دوشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۸
نمود آیین‌های نمایشی سوگ و سور در اقوام لُر

لرستان - اسماعیل مجللی، پژوهشگر حوزه تعزیه با اشاره به اینکه اسناد و مدارک تعزیه‌خوانی اقوام لر در دوره قاجار وجود دارد، گفت: لرستان و اقوام لر سرشار از آیین‌های نمایشی سوگ و سور هستند و نمود این آیین‌ها و روحیه حماسی را در تعزیه‌های این منطقه به وضوح می‌توان مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، اسماعیل مجللی روز دوشنبه در نشست تخصصی «تجلی» با موضوع بررسی سیمای فاطمه زهرا (س) در ادبیات نمایشی و نسخه‌های تعزیه؛ نگاهی به نقش زنان در شکل‌گیری هنر شبیه‌خوانی و سیر تعزیه‌خوانی در اقوام لر که از سوی مدرسه هویت حوزه هنری انقلاب اسلامی لرستان با حضور جمعی از هنرمندان نمایش و تعزیه و پژوهشگران در سالن کنفرانس حوزه هنری این استان برگزار شد با اشاره به اینکه در ادبیات نمایشی دوران معاصر آنگونه که باید و شاید سیمای حضرت فاطمه زهرا (س) را به تصویر ننشانده‌ایم گفت: آنچه را که شاهد آن هستیم فقط به کارگیری نمادهایی همچون «در» و «آتش» و «میخ» و…است که این‌گونه موارد فقط یک روضه تصویری را شاهد هستیم.

این محقق و پژوهشگر تعزیه کشورضمن تشویق هنرمندان به مطالعه و تحقیق در زندگی حضرت زهرا (س) افزود: همان‌گونه که همه آگاه هستیم حضرت فاطمه زهرا (س) لقب «ام‌ابیها» یعنی مادر پدر را به خود اختصاص داده‌اند آن هم پدری که ختم انبیا و رحمت‌للعالمین بودند آیا یک چنین بانویی با این خصوصیات هیچ گزینه‌ای برای خلق آثار دراماتیک نداشتند و فقط به روضه‌های تصویری و پخش مداحی باید در نمایش اکتفا کنیم.

وی در مورد تعزیه‌خوانی اقوام لر گفت: اسناد و مدارک تعزیه‌خوانی اقوام لر در دوره قاجار وجود دارد حتی در تکیه دولت؛ قبل از تعزیه دسته عزاداری بروجردی‌ها وارد می‌شدند.

مجللی افزود: استان لرستان و اقوام لر سرشار از آیین‌های نمایشی سوگ و سور هستند و نمود این آیین‌ها و روحیه حماسی اقوام لر را در تعزیه‌های این منطقه به وضوح می‌توان مشاهده کرد.

نمود آیین‌های نمایشی سوگ و سور در اقوام لُر

نویسنده کتاب «شبیه نامه» با اشاره به وجود شاعران آیینی شاخص لرستان گفت: شاعران آیینی منطقه لر یکی از آنها صامت بروجردی است که در دوره قاجار زیست می‌کرد و برخی از اشعار او در تعزیه‌ها به کار می‌رود.

مجللی افزود: تعزیه و تعزیه‌خوانی نتیجه نهضت بازگشت ادبی و رنسانس ادبیات ما بود که سه هنر ادبیات، موسیقی و نمایش‌، هنر شبیه‌خوانی را تشکیل دادند.

وی با بیان اینکه در دوره قاجار با استفاده از هنر شبیه‌خوانی تمامی زشتی و زیبایی جامعه را تبیین کردند و این هنر تاثیر عجیبی بر زندگی عامه مردم داشت، افزود: حتماً باید از زوال و به محاق رفتن این هنر مردمی و ارزشی که رنگ و بوی اباعبدالله الحسین را به خود گرفته است جلوگیری کرد.

در ادامه مباحث ارایه شده در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت و جلسه با اجرای خطبه امام حسین (ع) خاتمه یافت. همچنین پیش از شروع نشست اسماعیل مجللی به مناسبت وفات حضرت ام‌البنین بخشی از تعزیه وفات ام‌البنین را اجرا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها