«ای.تی. موجود فرازمینی»، فیلمی سینمایی در ژانر علمی-تخیلی و محصول 1982 میلادی است. این ساخته استیون اسپیلبرگ یکی از پرطرفدارترین فیلمهای علمی–تخیلی تاریخ سینمااست که نه تنها با استقبال شگفتانگیز مخاطبان مواجه شد که بهعنوان یکی از موارد معدود در سینما، منتقدان را با مخاطبان عام همصدا کرد و همه یکصدا به تحسین این فیلم پرداختند.
این فیلم از نگاه انجمن صنعت فیلم آمریکا یکی از 10 فیلم برتر در سبک علمی-تخیلی است. ملیسا متیسن؛ نویسنده فیلمنامه «ایتی»، یکی از معدود نویسندگانی است که افتخار همکاری با دو کارگردان بزرگ یعنی استیون اسپیلبرگ و مارتین اسکورسیزی را دارد. ازنظر فروش پرفروشترین فیلم اسپیلبرگ با فروشی معادل 2 میلیارد و 300 میلیون و یکی از ۱۰ فیلم پرفروش جهان با محاسبه نرخ تورم است.این فیلم پرفروشترین فیلم سال شد و رکورد جنگ ستارگان را شکست و تا چندین سال و قبل از فیلم پارک ژوراسیک 1 پرفروشترین فیلم جهان بود.
پس از اکران و فروش رویایی این فیلم، کتابی گویا با نام «ای.تی. موجود فرازمینی» توسط استیون اسپیلبرگ ساخته و به روایت مایکل جکسون منتشر شد. اسکار بهترین جلوههای تصویری، اسکار بهترین موسیقی، اسکار بهترین تدوین صدا، اسکار بهترین میکس صدا، جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم و جایزه بفتای بهترین موسیقی ازجمله افتخارات این فیلم درخشان تاریخ سینما است.
از دانستنیهای جالب درباره این فیلم که شاید بسیاری آنرا ندانند این است که چهره شخصیت ای تی، براساس دو شخصیت بزرگ یعنی آلبرت انیشتین و کارل سندبرگ؛ شاعر آمریکایی و همچنین یک سگ پاگ طراحی شد. براساس داستان اصلی، شخصیت ایتی، بالای ده میلیون سال سن دارد.
نکته دیگر درباره این شاهکار سینمایی، بازی هنرمندانه و تأثیرگذار هنری توماس در نقش الیوت شخصیت اصلی فیلم است. در تست بازیگری، هنری توماس برای بهتر بازی کردن چهره غمناک، به روزی که سگش مُرد، فکر کرد. استیون اسپیلبرگ، متحیر شد و گریه کرد و نقش الیوت را بلافاصله به او داد.
داستان «ای.تی. موجود فرازمینی» از این قرار است که تعدادی از موجودات فرازمینی برای تحقیق با یک سفینه فضایی به زمین آمدند، اما از بخت بد آنها توسط تعدادی انسان دیده میشوند و سوار سفینه خود شده و فرار میکنند، اما یکی از آنها هنگام فرار با مشکل مواجه میشود و در زمین میماند. بعد از یک روز، گمشده توسط یک کودک به نام الیوت پیدا میشود. الیوت کم کم با او انس میگیرد و دوستی میکند و با همراهی خانواده و دوستانش، به فرازمینی دوستداشتنی برای رهایی از خطر انسانها کمک میکند.
این فیلم دست روی درونمایهای میگذارد که میتواند انسان را درگیر و او را وادار کند تا برای مدتی به فسلفه وجودی خود فکر کند. برخلاف بیشتر فیلمهایی که با موجودات فرازمینی سروکار دارند و فضاییها موجوداتی خطرناک و مخرب هستند، در این فیلم، انسانها موجودات خطرناک و فضاییها موجوداتی بشردوست هستند. شخصیت ای تی یا همان موجود فرازمینی، با دقت و خلاقیت طراحی شده است. او با وجود عجیب و غریب بودنش، روحیه با نمک و جذابی دارد و به شکل کمیک با رویدادها برخورد میکند.
«ای.تی» شاید فاقد بسیاری از جنبههای جزئینگرانه و ریزهکاریهای علمی در روایت خود باشد، ولی یکی از خاطرهانگیزترین و دلنشینترین فیلمهای علمی-تخیلی است. این فیلم در واقع یکی از نقاط اوج و چشمگیرترین آثار مربوط به نوع خاصی از دیدگاه درباره ملاقات با فرازمینیها محسوب میشود. نویسندگان ژانر علمی–تخیلی سالهاست که در آثارشان درباره کیفیت و نحوه مواجهه ما با موجودات فرازمینی گمانهزنی میکنند. در این بین دو نوع مواجهه با موجودات فرازمینی هوشمندتر یا پیشرفتهتر از ما مورد توجه جدیتر قرار گرفته و هرکدام از آنها بستر داستانها و روایتهای علمی-تخیلی ویژهای بودهاند. اگر روزی ما با موجودات هوشمند فرازمینی که از ما پیشرفته بودند برخورد کردیم، اگر یک روز بیدار شدیم و دیدیم سفیران تمدنی دیگر به ملاقات ما آمدهاند و یا متوجه حضور آنها در اطراف خود شدیم، این مواجهه چگونه رخ خواهد داد؟
گروهی برای تجسم شرایط و ویژگیهای چنین برخوردی، به تنها مواردی که ما به آن دسترسی داریم، مراجعه میکنند. مواردی در تاریخ تمدن ما زمینیان که حوزههای تمدن پیشرفتهتر و توسعهیافتهتر با تمدنهای ابتداییتر مواجه شدهاند. برخی از چهرههای سرشناس علمی مانند استیفن هاوکینگ نیز معتقدند که چنین مواجههای به فاجعهای برای تمدن ضعیفتر و عقبماندهتر منجر خواهد شد. زمانی که این دیدگاه به داستانها و فیلمهای علمی–تخیلی میرسد، خود را در قالب بیگانهها و موجودات فضایی مهاجم، بیرحم و ترسناک نشان میدهد.
نظریه دیگری نیز درباره این نوع مواجهه با موجودات فضایی وجود دارد. این نوع نگاه به موجودات فضایی پیشرفته و توسعهیافتهتر از ما به چشم موجوداتی نگاه میکند که به دلیل توسعه و رشد فوقالعاده خود توانستهاند ناپایداریهای روانی و شخصیتی و برتریطلبیهای نژادی و سیاسی و اقتصادی را پشتسر بگذارند و در سایه دانش و بینش عمیق و فناوری توسعهیافته خود به مرزهای اخلاقی بیقید و شرطی برسند که برمبنای آن با موجودات کمتر توسعهیافته و ضعیفتر برخوردی از سر دلسوزی، خیرخواهی و مهربانی و نگهبانیکننده است. و اینجاست که فیلم «ای.تی» به یکی از شاخصترینهای این ژانر بدل میشود؛ فیلمی که در آن بیگانهها تنها ناظرند، قصد دخالت و یا تهدید و استفاده از زور را ندارند و برخورد ما انسانها با این بیگانگان شریرانه است.
نظر شما