مدیر کانون فرهنگی و هنری فاطمه الزهرا (س) مسجد بیتالحزن در گرگان که با کتابخانه فعال خود نقش بسزایی در رونق مطالعه در این منطقه داشته است، معتقد است: با یک الگوی ثابت نمیتوان فرهنگ کتابخوانی را نهادینه کرد.
به بهانهی این رویداد سالیانه و در بیست و هفتمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی سراغ غلامرضا عباسی رفتیم؛ مردی که پس از سالها معلمی، اکنون در قامت عضوی از هیات امنای مسجد بیتالحزن در محله سیمتری رسالت شهرستان گرگان و همچنین مدیریت کانون فرهنگی و هنری فاطمه الزهرا (س) با همراهی همسرش، فضایی فرهنگی را برای حضور جوانان محل در گرگان فراهم کرده و آنها را به مطالعه تشویق میکند. این گفتوگو در ادامه از نظر مخاطبان میگذرد.
لطفا کمی از پیشینهی کانون فرهنگی و هنری فاطمه الزهرا (س) و کتابخانهاش بگویید؟
حدود سال 83 با همکاری و همیاری دبیرخانه کانونهای مساجد و کمکهای مردمی، این طبقه از مسجد را برای راهاندازی کانون فرهنگی و هنری انتخاب کردیم و با توجه به اینکه خودم و تنی چند از اعضای هیات امنا سبقهی فرهنگی داشتیم، با پیگیریهای لازم کانون فرهنگی و هنری فاطمه الزهرا (س) را با هدف انجام فعالیتهای سازنده بهویژه برای نسل جوان، آماده کرده و از همان بدو تاسیس کانون، کتابخانه بهعنوان بخش اصلی و مهم فعالیتها راهاندازی شد که هماکنون با بیش از 6000 جلد کتاب در عناوین و موضوعات مختلف و کاربردی پذیرای علاقهمندان هستیم. ما همچنین تلاش میکنیم در حوزه کتابخانه مجازی هم فعالیت کنیم.
به نظر شما مساجد چه نقشی در سوق دادن مردم بهویژه نسل جوان به سمت مطالعه دارند؟
مسجد، محور و پایگاه خیلی از فعالیتهای اجتماعی است. مردم به خاطر مسائل متعددی به مسجد مراجعه میکنند. مسجد در کنار وجه عبادیاش، محفلی پویا به شمار میآید که به نوبهی خود ظرفیتی عظیم برای هر گونه فعالیت فرهنگی و اجتماعی است. فضای مساجد و نوع نگاه و دغدغههای هیات امنای آن نقش مهمی در شکلگیری رویدادهای فرهنگی و ترویجی دارند. در برخی از مساجد شاهد هستیم که هیات امنا با کانونها، آن تعامل و همکاری را که نیاز است، ندارند و عمدتاً به خاطر نداشتن دغدغه و سبقهی فرهنگی در جذب مخاطبان موفق نیستند. بنده واقعاً معتقدم خود هیات امنای مساجد نقش مهمی در جذب افراد به مسجد دارند و پس از ورود افراد میتوان با برنامههای خوب و توسعهبخش، مراجعین را جذب زیرمجموعه و فعالیتهای فرهنگی و هنری در مساجد کرد.
در مسجد ما چند روحانی حضور دارند که یکی از جوانترین آنها به نام آقای بختیاری که جوانی بیست و چند ساله است، به صورت چهرهبهچهره با جوانان محل به گفتگو مینشیند و آنها را به حضور و انجام فعالیتهای فرهنگی و هنری تشویق میکند و با تشریح ضرورت توجه به کتاب و کتابخوانی، آنها را به عضویت و حضور مستمر و بهرهبرداری از کتابخانه ترغیب میکند. به باور من نگاه فرهنگی هیات امنا، بهرهمندی از امام جماعت مسئولیتپذیر و با انرژی و آگاه به مسائل و دغدغهی جوانان و مباحث روز، کمک شایانی به حضور در مساجد و ترغیب آنها به انجام فعالیتهای فرهنگی از جمله کتاب و کتابخوانی میکند.
در هفته کتاب و کتاب خوانی به سر میبریم. کمی از برنامهها و فعالیتهای کانون در این هفته برایمان بگویید.
در گذشته جوانان کمتر به مسجد میآمدند اما خوشبختانه در این مدت با حضور امام جماعت جوان و ارتباط چهره به چهرهای که ایجاد کرده، پای جوانان محل بیشتر به مسجد و کانون باز شده و به واسطه حضور خود امام جماعت در محل کتابخانه، جوانان بیشتر به مطالعه ترغیب شدهاند. ما در این هفته همچون دیگر ایام سال با برگزاری مسابقات کتابخوانی و تقدیم هدایای تشویقی چون کتاب و بلیط استخر و... سعی کردهایم قدمی برای انس بیشتر نسل جوان محله به مطالعه برداریم و آنها را به حضور در مسجد و مشارکت در انجام فعالیتهای فرهنگی ترغیب کنیم.
با توجه به اینکه شما ارتباط مستقیمی با مردم دارید، به نظرتان برای توسعه فرهنگ مطالعه از دل مساجد در طول سال باید چه کنیم؟
علی رغم اینکه به لحاظ سختافزاری نیازمند تهیه برخی اقلام و بهروزرسانی سیستمهای رایانهای هستیم و از سویی دیگر کانون در محلهای واقع شده که قشر متوسط رو به پایین در آن ساکن هستند و توان مالی کافی را برای پرداخت شهریه کلاسها و ... ندارند، اما کوشیدهایم با بهرهمندی از روحانی جوان با انگیزه و بهروز، دعوت چهره به چهره، اجرای برنامههای متنوع و افزایش دورههای آموزشی، برپایی رایگان برخی کلاسها و اهدای جوایز و فعالیتهای انگیزشی، جوانان را به سمت مسجد و بالتبع آن کانون و کتاب خانهاش سوق دهیم.
از سویی دیگر بحث جذب افراد به مطالعه و کتابخوانی بسته به فرهنگ آن جامعه دارد. هر محله، منطقه، شهر، قومیت، اقلیم و... عادات و رسوم و ظرفیتهای فرهنگی و اجتماعی مخصوص به خودش را دارد. باید به تناسب ظرفیتهای فکری و بومی هر یک از آنها برنامه ریزی کنیم و مسائل زیستی و معیشتی و اجتماعی و مواردی از این دست را در مسیر ترویج در نظر بگیریم. در نتیجه با یک الگو و فرمول ثابت نمیتوان افراد را به سمت کتابخوانی جلب کنیم. باید محیط فرهنگی هر محله و منطقه را رصد کنیم و به تناسب تمام ظرفیتها، برنامهریزی کنیم و برنامههای ترویجی و توسعهای را اجرا کنیم. در مجموع حضور امام جماعتِ با انگیزه و آشنا به روحیات و دغدغههای جوانان، وجود و حضور هیات امنای آگاه به مسائل فرهنگی، شناخت ظرفیتهای فکری و معیشتی هر محله، توجه به میل و نیاز محله و اجرای برنامه با نگاه تشویقی و انگیزشی در طول سال کمک موثری در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارد.
نظر شما