مدیر مرکز پخش دوستان: با تاکید بر این نکته که رکود بازار نشر مانند هرسال تا پایان تابستان ادامه دارد، تخفیفهای نمایشگاه کتاب تهران را مهمترین عامل ایجاد این رکود میداند.
وی با بیان اینکه رکود آغاز شده و جریان آن سریعتر خواهد شد، ادامه داد: معمولا بازار نشر در شش ماهه اول سال در مقایسه با شش ماهه دوم دچار رکود میشود، برگزاری نمایشگاه کتاب نیز مزید بر علت شده است؛ بهعنوان مثال، سفارشها کمتر میشود و عموم کتابفروشان اعلام رکود میکنند. بنابراین حداقل دو تا سه ماه دیگر این رکود ادامه خواهد شد.
مدیر پخش دوستان درباره تاثیر نمایشگاه کتاب بر رکود بازار نشر، گفت: یکی از مهمترین دلایل رکود بازار نشر ناشی از نمایشگاه کتاب و اعمال تخفیفهای قابلتوجه در این رویداد است.
وی یادآور شد: در نظر داشته باشید کل سود کتابفروشان از میزان تخفیفی است که ناشران در نظر میگیرند؛ بنابراین زمانی که این تخفیف از سوی ناشر در نمایشگاه اعمال میشود، ناشر به پول خود میرسد اما کتابفروشان و موزعان از سود محروم میمانند.
کریمی با اشاره به شرایط نمایشگاه و ضرورت اصلاح آن گفت: نمایشگاه باید با محوریت بحث و گفتوگو درباره کتابهای جدید برقرار باشد و در آن تا این حد بر موضوع فروش آن هم با 15 تا 20 درصد تخفیف تاکید نشود.
وی ادامه داد: حتی اگر مقوله فروش مورد تاکید است، کتاب به قیمتی عرضه شود که در کتابفروشیها ارائه میشود. اما متاسفانه این اتفاق نمیافتد و بنابراین در این جریان، حق کتابفروش ضایع میشود.
مدیر مرکز پخش «دوستان» درباره ایجاد امکان استفاده از بنهای کارتهای خرید کتاب در کتابفروشیها بیان کرد: همانطور که طرحهای حمایتی، برگزار میشود، امکان بهرهمندی از بنکارتهای نمایشگاه همزمان با برگزاری این رویداد در کتابفروشیها میسر باشد.
نظر شما