یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
زنگ‌ کتاب‌خوانی مدارس راه‌کار حفظ تاریخ دیرینه‌ ایرانی است

فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به زنگ کتاب‌خوانی در مدارس ابتدایی، ریشه گرفتن این اقدام و تسری آن در همه مدارس به خصوص در مناطق محروم و حاشیه‌ای را اقدامی ضروری دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزایش سرانه مطالعه و همچنین نهادینه شدن فرهنگ قصه‌گویی و آموزش از طریق داستان‌ها و قصه‌ها را از طریق زنگ کتاب خوانی در مدارس ممکن دانست.

فاطمه ذوالقدر در آستانه‌ برگزاری بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، در گفت‌وگو با روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عنوان کرد: «گسترش فن‌آوری‌های نوین و ابزارهای اطلاع‌رسانی و سرگرمی‌های کامپیوتری باعث شده بخش اعظمی از خانواده‌ها کتاب‌خوانی و قصه‌گویی را فراموش کنند. این در حالی است که قصه‌گویی تاریخی دیرینه در کشورمان دارد و در بخش تعلیم و تربیت و در مدارس باید بیش‌تر به این موضوع پرداخته شود.
 
وی با اشاره به آغاز این حرکت در آموزش و پرورش، گسترش آن را خواستار شد: «خوشبختانه امسال در مقطع ابتدایی زمانی به کتاب‌خوانی برای دانش‌آموزان تخصیص داده شده است. هر هفته دانش‌آموزان کتاب داستانی را که خوانده‌اند برای دوستان و همکلاسی‌های خود تعریف می‌کنند. این اقدام می‌تواند برای افزایش سرانه مطالعه و همچنین نهادینه شدن فرهنگ قصه‌گویی و آموزش از طریق داستان‌ها و قصه‌ها مفید باشد، بنابراین باید جایگاه خاصی را برای این اقدام‌ها در نظر بگیریم.»

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، نهادینه شدن فرهنگ قصه‌گویی را نیازمند همراهی خانواده‌ها و نهاد آموزش و پرورش دانست و افزود: «در این میان نقش کانون پرورش فکری، سرای محله‌ها و فرهنگ‌سراها نیز موثر است. همان‌طور که بیان کردم موضوع کتاب‌خوانی و قصه‌گویی هم‌اینک در آموزش و پرورش در حال اجرایی شدن است اما ریشه گرفتن این اقدام و تسری آن در همه مدارس و به خصوص در مناطق محروم و حاشیه‌ای شهرها امری ضروری است که نیازمند حمایت و اختصاص بودجه است.»

وی آگاهی‌بخشی به بزرگ‌سالان اعم از معلمان و والدین را در نتایج این امر مهم خواند و یادآور شد: «در سطح اجرایی، مدیران و معلمان مدارس باید نظارت دقیقی بر این موضوع داشته باشند. از طرفی خانواده‌ها نیز نقش مکمل دارند و باید درباره‌ی نقش آن‌ها گفت‌وگو و برنامه‌ریزی کرد.»

این نماینده مجلس در بخشی از سخنان خود به تاثیر داستان‌ها و قصه‌ها در زندگی خود پرداخت: «آموختن راه و رسم زندگی و مهارت‌های آن برای ما با داستان‌ها و قصه‌ها ممکن بود. چون داستان حاوی زبان و درک کودکی است. با همین ویژگی است که در ذهن ما باقی ماند و در ذهن دیگر بچه‌ها باقی می‌ماند. برخی از این قصه‌ها و داستان‌ها را در کتاب‌های درسی مطالعه می‌کردیم. آن‌ها ما را به صبر و بردباری، تأمل و دانش‌اندوزی، مشورت با بزرگ‌ترها، کنجکاوی و پویایی سازنده و... دعوت می‌کردند. به همین دلیل است که گفته می‌شود قصه‌گویی یقیناً یکی از ابزارهای آموزشی بسیار مناسب و مطلوب برای سنین کودکی است.»

ذوالقدر از انتخاب‌های شخصی خود برای قصه‌گویی سخن گفت: «همیشه قصه‌هایی را انتخاب می‌کنم که در حین سرگرم کننده بودن و توجه به نکته‌های آموزشی به دل بنشیند. معتقدم جنبه آموزشی قصه‌ها آن‌چنان در درون آن‌ها مخفی است که بالاخره در پایان قصه، متأثر از شخصیت داستان و روایت او خواهیم شد.»

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «با توجه به آنچه گفته شد، نکته‌ مهمی مطرح می‌شود: قصه‌ها باید متناسب با ارزش‌ها، باورها، هنجارها و عرف‌های هر جامعه باشند تا این الگوپذیری که در وجود کودکان هست تحت تأثیر داستان‌های خالی از محتوا و یا دارای سوءگیری‌های نامتعارف با ساختار جامعه قرار نگیرد. در انتخاب داستان در قصه‌گویی همیشه این موارد را مد نظر داشته و دارم تا علاوه بر این‌که نظر کودک را به قصه جلب کنم، بدانم محتوای آموزشی و اخلاقی پنهان در آن قابل انعکاس و اثربخش است.»

گفتنی است بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌زمان با شب یلدا سال ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها