پریا آقایی مدیر نشر بهنگار معتقد است حرفهایگری شغلی در میان ناشران تا حد زیادی فراموش شده است و بسیاری از ناشران ایرانی، حرفهای عمل نمیکنند.
مدیر انتشارات بهنگار توضیح داد: اگرچه میگوییم صنعت نشر اما به اعتقاد من، ما صنعت نداریم و با فعالیتهای حوزه نشر، بهصورت صنعتی برخورد نمیکنیم. نشر در همه جای دنیا صنعت است اما در ایران بسیاری از ناشران همچنان بهصورت حجرهای فعالیت میکنند.
وی با تاکید بر اینکه حرفهایگری در صنعت نشر وجود ندارد، گفت: ممکن است برخی از کارشناسان، قوانین را مانع حرفهایگری بدانند اما به عقیده من، مشکل اصلی در بدنه صنعت است و ناشران هستند که باید حرفهای عمل کنند.
آقایی توضیح داد: کار نشر معمولا بهصورت وراثتی ادامه پیدا میکند و تعداد اندکی ناشر وجود دارند که با عشق و علاقه شخصی، این کار را انتخاب کرده باشند. هر ناشری از قانون خودش پیروی میکند و معمولا این قوانین نیز اصولی نیستند و جالب اینجاست که ناشران نیز تمایلی به تغییر شرایط ندارند.
ضرورت حرفهای شدن برای بقا
وی با تاکید بر اینکه برای پایداری در بازار نشر باید بهسمت حرفهای شدن برویم گفت: بیش از آنچه فکرش را بکنید ما امروز نیاز داریم که بهسمت حرفهای شدن پیش برویم و در این میان ناشران بزرگتر و فعالان با سابقه صنف، باید برای رفع مشکلات پیشقدم شوند.
آقایی بیان کرد: تمام دنیا با موضوع نشر کتاب به شکل سیستماتیک برخورد میکند و ما نیز در ایران برای اینکه بتوانیم در بازار نشر بمانیم، باید فعالیتهای خود را از حالت سنتی خارج کنیم.
وی با اشاره به ضرورت همکاری ناشران کوچک با یکدیگر، گفت: در همه جای دنیا، ناشران کوچک با یکدیگر متحد میشوند و سندیکاهایی را به وجود میآورند که همین کار، بیش از نیمی از مشکلاتشان را برطرف میکند.
مشکلات صنعت نشر درونصنفی است
مدیر نشر بهنگار مشکلات صنعت نشر را درونصنفی دانست و گفت: بهنظر من مدل کار شرکتهای توزیع یکی از چالشهای صنعت نشر است و با اینکه همه این موضوع را میدانند اما هیچکسی هیچ کاری انجام نمیدهد.
آقایی توضیح داد: گاه پیش میآید یک کتاب در انبار یک شرکت توزیع میماند و آنها یادشان میرود که باید کتاب را پخش کنند. دلیل این موضوع نیز به این برمیگردد که همهچیز به شکل سنتی انجام میشود.
وی گفت: از آنجایی که سیستمی وجود ندارد و همهچیز به شکل سنتی انجام میشود، ما با مشکلاتی مواجه میشویم که ناشی از اشتباه نیروی انسانی است.
راهاندازی کتابفروشی؛ راهکاری اقتصادی
مدیر نشر بهنگار راهاندازی کتابفروشی را راهکاری برای کمک اقتصادی به نشر عنوان کرد و گفت: متاسفانه در ایران، بهعنوان یک ناشر یا باید شرکت پخش داشته باشی یا کتابفروشی راهاندازی کنی تا از نظر اقتصادی پیشرفت کنی. ما نیز در همین راستا، به تازگی اقدام به راهاندازی کتابفروشی کردهایم.
وی توضیح داد: ناشر نباید وارد بحث کتابفروشی یا توزیع شود اما متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در بازار نشر ایران وجود دارد، ناشر به این کار مجبور میشود. وقتی ناشر میبیند توزیع کتابش بهخوبی صورت نمیگیرد ترجیح میدهد کتابفروشی خودش را راهاندازی کند.
آقایی به تعداد بالای ناشران اشاره کرد و گفت: بهنظر من خیلی راحت به ناشران مجوز میدهند و همین هم باعث شده تعداد ناشران در ایران، بسیار بالا باشد در حالی که سطح و کیفیت کتابها بسیار پایین است.
آسیب کتابسازی و عناوین تکراری
مدیر نشر بهنگار به حق کپی رایت در ایران اشاره کرد و گفت: بسیاری از ناشرانی که بهراحتی مجوز گرفتهاند، بهدلیل نبودن حق کپیرایت دست به چاپ عناوین تکراری میزنند و کتابسازی میکنند. حتی در برخی از مواقع نام جعلی برای مترجم میگذارند تا بتوانند یک کتاب را مجددا چاپ کنند.
وی با تاکید بر اینکه صدور مجوز نشر بیرویه صورت میگیرد، اضافه کرد: روزگاری در همین ایران بسیاری از ناشران، ناشر شدند برای اینکه از امتیازاتی همچون کاغذ و سوبسیدهای دیگر بهرهمند شوند اما امروز دیگر آن مزایا نیز وجود ندارد؛ با این حال مشاهده میکنیم که هر روز به تعداد پروانههای نشر افزوده میشود.
آقایی ادامه داد: شاید بهدلیل معافیت مالی باشد که اینهمه ناشر هر ساله اضافه میشوند. در هر صورت این پروانههای نشر بیرویه صادر میشود و مشخص نیست در آینده این ناشران چه جایگاهی در صنعت خواهند داشت.
نظر شما