سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۳
دقت علمي و احياي مفاخر ادب ايران،شعار نفيسي بود

دكتر حكيمه دبيران استاد ادبیات کلاسیک دانشگاه تربیت مدرس، بر این باور است که سعید نفیسی در آثار خود بيش از هر چيز به كنكاش دقيق در آثار ادبي و تلاش براي نمايش ظرايف پنهان در نسخ خطي توجه داشت.\

دكتر حكيمه دبيران، پژوهش‌گر و استاد زبان و ادبيات فارسي، در آستانه سالروز درگذشت سعيد نفيسي، با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: سعيد نفيسي دانش‌ور، پژوهش‌گر و محقق دقيقي بود. اين پژوهش‌گر، آثار باارزشي در زمينه‌هاي مختلف ادبي و تاريخي از خود به يادگار گذاشته و مقدمه‌هاي وي بر تصحيح‌ آثار گذشتگان به لحاظ علمی بسیار آموزنده است.

دبيران، به مقدمه نفيسي بر نصيحت‌نامه (قابوس‌نامه) اشاره كرد و گفت: وي در مقدمه خود بر این کتاب، فوايد معنوي و لغوي قابوس‌نامه را شرح داد و در 20 صفحه انواع لغت را معرفي كرد.

اين پژوهش‌گر ادبي خاطرنشان كرد: به عقيده نفيسي بايد وقت را غنيمت شمرد. وي در مقدمه يكي از آثارش به نام«سرچشمه تصوف در ايران» مطالب اين كتاب را «تندنويس و مطالب پراكنده»‌ خوانده و معتقد است كه هر مبحث و سرعنوان این کتاب، سرچشمه تحقيقات وسيع بعدي از سوی دیگران است.

وي افزود: سعيد نفيسي، دقت و جامعيت را در كنار يكديگر به كمال عرضه كرد. از جمله تصحيح‌هاي گوناگون وي مي‌توان به «رباعيات بابا افضل كاشاني»، «كليات اوحدي كاشاني»، «قابوس‌نامه»، «ديوان نسيم شمال» و «كليات عراقي» اشاره كرد.

دكتر دبيران، از کتاب «كليات فخرالدین عراقي به تصحيح نفيسي» به عنوان نمونه‌اي از يك اثر فاخر و جامع ياد كرد و اظهار داشت: وي در تصحيح اين اثر از منابع مختلف فارسي و فرانسوي استفاده كرد و در مقدمه، به نقدي علمي و مستدل بر نظر ديگر اديبان درباره عراقي پرداخت. نفيسي در تصحيح كليات عراقي 18 نسخه خطي را مورد توجه قرار داد.

وي تصريح كرد: «كليات رودكي» نفيسي از يادگارهاي قابل توجه و باارزش وی محسوب مي‌شود. جالب است که نفیسی با وجود تلاش بسيار در يافتن آثار رودكي از ميان منابع مختلف و جداكردن دقيق ابيات متعلق به رودكي از بيت‌هاي منسوب و مشكوك، آن‌قدر شرافت علمی داشت که در مقدمه اثرش تاكيد كرد اين اثر ناقص است و بايد توسط نسل بعدي پژوهش‌گران تكميل شود.

عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس، به ترجمه نفيسي از كتاب «ايلياد هومر» اشاره كرد و گفت: متن ترجمه و مقدمه مفصل نفيسي در اين اثر براي استفاده‌كنندگان بسيار ارزنده است.

به اعتقاد دكتر دبيران، نفيسي پژوهش‌گران و اهالي ادب امروز را متوجه می‌كند كه در كنار توجه به لزوم اتخاذ رويكرد تدريجي در حصول تخصص در رشته زبان و ادبيات فارسي، و این که چنین تخصصی یک شبه حاصل نمی‌شود، ضرورت احاطه بر دانش‌ها و تخصص‌های مختلف ادبي و تنوع كار در این حوزه را نیز باور كنند. 

فردا چهارشنبه 22 آبان، بیست و دومین سالروز درگذشت سعید نفیسی است. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید احمد جعفرنژاد ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    با سلام! از مطالب خانم دکتر دبیران بهره بردم. چگونه می تونم با خانم دکتر دبیران ارتباط برقرار کنم؟ سپاس بیکران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط