دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
تجلیل از دو مولف و شاعر مهابادی/ خدایاری: شاعران بر گردن همه حق دارند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی با «سیدمحمد صمدی» مولف و تاریخ‌نگار و «قاسم مویدزاده» شاعر مهابادی، دیدار و از آنها تجلیل کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، روز یکشنبه در سفری به شهرستان مهاباد با «سیدمحمد صمدی» مولف و تاریخ‌نگار و «قاسم مویدزاده» شاعر مهابادی دیدار کرد.

خدایاری در حاشیه  این دیدار با بیان اینکه برخی سازه‌های شهری مانند آسمان‌خراش، اتوبان و پُل را مظهر تمدن و سرمایه می‌دانند اما سرمایه‌های واقعی هر جامعه، هنرمندان، اصحاب قلم و اندیشه هستند، اظهار کرد: تقدیر از پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر یک وظیفه است که باعث رویکرد مثبت و تشویق جوانان علاقمند به مقوله فرهنگ و هنر می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی افزود: بسیاری از این سازه‌های شهری که با هزینه‌های زیادی احداث می‌شوند، به مرور زمان فرسوده شده یا از بین می‌روند و یا باید سازه‌های جدیدی جایگزین آنها شود اما هنرمندان اصحاب قلم و اندیشه با تلاش خود در جامعه از چنان جایگاهی برخوردارند که جایگزینی برای آنها وجود ندارد.
 

این مقام مسئول با بیان اینکه شعرا روحیه‌بخش و امیددهنده هستند و شعرا درواقع نگهبانان و محافظان ادبیات از گزند آسیب هستند و از این باب حق بسیاری بر گردن همه دارند، گفت: اثرگذاری پیشکسوتان در ترغیب نسل جوان به فعالیت‌های هنری قابل انکار نیست و این عزیزان مسیر را برای علاقمندان جوان این حوزه تسهیل کرده‌اند و در این راستا فرهنگ در جامعه امروز ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به‌طوری‌که بخش‌های زیادی از اقتصاد، سیاست و بخش‌های دیگر جامعه از این مقوله متاثر می‌شوند.

وی ادامه داد: شعرا با ابزار سخن و با آشنایی به ذائقه مخاطب و همچنین مهارتی که در چینش کلمات و معنی بخشی به آن دارند در روح و جان افراد تاثیر گذاشته و مفاهیم را به بهترین وجه انتقال می‌دهند.

خدایاری با بیان اینکه فرهنگ برای اعتلای جامعه مانند اکسیژن برای موجودات است، ادامه داد: اگر فرهنگ ضعیف شود سایر ارکان جامعه را نیز تحت تاثیر قرار داده و رو به زوال خواهند بود از این رو لازم است همواره قدردان هنرمندان بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم اینگونه دیدارها با پیشکسوتان عرصه فرهنگ و ادب کشور تداوم داشته باشد تا بدین وسیله با تبادل تجربیات شاهد رشد و ارتقای این حوزه در استان باشیم.

تجلیل از پیشکسوتان هنری و ادبی، تجلیل از فرهنگ است
سیامند جوانبخت، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهاباد هم در این دیدار گفت: هنرمندان مانند کتاب‌های بزرگ پر رمز و راز هستند و مطالب آنان پس از سال‌ها مورد مطالعه و تحقیق دیگران قرار می‌گیرد در حالی که تنها تعداد اندکی از افراد به ژرفای وجود هنرمندان پی می‌برند.

جوانبخت ادامه داد: این دیدارها در راستای ارج نهادن و تقدیر از پیشکسوتان، نخبگان فرهنگی و هنری که عمری از زندگانی خود را در راستای خدمت به ادبیات و فرهنگ و هنر این مرز و بوم گذرانده و منشا خدمات و افتخارات بسیار برای جامعه بوده‌اند، انجام می‌گیرد.

وی افزود: با حضور هر شاعری در هر عصری فرهنگ ملت‌ها هویتی فاخرتر و جدیدتر یافته و در عصر حاضر آفرینش این شیوه  لطیف و نو به دست ادب پروران این خطه‌ صورت گرفته و این صاحبان سخن توانسته‌اند با شکوه کلام و شعر پرانسجام، فرهنگ و ادب این مرز و بوم را غنا بخشند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهاباد بیان کرد: با این دیدارها هم می‌توانیم از نزدیک با آثار و خدمات آنها آشنا شده و به معرفی این شخصیت‌ها در جامعه کمکی کرده باشیم و بیان مشکلات و انتظارات هنرمندان و رسیدگی به آن‌ها را از اثرات دیگر این دیدارها است.
 

جامعه‌ای که هنرمندانش مورد احترام قرار گیرند، فرهنگ در آن بیشتر رشد می‌کند
ایرج شجاعی، فرماندار مهاباد، نیز در این دیدار با بیان اینکه دیدار و دلجویی از هنرمندان و قدردانی از آنان یک وظیفه عمومی است، افزود: علاوه بر مسئولان، مردم نیز باید در این امر مشارکت و توجه ویژه داشته باشند.

شجاعی در ادامه سخنان خود با اشاره به نقش هنرمندان در اعتلای فرهنگ جامعه نیز گفت: جامعه‌ای که در آن هنرمندان مورد احترام و تجلیل قرار گیرد، فرهنگ بیشتر رشد می‌کند و افراد زیادی در راستای هنر گام بر می‌دارند.

فرماندار مهاباد ادامه داد: در این شهرستان از قدیم‌الایام انسان‌های هنرمند و شاعران نامی و مشهوری مانند ماموستا «هه‌ژار»، ماموستا «هیمن» و ماموستا «وفایی» زندگی می‌کردند و این شهر مهد ادب و هنر بوده است و یکی از مشخصه‌های مهم هنرمندان و شاعران مهاباد، مردمی بودن آنان است و به همین دلیل در طول تاریخ هنرمندان این شهر در بین اقشار مختلف مردم از جایگاه  خوبی برخوردار بودند.


بر اساس این گزارش، در این دیدار از «سیدمحمد صمدی» مولف و تاریخ‌نگار و «قاسم مویدزاده» شاعر مهابادی، تجلیل شد.

سیدمحمد صمدی متولد سال 1329 در شهرستان مهاباد است که بازنشسته اداره آموزش و پرورش این شهر است و از سال 1352 همکاری خود را با هفته‌نامه‌ها و مطبوعات مختلف آغاز کرده و هم اکنون دارای چندین مقاله و تالیف علمی و ادبی در زمینه‌های مختلف است که مهمترین کتاب وی به نام «تاریخ مهاباد» چاپ شده است.

قاسم مویدزاده متخلص به «هه‌لو» از شاعران مشهور و معاصر مهاباد است که چندین دهه در زمینه سرودن اشعار کُردی و فارسی فعالیت دارد و اثر شعری وی به نام «برووسکه» چاپ و منتشر شده است. استاد «هه‌لو» یکی از اعضای فعال انجمن ادبی مهاباد بوده و چندین اثر شعری وی با توجه به وزن عروضی و واج‌آرایی خاصی که دارد توسط هنرمندان این شهرستان به ترانه تبدیل شده است.

اهدای کتاب هنرمندان مهابادی به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی، قرائت شعر به زبان‌های کُردی و فارسی و گرفتن عکس یادگاری از حاشیه‌های زیبای این دیدار بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها