هستیم. نخست بحث آن بیثباتی قیمت مواد اولیه است که شرایط کار را سخت کرده است؛ به عنوان مثال اگر امروز کاغذ بندی 170 هزار تومان است به ناشران و فعالان نشر این تضمین را بدهند که کاغذ تا یکسال دیگر این قیمت باقی میماند و بالاتر نمیرود، این موضوع موجب میشود بتوانیم روی کار خود برنامهریزی داشته باشیم.
وی تاکید کرد: نکته دیگر این است که اگر ما پول و نقدینگی هم داشته باشیم، تامینکنندگان کالایی در بازار عرضه نمیکنند و به صورت جدی با مشکل تهیه کاغذ و مواد اولیه روبرو هستیم، در ماههای اخیر من و همکارانم با این موضوع روبرو هستیم که حتی واردکننده یا عرضه کننده، کالا را در بازار عرضه نمیکند.
وقتی همه برنامهریزیها به هم میریزد
جاوید با طرح این موضوع که بعضی از عرضهکنندگان میگویند کاغذ موجود نداریم، توضیح داد: این افراد مدعی هستند که کاغذ ندارند که درستی یا نادرستی ادعای آنها با خودشان است. اما به هرحال ما به عنوان مصرفکننده با این پاسخ مواجه میشویم که کاغذ موجود نیست و زمانی هم که در بازار موجود میشود مجبوریم هزینه بیشتری بپردازیم.
وی با بیان اینکه نبود ثبات در بازار، مشکلات زیادی را برای ناشران به همراه دارد، گفت: گاهی پیش میآید ما برای تولید چهار یا پنج کتاب برنامهریزی کنیم اما به دلیل نبود کاغذ، برنامهریزی ما دچار وقفه شود و مجبور شویم تنها یک یا دو کتاب چاپ کنیم.
مدیر انتشارات سده با بیان اینکه این مشکل از اسفند ماه سال گذشته آغاز شد، افزود: خیلی از ناشران برای تامین کاغذ برای تولید کتاب در نمایشگاه کتاب تهران مشکل داشتند اما تا امروز موفق شدیم با هزینه بالاتر و دردسر بیشتر کاغذ مورد نیاز خود را تامین کنیم. البته پیشبینی میشود در مواد اولیه با کاهش قیمت روبهرو شویم اما ضروری است که در این زمینه ثبات قیمت هم داشته باشیم.
جاوید با اشاره به افزایش هزینههای تولید و تاثیر آن در قیمت کتاب، عنوان کرد: هزینههای تولید در ماههای اخیر بسیار افزایش یافته و از آنجایی که قدرت خرید مخاطبان محدود است، نمیتوانیم مثل خیلی از کالاهای دیگر قیمت بالا برای کتاب در نظر بگیریم و به بازار مخاطبان شوک وارد کنیم.
حداقل افزایش قیمت را داشتهایم
وی در بخش دیگر سخنان خود درباره ضرورت ورود سازمانها و نهادها به موضوع مواد اولیه مورد نیاز ناشران، تاکید کرد: فکر نمیکنم زنجیره پیچیدهای برای ورود کالاهای اساسی مثل کاغذ که هیات دولت و وزیر ارشاد بر تامین آن تاکید داشتند، وجود داشته باشد که نتوان آن را با ارز دولتی تامین کرد زیرا کاغذ، موبایل نیست که مخاطب آن 70 یا 80 میلیون نفر باشند. ما چندصد ناشر فعال و چند ده واردکننده فعال داریم و مدیریت این پروسه خیلی پیچیده نیست.
به گفته جاوید، ما در این ماهها شاهد تلاشها و پیگیریهای مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث کاغذ بودهایم اما بهتر است بخشهای دیگر مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به این کار وارد شوند و کمک کنند تا بازار به ثبات نسبی برسد.
مدیر انتشارات سده با بیان اینکه افزایش قیمت مواد اولیه در ماههای اخیر موجب بالا رفتن قیمت کالاهای مختلف شده است، گفت: وقتی در حوزه نشر از نظر تولید هزینهها چند برابر میشود، قیمت نهایی محصول هم افزایش پیدا میکند. ما با توجه به اینکه بازار کتاب کشش زیادی برای افزایش قیمت ندارد، تلاش کردیم به صورت حداقلی افزایش قیمت داشته باشیم و هزینههای تولید و کاهش آن را مدیریت کنیم.
وی ادامه داد: از سوی دیگر حاشیه سود خود در چاپ کتاب را خیلی کم کردیم، البته این مختص انتشارات ما نیست و خبر دارم که بسیاری از ناشران این کار را کردهاند و ترجیح دادند شوک قیمتی ایجاد نکنند تا مخاطب قادر به خریداری کتاب باشد.
جاوید با بیان اینکه مخاطب فقط کتاب درسی را با هر قیمتی خریداری میکند، عنوان کرد: البته این سالها بازار کتابهای درسی و دانشگاهی به دنبال رواج بازار کتابهای قاچاق، دچار آسیبهای جدی شدهاند و ما در بسیاری از پاساژهای میدان انقلاب میتوانیم به راحتی کتابهای کپی را ببینیم که آسیبی جدی برای حوزه نشر به شمار میآیند.
وی تاکید کرد: نباید از این موضوع غافل شویم که کتاب نیاز ضروری افراد جامعه ما نیست و معمولا طبقه متوسط کتاب میخواند در این میان زمانی که قدرت خرید این طبقه آسیب میبینید، ما نمیتوانیم افزایش قیمت بسیار بالایی داشتهایم. این موضوع در حالی رخ میدهد که هزینههای تولید ما دو تا سه برابر شده است اما بازار ظرفیت افزایش قیمت دوبرابری را ندارد و فقط مجبوریم که تولید را مدیریت شده پیش ببریم و حاشیه سود را پایینتر نگه داریم تا قدرت خرید مخاطب حفظ شود.
نظر شما