پروین صدقیان، معتقد است، شرکت پست هرگز نمیتواند جای مراکز پخش کتاب را بگیرد اما میتوان برای ارسال بستههای کوچک، از پست بهعنوان تسهیلگر استفاده کرد.
وی با بیان این مطلب که بیتردید خدمات شرکت ملی پست بر تسهیل توزیع کتاب تاثیر دارد، ادامه داد: طی یکسال گذشته از تسهیلات شرکت پست برای سفارشهای محدود و بستههای کوچک استفاده کردیم و به نظرم این تجربه یک بازی برد-برد برای ناشران و پست است.
صدقیان با اشاره به ضعف شبکه توزیع کتاب در کشور افزود: آیا میتوان با اطمینان گفت مراکز پخش نیاز همه ناشران را برطرف میکنند؟ خیر؛ چراکه تعداد مراکز پخش در مقایسه با تعداد ناشران بسیار کم است؛ بنابراین کتاب خیلی از ناشران از سوی مراکز پخش دیده نمیشود و در دسترس قرار نمیگیرد. در این شرایط، ناشر مجبور است خودش پاسخگوی مشتریان باشد تا در شرایط فعلی بازار و تولیدگران کتاب، کمتر متضرر شود.
به گفته این ناشر، برای رفع مشکلات توزیع کتاب، هزار راه نرفته وجود دارد و میتوان از ظرفیت پست در این وضعیت استفاده کرد.
مدیر انتشارات گلآذین، درباره اینکه شرکت ملی پست در مقام توزیعکننده کتاب قرار بگیرد، گفت: اینکه جریان توزیع کتاب بهطور کل در اختیار شرکت ملی پست قرار بگیرد، تصور اشتباهی است؛ چراکه فعالیت مراکز پخش، تخصصی است اما میتوان شرکت ملی پست را بهعنوان مکمل یا تسهیلگر شبکه توزیع دانست که با هزینه کم به ناشران در ارسال مرسولات کوچک کمک کند.
صدقیان با بیان این مطلب که هزینههای ارسال بستههای پستی بالاست، گفت: با توجه به هزینههای بالا، ناشران مجبورند، سفارشها را به شرط تقبل هزینه از سوی مشتری بپذیرند. اگر هزینهها کاهش پیدا کند استفاده از خدمات پست برای سه طرف جریان، ناشر، مخاطب و حتی پست نتایج مثبتتری به دنبال دارد.
نظر شما