یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
ناشران از توزیع کاغذ دولتی راضی هستند

محمدتقی عرفان‌پور گفت: بیشتر ناشرانی که کتاب چاپ می‌کنند از توزیع کاغذهای دولتی راضی هستند و تقریبا تمام کاغذی که نیاز دارند را از کارگروه دریافت می‌کنند و از همکاری نشنیدم درخواست کاغذ داده باشد و نتواند بگیرد.

محمدتقی عرفان‌پور مدیر انتشارات علوم دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره اهمیت کاغذ دولتی و تاثیر آن در بازار نشر گفت: توزیع کاغذ دولتی در سال‌های اخیر تاثیر زیادی برای ناشران داشته است. گاهی قیمت کاغذ در بازار آزاد بیش از سه برابر قیمت دولتی بوده‌است و اگر کتابی می‌خواست با آن قیمت چاپ شود، مشکلات زیادی به‌وجود می‌آمد. اگر هم کتابی با کاغذ آزاد چاپ می‌شد، حتما کتاب خاصی بود.
 
وی با بیان اینکه در این صورت؛ به‌دلیل بالا رفتن قیمت پشت جلد، کتاب طیف وسیعی از مخاطبان خود را از دست می‌داد، افزود: من جزء گروهی هستم که با هرگونه سوبسید و یارانه دولتی مخالف‌اند اما شرایط کشور اکنون ویژه است و مردم با مشکلات و مسایل عدیده‌‌ای روبه‌رو هستند و نمی‌توانند هزینه خرید کتاب پرداخت کنند.
 
عرفان‌پور با بیان اینکه جهت طرح توزیع کاغذ دولتی رو به ثواب بوده است، عنوان کرد: به‌طور طبیعی بودن این طرح از نبودن آن خیلی بهتر است و اگر به‌طور احتمالی نواقصی هم دارد، هم‌صنفی‌ها باید در این زمینه تذکر بدهد و کارگروه کاغذ هم این ایرادات را اصلاح کنند.
 
وی یادآور شد: به‌طور کلی من روند توزیع کاغذ دولتی در میان ناشران را روند خوبی می‌بینم. بیشتر ناشرانی که کتاب چاپ می‌کنند، از توزیع این کاغذها راضی هستند و تقریبا تمام کاغذی که نیاز دارند را از کارگروه دریافت می‌کنند. از همکاری نشنیده‌ام که درخواست کاغذ داده باشد و نتواند بگیرد؛ مگر اینکه درخواست چند هزار بند کاغذ داده باشد که با یک پنجم آن موافقت شده باشد و بعد از چاپ کتاب‌هایش دوباره توانسته کاغذ بگیرد.
 
عرفان‌پور با بیان اینکه تنخواه کاغذ به‌گونه‌ای نیست که بتوانند به همه ناشران در میزان بالا کاغذ بدهند، گفت: مساله اینجا است که ناشران برای چاپ کتاب‌های خود معطل کاغذ نمانده‌اند و نیازهایشان تقریبا تامین شده است.
 
وی همچنین با اشاره به شرایط و مشکلات اقتصادی کنونی توضیح داد: این‌روزها روزهای سختی است و معتقدم که از یک‌سو دولت باید توجه بیشتری داشته باشد و از سوی دیگر همکاران باید بیشتر مراعات یکدیگر را بکنند و موضوع مهمی که اکنون وجود دارد این است که در این میان کتاب‌فروشان آسیب نبینند.
 
عرفان‌پور در بخش دیگر صحبت‌های خود بر لزوم حمایت اهالی نشر از یکدیگر تاکید کرد و افزود: یک کتاب‌فروشی اگر محلش اجاره‌ای باشد، در این شرایط سخت اقتصادی امکان ادامه حیات برایش وجود ندارد و برخی همکاران که از طریق سایت کتاب‌های خود را به‌صورت مستقیم می‌فروشند، باید بگذارند کار در مسیر خودش قرار گیرد زیرا کتاب‌فروش‌ها از شریان‌های اصلی نشر به شمار می‌آيند و اگر آسیب ببینند همه بدنه نشر آسیب می‌بیند.
 
وی در پایان گفت: از مردم نیز می‌خواهیم که کتاب‌های مورد نیاز خود را از کتاب‌فروشی‌ها تهیه کنند و کتاب‌هایی را خریداری کنند که حقوق مولف و ناشر در آن رعایت شده باشد زیرا در شرایط سخت همه باید از همدیگر مراقبت کنیم تا بتوانیم موفق‌تر عمل کنیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها