سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
خلاقیت یک عمل جامعه‌ستیز است!

کتاب «لازم نیست یک نابغه باشیم» با بینش عمیق و مجموعه‌ای از تصاویر، همه کلیشه‌های موجود درباره زندگی خلاق را دور می‌ریزد و توضیح می‌دهد که خلاقیت واقعا یعنی چه.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «لازم نیست یک نابغه باشیم» با عنوان فرعی «۱۰ راه برای اینکه خلاقیت‌تان را به اشتراک بگذارید و کشف شوید» نوشته آستین کلیون با ترجمه ابراهیم احمدی‌نیا از سوی نشر کتاب پارسه منتشر شده است.

کتاب «لازم نیست یک نابغه باشیم» با نشان دادن چگونگی پیوستن به بوم‌شناسی نوین استعداد به هنرمندان و نویسندگان، سازندگان و کارآفرینان خلاق با باور مخرب «نبوغ تنها» پایان می‌دهد. این کتاب درباره پیدا شدن با استفاده از قابل جست‌وجو بودن، و استفاده از شبکه به جای هدر دادن، زمان برای شبکه سازی است.

این کتاب در 10 بخش تنظیم شده است: لازم نیست یک نابغه باشید، به فرایند فکر کنید، نه محصول، هر روز یک چیز کوچک را به اشتراک بگذارید، صندوق عجایب‌تان را باز کنید، داستان‌های خوب بگویید، هر چه می‌دانید یاد دهید، به هرزنامه انسانی تبدیل نشوید، یاد بگیرید که مُشت بخورید، کامل و یکجا بفروشید و باقی بمانید بخش‌های این کتاب را دربرمی‌گیرد.

نکته کلیدی، فرایند است، نه نتیجه هر چیز جدیدی را هر روز به اشتراک بگذارید (اما به یک هرزنامه انسانی تبدیل نشوید) ذهن یک غیر حرفه‌ای را داشته باشید که امکانات در کجاها، نامحدودند. یک رابط، یک معلم و یک مسیرباز باشید، تلنبار کننده نباشید. دو قاعده بسیار ضرروی و جدید «لازم نیست یک نابغه باشیم» نشان می‌دهد که شما باید آزاد، بخشنده و هنرمندی باشید که بقیه هنرمندان از او سرقت می‌کنند.



آستين كليون يكی از مدرن‌ترين و خوش فكرترين‌ها در حوزه‌ خلاقيت است. «لازم نيست یک نابغه باشيم» با بينشِ عميق و مجموعه‌ای از تصاوير، همه كليشه‌های موجود درباره زندگيِ خلاق را دور مي‌ريزد و توضيح می‌دهد كه خلاقيت واقعا يعني چه. او در اين كتاب به ما می‌گويد چگونه مثل یک هنرمند، كار خود را به اشتراك بگذاريم و بيش از آنكه به نتيجه فكر كنيم، به فرايند آن بينديشيم. از لزوم داشتن يك صندوق عجايب شخصی می‌گويد و از اينكه سعی نكنيم دانسته‌هايمان را فقط برای خودمان نگه داريم؛ می‌‌توانيم آن‌ها را به ديگران ياد بدهيم و نتيجه‌اش را ببينيم.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «باورهای مخرب بسیاری درباره خلاقیت وجود دارند، اما یکی از خطرناک‌ترین‌ها باور «نبوغ تنها» است: یک فرد بااستعدادهای فوق بشری از جایی نامعلوم در نقاط مشخصی در تاریخ، بدون هیچ‌گونه اثر و سابقه‌ای با ارتباط مستقیم با خدا یا میوز، الهه دانش و هنر یونان باستان ظاهر می‌شود! فکر بکر، مثل یک صاعقه جرقه می‌زند، یک لامپ در سر فرد روشن می‌شود، و بعد بقیه وقتش را به زحمت کشیدن در استودیو و تبدیل این ایده به شاهکاری تمام عیار برای عرضه به دنیا و در بوق و کرنا کردن می‌گذارند. اگر شما به نبوغ منحصر به فرد اعتقاد دارید، خلاقیت یک عمل جامعه‌ستیز است که تنها توسط تعداد اندکی از چهره‌های بزرگ، اجرا شد-اغلب افراد درگذشته‌ای با نام‌هایی مانند موتزارت، اینشتین یا پیکاسو. بقیه ما علاف و مبهوت ایستاده‌ایم و به موفقیت‌ها و دستاوردهای آن‌ها خیره شده‌ایم.»

کتاب «لازم نیست یک نابغه باشیم» با عنوان فرعی «۱۰ راه برای اینکه خلاقیت‌تان را به اشتراک بگذارید و کشف شوید» نوشته آستین کلیون با ترجمه ابراهیم احمدی‌نیا در ۲۳۰ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۹۵۰۰ تومان از سوی نشر کتاب پارسه منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها