شماره ۲۴۲ «ماهنامه نمایش» با نگاه ویژه به نمایشنامهنویس و نمایشنامهنویسی منتشر شد.
در همین رابطه در بخش ترجمه، مقالات «مواد لازم برای نمایشنامهنویس شدن» از نینا موریسن، «نمایشنامهنویسان باید مزایا و منافع آموزش دادن را بدانند» از فین کندی، «نمایشنامهنویس، خلاقیت و جامعه: بازگشایی «برای بازگشت از عدم» اثری از سونی اودودو و «اهمیتِ ناکامی: چرا نمایشنامهنویس باید با عدم استقبال مواجه شود» از استیو واترز ترجمه و منتشر شده است.
مقالههای «نوشتن» از غلامحسین دولتآبادی، «نمایش دینی مشهد در یک مکث/ نمایشهای دینی چهار دهه از دیدگاه نمایشنامهنویس» از سعید تشکری، «روایت فراموششدگان» از رضا گشتاسب، «کهن جامه خویش» از علی رضایی و «چرا نان نمایشنامه هنوز سر سفره ما نیامده است؟!» از لیلی عاج نیز در همین راستا تالیف شده است.
گفتوگو با دیرده کیناهان با نام «نمایشنامهنویس شدن شبیه چه چیزی است؟» و مصاحبه با ابوتراب خسروی تحت عنوان «نوشتن حق هر کسی است که بخواهد بنویسد» گفتوگوهای این بخش است.
نقد نمایشهای «رگ»، «مغازه خودکشی»، «کریملوژی»، «لانچر پنج»، «مرغ دریایی من» و «حال همه ما خوب است» در بخش نقد تئاتر قابل خواندن هستند. «معزالدیوان فکری، هنرمند مؤثر در ایجاد تئاتر مدرن ایران»، یادداشتی از پیمان شیخی است که آن را در این قسمت میتوان خواند.
بخش دوم مصاحبه نصرالله قادری با حمیدرضا نعیمی با عنوان «گپوگفتی میان دو فنجان چای» گفتوگوی ویژهای است که در شماره آتی، آخرین بخش آن منتشر خواهد شد. سرمقاله «تئاتر و ایستادن روی میدان مین!» از دیگر بخشهای شماره ۲۴۲ «ماهنامه نمایش» است.
نکوداشت این شماره به احمد کامیابیمسک اختصاص دارد که شامل مروری بر فعالیتهای او در زمینه تئاتر و یادداشتهایی از مصطفی مختاباد و ناصر حبیبیان و مصاحبهای با ایشان تحت عنوان «در جستوجوی دوست» میشود.
شماره ۲۴۲ «ماهنامه نمایش» ویژه آبانماه ۱۳۹۸ به مدیر مسئولی شهرام کرمی و سردبیری نصرالله قادری زیر نظر دفتر پژوهش و انتشارات ادارهکل هنرهای نمایشی در ۱۳۶ صفحه و با بهای ۱۰ هزار تومان برای علاقهمندان حوزه تئاتر چاپ و توزیع شده است.
نظر شما