به گفته مدیر فروش نشر چشمه، مشکلات ناشران برای نمایشگاه محدود به کمبود نور و فضای اختصاص داده شده به غرفهها نیست؛ نیاز است تا مشکلات بنیادی این نمایشگاه رفع شود.
او ادامه داد: از لحاظ ریالی در فروش افزایشی وجود دارد که آن هم به دلیل افزایش ریالی قیمت کتابها است.
کیائیان که پیش از این افزایش قیمت کتاب بعد از نمایشگاه را پیشبینی کرده بود، بیان کرد: باید فاصله بین چاپ تا فروش را هرچه زودتر بتوانید پر کنید. برنامهزیری برای این زمان برای ناشران خیلی دشوار است.
مدیر داخلی نشر چشمه درباره مصائب این دوره از نمایشگاه کتاب برای ناشران، توضیح داد: هر سال نسبت به فضایی که به ما اختصاص میدهند ناراضی هستیم. فکر میکنم که اختصاص غرفهها روند خیلی درستی ندارد. غرفههای بزرگی وجود دارد که یک نفر هم در آنها نیست، میتوان فضای کمتری به آنها اختصاص داد.
او ضمن ارائه پیشنهادی عنوان کرد: میتوان غرفههای بزرگتر را به ناشرانی داد که جذب مخاطب بیشتری دارند. من اگر ناشر نبودم، به نمایشگاه کتاب نمیرفتم. مگر 10 تا 15 درصد تخفیف چقدر ارزش دارد که برای بهدست آوردن آن تمام سختیهای نمایشگاه را به جان بخریم؟ باید برای حل این اتفاق فکری کنیم.
کیائیان با بیان اینکه امسال غرفه چشمه، نور نداشت، افزود: نمایشگاه فرانکفورت مهرماه برگزار میشود و ابتدای ماه لوکیشن نمایشگاه را که حاوی اطلاعات درباره غرفههای همسایه است به ناشران ارائه میدهند. پنج روز قبل از نمایشگاه هم همه اطلاعات درباره آن دوره را به ما میدهند و به خوبی میدانیم که چه کارهایی پیش رو داریم.
او ادامه داد: نمیخواهم زحمات مسئولین برگزاری نمایشگاه را زیر سوال برم اما با شرایط تحویل غرفه نمیتوانیم فضا را چنان که میخواهیم چیدمان کنیم. در نمایشگاه کتاب مشکلات اساسی وجود دارد که مربوط به امسال یا سال گذشته نیست و باید در آن تغییرات اساسی ایجاد شود.
نظر شما