مدیر کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی (ره) در گفتوگو با ایبنا:
کتابهای درسی موجود در کتابخانه آیتالله بروجردی از گنجینههای آن محسوب میشود
مدیر کتابخانه آیتالله بروجردی (ره) معتقد است بررسی محتوای کتابهای درسی موجود در این کتابخانه، علاوه بر نشان دادن سیر تحول نظام آموزشی کشور، نکات قوت و ضعف آن را در اختیار پژوهشگران قرار میدهد.
وی ادامه داد: بسیاری از کتابهای درسی موجود با تایید وزارت معارف یا وزارت فرهنگ وقت تالیف شده که بررسی محتوای این منابع میتواند سیر تحول نظام آموزشی کشور را نشان دهد و نکات قوت و ضعف این نظام را در اختیار پژوهشگران جوان در عصر حاضر قرار دهد.
مدیر کتابخانه آیت الله بروجردی (ره) گفت: کتابهای درسی از دیدگاه پژوهشگران زمینه یادگیری و خودآموزی، برانگیختن و تامین نیازها را برای فراگیران فراهم میکند و کتابهای درسی از مهمترین منابع یادگیری در نظامهای آموزشی در تمامی کشورهای جهان است. این منابع که از دسترسپذیرترین رسانههای آموزشی هستند، نقش موثری در تعلیم و تربیت نسل جوان جامعه دارند.
راهنورد به ویژگیهای خاص هر یک از این منابع که توجه مخاطبان را به خود جلب میکند اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه مولفان این کتب از اهمیت خاصی برخوردارند؛ اشخاصی که در بسیاری از موارد از بزرگان، صاحب منصبان و عالمان عصر خویش بودهاند. محمدتقی شریعتی از جمله این افراد است. شریعتی با این باور که آینده کشور به سرنوشت جوانان تحصیلکرده گره خورده است، معتقد بود باید به نحوی اسلام را به آنان آموزش داد که با ملزومات دوران مدرن همخوانی و سازگاری داشته باشند لذا به تالیف کتب درسی اخلاقی در حوزه اسلام پرداخت.
مدیر کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی (ره) یادآور شد: با همین اعتقاد او و فرزندش علی شریعتی کتاب درسی در حوزه اخلاق اسلامی و تعلیمات اسلامی، طبق آخرین برنامه وزارت فرهنگ برای دانشآموزان تالیف کردند. از جمله این آثار میتوان به «اصول عقاید و اخلاق شریعتی: پایه پنج و شش. کتابفروشی زوار، 1326»،« تعلیمات دینی (قسمت اول): مخصوص کلاس اول دبیرستان. کتابفروشی زوار، ۱۳۲۵»، « اخلاق یا کتاب اصول عقاید شریعتی: پایه چهار و پنج و شش. کتابفروشی زوار، ۱۳۳۴»، « اخلاق شریعتی: برای دانشآموزان سالهای ۴ و ۵ و ۶. کتابفروشی باستان، ۱۳۳۷ » اشاره کرد.
راهنورد به مباحثی که در این کتب طرح شده پرداخت و گفت: وظایف انسان نسبت به خدا و خود، فداکاری در راه دین و شرف و میهن، حفظ ارتباط و احترام نسبت به اطرافیان شامل خانواده، دوستان، آموزگاران، دستور رفتار کودکان نسبت به زیردستان، شرافت، عدالت، نجابت، سخاوت، امانت، کظم غیظ و همچنین انجام تکالیف اجتماعی، فرمانبرداری از قوانین، دوری از چاپلوسی، ثبات رای، اهمیت قول و امضاء، حفظ عزت نفس و دوری از بدی و رعایت آزادی دیگران از جمله مباحث این کتابها هستند.
وی تصریح کرد: تمامی این مباحث با نگاه به مسائل روز و با رنگ و بوی اسلامی در کتابها نگاشته و به کودکان و نوجوانان در قالب کتابهای درسی آموزش داده شده است.
مدیر کتابخانه مسجد اعظم قم در پایان با دعوت از پژوهشگران برای استفاده از این منابع افزود: کتابهای درسی از جهات مختلف جای پژوهش دارند، از جمله از جهت علمسنجی در حوزههای مختلف دانش، پدیدآورندگان، جنبههای هنری مانند طراحیها و نمونه خط خطاطان بزرگ که در این آثار وجود دارد.
نظر شما