دوشنبه ۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۵
دانشنامه قالي کاشان تدوين مي‌شود

با توجه به قدمت هشت هزار ساله کاشان و جايگاه فرش و دست‌بافت‌هاي آن در سطح ملي و فراملي، دانشنامه قالي كاشان با تصويرهايي جذاب و ديدني تدوين مي‌شود./

کمال بهروزي، محقق، نويسنده و عکاس دانشنامه قالي کاشان به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: اين دانشنامه با بيش از 40 تقسيم‌بندي، به صورت شبکه‌اي در حال تدوين است. 

 وی افزود: اطلاعات مربوط به حدود 14 هنرمند صاحب سبک در زمينه فرش، روش‌هاي در حال منسوخ شدن بافت فرش، روش‌ها و تکنيک‌هاي موجود ،از جمله سرفصل‌هاي اين دانشنامه به شمار مي‌آيد. 
بهروزی خاطرنشان كرد: با توجه به قدمت 8000 ساله کاشان و جايگاه ويژه فرش و دست بافت‌هاي اين شهر در سطح ملي و فراملي، تدوين اين دانشنامه در دستور كار قرار گرفته و هدف آن رااحياي هنرهاي از ياد رفته، کمک به اصالت فرش ايران، بيان زبان فرش و دفاع از جايگاه برتر فرش ايراني در سطح جهاني عنوان کرد و افزود جمع‌آوري اطلاعات براي اين دانشنامه از حدود چهار سال و نيم پيش آغاز شده و هم اکنون رو به اتمام است.

اين كارشناس قالي افزود: همچنين اكنون در مرحله عکسبرداري از فرش‌هاي موجود در موزه‌ها و مجموعه‌هاي شخصي براي استفاده در دانشنامه هستيم.

به گفته بهروزي پس از چاپ نسخه فارسي، اين دانشنامه به زبان انگليسي ترجمه و در سطح بين‌المللي نيز ارائه مي‌شود.

وي درباره زمان دقيق چاپ اين دانشنامه گفت: دست‌نوشته اين كتاب تا تيرماه سال آينده به بنياد فرهنگ کاشان تحويل داده خواهد شد.

دانشنامه قالي كاشان با همکاري بنياد فرهنگ کاشان، موزه‌هاي فرش ايران، کاخ گلستان، دفينه و شرکت فرش ايران تهيه و منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط