علیاکبر تورانیان گفت: بعد از نمایشگاه بینالملی کتاب تهران که استقبالکنندههای چند میلیونی دارد هفته کتاب به عنوان دومین و مهمترین رخداد کتابی کشور به شمار ميآید که میتواند چنین شور و حالی را نسبت به کتاب در جامعه ایجاد ایجاد کند.
وی افزود: جنب و جوشی که معمولا هر سال در هفته کتاب ایجاد میشود این نوید را میدهد که میتوانیم شبیه چنین برنامههایی را در طول سال بیشتر داشته باشیم و این شور و اشتیاق را حفظ کنیم تا علاقهمندی مردم به کتاب حفظ شود از سوی دیگر بازار گرم کتاب در این هفته را مدیریت کنیم تا استمرار داشته باشد.
تورانیان با بیان اینکه توجه مردم به کتاب در این هفته نسبت به سایر ایام سال خیلی بیشتر است، عنوان کرد: بهنظر میرسد اگر رسانهها بیشتر کمک کنند و بعد تبلیغات و اطلاع رسانی این هفته را تقویت کنند اثرگذاری و کارکرد آن بیشتر خواهد بود زیرا کتاب یک امر مقدس و با اهمیت است و نمیتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد.
وی با اشاره به طرحهای مختلفی که همزمان با هفته کتاب اجرا میشود، توضیح داد:همه برنامههای هفته کتاب مهم است و اگر در جایگاه خود انجام شود همه این فعالیتها مفید و موثر هستند اما باید تلاش کنیم طرحها و اقداماتی که در این هفته انجام میشود را تقویت کنیم و تنوع بدهیم.
تورانیان با طرح این موضوع که هفته کتاب میتواند شور و اشتیاق مردم نسبت به کتاب را افزایش دهد، گفت: بعد از نمایشگاه بینالملی کتاب تهران که استقبالکنندههای چند میلیونی دارد هفته کتاب به عنوان دومین و مهمترین رخداد کتابی کشور به شمار ميآید که میتواند چنین شور و حالی را نسبت به کتاب در جامعه ایجاد ایجاد کند.
به گفته وی، این هفته فرصتی خوبی برای ناشران است تا تازههای نشر خود را در قالب نشستهای نقد و بررسی به معرفی کرده و در کتابفروشیها به مردم عرضه کنند؛ برنامههایی که شاید کمتر بتوان در طول سال برگزار کرد.
تورانیان همچنین با بیان اینکه تجلیل و تقدیر از نویسندگان و مترجمان و دیگر دستاندرکاران حوزه کتاب باید در برنامههای این هفته گنجانده شود، ادامه داد: این اقدام میتواند جلوه ویژهای داشته باشد زیرا نوعی قدردانی و ارزشگذاری است که با برگزاری آن در کتابفروشیها میتواند برای مردم هم جذابیت داشته باشد.
وی در ادامه صحبتهای خود به طرح پاییزه کتاب و برگزاری آن همزمان با هفته کتاب اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلت ما در بحث توزیع کتاب، کمبود ویترین است که به واسطه شور و هیجانی که طرحی مثل پاییزه با خود به همراه دارد میتوانیم این خلاء را جبران کنیم و در کتابفروشیهایی که در حالت بحران و رکود به سر میبرند تحرک ایجاد کنیم.
تورانیان افزود: در طرحهای فصلی خرید کتاب فقط حمایت یارانهای ارشاد مطرح نیست بلکه این طرحها بهانهای است که همه توجهها به کتاب جلب شود و علاقهمندان مطالعه نیز از این شرایط استفاده کنند، زیرا وقتی فرد به کتابفروشی میرود با یک فضای خوبی روبرو میشود که میتواند بسیاری از نیازهای خود و فرزندانش را تامین کند.
نظر شما