نیکنام حسینیپور، در آئین اختتامیه سومین دوسالانه «نشان شیرازه» گفت: هنر طراحی کتاب یا کتابآرایی و استانداردسازی کتاب از محورهای بنیادین و دغدغههای اصلی امروز صنعت نشر است که باید مورد توجه قرار گیرد.
حسینیپور در این آئین با قرائت بیت «قلندران حقیقت به نیم جو نخرند/ قبای اطلس آن کس که از هنر عاریست» با اشاره به دیدگاه اندیشمندان اسلامی به هنر بیان کرد: اندیشمندان اسلامی منشأ هنر را لذت آفرینش، حبّ تجلی و جمالپرستی میدانند. نیروی خلق و آفرینش یکی از اسماء خداوندی است که در سرشت انسان به ودیعه نهاده شده و انسان مظهر اسماء خداوندی است؛ بنابراین دارای قوه آفرینندگی است و تبلور آن در صناعت و هنر متجلی میشود. از این روست که در هر ساختهای از انسان، بارقهای از زیبایی وجود دارد.
وی افزود: هنرمند دارای حبّ ظهور و اظهار است و این خود نیز از اوصاف الهی است. هنرمندان، دانشمندان و عرفا؛ همگی در پی درک حقیقت و معرفت الهی هستند اما تفاوت آنها در نحوه ادراک و بیان و ظهور اندیشههاست.
حسینیپور ادامه داد: هنر طراحی کتاب یا کتابآرایی و استانداردسازی کتاب و توجه بهصورت و شکل کتاب، در همه جنبههای آن از طرح جلد، شکل جلد، جنس جلد، صفحهآرایی، نوع کاغذ، رنگ کاغذ، تصویرگری، حروفچینی، خطاطی و ... از محورهای بنیادین و دغدغههای اصلی امروز صنعت نشر است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب گفت: هنر کتابآرایی در فرهنگ و تمدن ایرانزمین پیشینه دور و درازی دارد و هنرمندان بزرگی در این زمینه در طول تاریخ فعال بودهاند اما گسترش آن به شیوه مدرن با تکنولوژی جدید وارد ایران شده و از مشروطه تاکنون مشمول تحولات چندانی شده است. در دورههایی بروز و ظهور بیشتری داشته؛ مانند سالهای 1320 تا 1332 که در حیطه مطبوعات و کتاب فضایی باز ایجاد شده است.
وی بیان کرد: در سالهای پس از انقلاب نیز به دلیل انتشار انبوه کتاب، کتابآرایی نیز رونق بیشتری گرفته است. اما متاسفانه نگاه برخی ناشران به انتشار کتاب، کمیتی است و به اثر نگاهی کیفی ندارند و برای عقب نماندن از قافله انتشار کتاب، کیفیت را فدای سرعت برقآسای نشر میکنند، غافل از آنکه بخشی از هویت ما فرهنگ مکتوب ما است و نباید از زیباییشناسی و آمیختگی آن با هنر غفلت ورزید.
وی تاکید کرد: قطعاً کتابی که به چشم صفا بخشد و با کاغذی مرغوب چاپ و با هنر صحافی و آراسته شود و دارای جلد زیبایی باشد بسیار مطبوع و دلپسند است. تصاویر زیبا، نقاشیهای خوب، حاشیههای صفحات اول و متن کتاب و ابتدا و انتهای هر فصل و هزاران سلیقه دیگر مخاطب را مشتاق خواندن میکند که در زمانه ما کمرنگتر شده است اما هنوز هم عاشقانی هستند که در این زمینه قلم میزنند.
حسینیپور افزود: به بیان ساده اگر شما به رستورانی وارد شوید که بهترین غذا را پخت و پز کنند ولی در ظرفی بی کیفیت سرو شود، قطعاً مشتری چندان رغبتی ندارد و به قول مرحوم زهرایی؛ کتاب باید دم بکشد.
وی با اشاره به پیشینه برگزاری رویداد نشان شیرازه از سوی موسسه خانه کتاب گفت: موسسه خانه کتاب در چارچوب برنامههای فرهنگی، از سال 1394 دوسالانه نشان شیرازه(هنر طراحی کتاب ایران) را با اهدافی چون بازشناسي و بازآفريني ميراث کتاب آرايي در فرهنگ ايران؛ معرفي و ارائه الگوي مناسب براي طراحي گرافيک کتاب؛ تأکيد بر اهميت طراحي يکپارچه و خلاقانه پيکره «کتاب» بهعنوان موضوعي مهم در طراحي گرافيک و صنعت نشر؛ و تشويق هنرمندان، ناشران و دست اندرکاران صنعت نشر به ارتقاي جايگاه طراحي کتاب راهاندازی کرد. هر چند هنوز راه درازی داریم اما سعی کردهایم در ارتقای هنر طراحی کتاب کمک کنیم.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب ضمن تبریک به منتخبان این دوره ادامه داد: از تأخیر در برگزاری اختتامیه جشنواره به سبب مشکلات بدیهی جامعه امروز عذرخواهی میکنم. امیدوارم که این جایزه نقطه آغاز صعود آنها به پلکان فعالیتهای هنری در حوزه کتاب باشد.
حسینیپور در پایان از سازمان زیباسازی شهرداری تهران و عوامل برگزاری سومین دوسالانه نشان شیرازه قدردانی کرد.
نظر شما