یک منتقد ادبی و روزنامهنگار با بیان اینکه معمولا برای مقولاتی که در معرض آسیب و بیتوجهی هستند بزرگداشت، روز و یادبود برگزار میشود، گفت: با توجه به اینکه حوزه کتاب هم در معرض خطر است، لازم است تمهیدی اندیشیده شود تا این حوزه از آسیبهای احتمالی مصون بماند.
وی افزود: اگر با چنین رویکردی به رویداد هفته کتاب نگاه کنیم قطعا فعالیت مهمی تلقی میشود. باید در این هفته تا حد امکان بیشتر در رابطه با کتاب و وجوه مختلف آن صحبت کنیم. بهویژه امسال که با توجه به شرایط خاصی که شیوع کرونا به ما تحمیل کرده، ناشرها و انتشارات کشور با آسیبهایی مواجه شده و صنعت نشر کشور برای اینکه بتواند خودش را در این شرایط حفظ کند، نیازمند تغییر رویه جدی است.
رضایی در رابطه با طرحهای توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشیها (طرحهای فصلی فروش کتاب) گفت: بازار نشر و کتاب دو نوع مخاطب دارد؛ یکی مخاطبهای حرفهای هستند که تحت هر شرایطی به سراغ خرید کتاب میروند و بخشی از درآمد و وقت خود را صرف این موضوع میکنند. اما دسته دیگر مخاطبها، مخاطب تفننی هستند و گاهی کتابی را برای مطالعه خریداری و انتخاب میکنند. طرحهایی مانند طرحهای فصلی فروش کتاب برای جلب مخاطبان تفننی بسیار موثر است.
وی ادامه داد: برخی کارشناسان معتقدند که چنین طرحهایی مخاطب را عادت میدهد تا دیگر خرید نکند و به انتظار دریافت تخفیف بماند. اما به نظرم طرحهای اینچنینی پای افراد را به کتابفروشیها باز میکند و اگر کتابهای مناسبی در دسترس آنها قرار گیرد، فرد به خواننده جدیتری به حوزه کتاب تبدیل میشود. بنابراین، با این روش ممکن است درصدی از مخاطبان تفننی به مخاطبان جدی و حرفهای تبدیل شوند که این کار ارزشمندی است.
طرح پاییزه کتاب ۹۹ همزمان با هفته کتاب در حال برگزاری است؛ بیستوهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.
نظر شما