دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
جلد نخست «تاریخ مطبوعات یزد» رونمایی شد

جلد نخست کتاب «تاریخ مطبوعات یزد» نوشته «ملک‌مسعود ملک»، طی مراسمی با حضور استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، به مناسبت روز خبرنگار و طی مراسمی با حضور محمدعلی طالبی، استاندار و مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌یزد و نیز جمعی از مسئولان استانی در محل سالن برق منطقه‌ای شهید عباسپور برق منطقه‌ای یزد، از کتاب «تاریخ مطبوعات یزد» نوشته ملک مسعود ملک رونمایی شد.

این کتاب مروری بر یک قرن مطبوعات یزد است که در جلد اول از ابتدای تاسیس روزنامه در یزد تا سال 1320 به کتابت رسیده است.

مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در این مراسم که به بهانه فرا رسیدن روز خبرنگار برپا شده بود، گفت: امروز باید به خبرنگار نگاهی نو داشته باشیم زیرا اگر بپذیریم که جامعه یزد در حال تحول و پشت سرگذاشتن فرایند توسعه است، قهرمانان این دوره خبرنگاران هستند. خبرنگاران ابعاد موضوعات مختلف در جامعه را واکاوی و واشناسی می‌کنند.


وی بیان کرد: امروز نمودارهای اقتصادی و فرهنگی در جامعه‌ی در حال تغییر یزد، همگی نشانگر ایجاد تلاطم بعد از قرن‌ها آرامش در این استان است.

جوادیان‌زاده افزود: با توجه به تغییراتی که در جامعه یزد اتفاق افتاده، الان ما با سیلی از مهاجمان روبه‌رو هستیم و نیاز به یک سواد اجتماعی و فرهنگی برای روبرو شدن با آنها داریم که تمام آنها در مسیر رسانه و موثرترین انسان در رسانه، یعنی خبرنگار صورت می‌گیرد.

وی گفت: امروز آرایش رسانه‌ای جهان نیز در حال تغییر است و دیگر تعریف گذشته از رسانه وجود ندارد و حتی فراتر از آن بیان می‌شود که رسانه تعریف ندارد زیرا سرعت تحولات در رسانه‌ها آنقدر شدید است که واقعیت رسانه فرسنگ‌ها از تئوری رسانه جلوتر افتاده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد یادآور شد: امروز مفهوم شهروند-خبرنگار واقعیت پیچیده و پنهانی است که بیان می‌کند دانش رسانه و خبرنگاری صرفاً دانش علمی، دانشگاهی و آکادمیک نیست بلکه مهارت و سواد اجتماعی است که برای زیست به آن نیاز داریم.

جمال الدین عزیزی، شهردار یزد نیز در این مراسم گفت: خبرنگاران به عنوان قشری آگاه و ترویج دهنده اخلاق در جامعه قلم می‌زنند که این بار سنگینی را در راه رسیدن به کمال دارد.

شهردار یزد بیان کرد: توسعه فرهنگ شهروندی یکی از وظایف ذاتی خبرنگاران است و در این راستا شهرداری یزد سعی دارد با ایجاد تخصص در این زمینه گام‌های موثری را بردارد.

وی ادامه داد: خبرنگاران چشم بیدار و گوش شنوای ما در بین مردم هستند که آنها می‌توانند در پیشبرد اهداف شهری و کسب درآمد پایدار نقش موثری دارند.

عزیزی ادامه داد: مشارکت طلبی مردم در اداره شهر از دیگر وظایف خبرنگاران است که می‌توانند گفتمان در مورد شهروندان را مورد توجه بیشتری قرار دهد.
 

وی گفت: ما باید از رسانه‌ها درخواست داشته باشیم که خبرنگاران خود را به سمت تخصصی شدن سوق دهند.

شهردار یزد ادامه داد: خبرنگاران با نگاه تک بعدی نباید به موضوعات بنگرند و در این راستا نیز شهرداری به دنبال تخصصی شدن در شهر و شهروندی است تا تولید را به ذائقه مردم نزدیک کند.

محمدعلی طالبی استاندار یزد نیز در این مراسم گفت: اگر نگاه حداقلی به جایگاه رسانه و خبرنگار داشته باشیم، صرفاً وظیفه اطلاع‌رسانی به ذهن متبادر می‌شود اما باور ما نگاه حداکثری به آن است که جایگاه خبرنگار و رسانه را بسیار فراتر از امروز می‌داند و نگاه حداکثری نقش بی‌بدیل بر روند توسعه استان بر عهده دارد.

استاندار یزد یادآور شد: نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در حکمرانی خوب بسیار مورد توجه است زیرا هیچ ساختاری به اندازه رسانه مروج شفافیت نیست چرا که مسئولان را به پاسخگویی سوق می‌دهد.

وی گفت: رسانه‌ها می‌توانند حاکمیت قانون را ترویج کنند که از این طریق کارآمدی نظام و برنامه‌ریزی دولت را نیز ارتقا می‌دهد.

طالبی بیان کرد: امروز باید جایگاه رسانه تقویت شود و با نگاه آسیب شناسانه وضعیت رسانه‌ها را ارتقا دهیم.

وی گفت: ما در رسانه‌ها نیازمند خودانتقادی هستیم زیرا از این طریق آسیب‌شناسی کرده و از این طریق رسانه‌ها برای این جایگاه مقدس تلاش می‌کنند.

استاندار یزد بیان کرد: دایره وظایف رسانه‌ها این است که خبرنگاران تخصص لازم را داشته باشند و با هدفمندی و مطالعه سراغ افراد رفته و پاسخگویی را مطالبه کنند.

وی گفت: امروز متاسفانه جای تحلیل‌های رسانه‌ای را خالی می‌بینیم زیرا از طریق تحلیل‌های رسانه‌ای ما شاهد بسیاری از پیشرفت‌ها هستیم.

طالبی بیان کرد: امروز لازم است که رسانه‌ها با شرایط روز جامعه همراه باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط