پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷
ذات کلام‌الله مجید، محتوا و جوهر آن است

محمدرضا رضانژاد با اشاره به دلیل انتخاب طرح پوستر نمایشگاه قرآن، گفت: قرآن و ذات کلام‌الله مجید، محتوا و جوهرش است و آن جوهر بوده که به آن شیء یا کاغذ ارزش و ماهیت می‌دهد و برای همین قرآن و موبایل را با یکدیگر ترکیب کردیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، از ویژگی‌های منحصربه‌فرد نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، می‌توان به طراحی پوستر و سایت این رویداد مهم اشاره کرد؛ طراحی‌ای که توسط یکی از گرافیست‌‌های جوان کشورمان انجام شده است. محمدرضا رضانژاد، جوان 25 ساله، کار طراحی پوستر، سایت و تیزر نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم را انجام داده است؛ وی فارغ‌التحصیل رشته ارتباط تصویری در مقطع ارشد بوده و بیش از 10 سال است که در حوزه طراحی، فعالیت می‌کند.
 
وی درباره ایده‌پردازی پوستر، سایت و تیزر نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، اظهار کرد: ما پس از شیوع ویروس کرونا در دسترسی به فضای عمومی با محدودیت مواجه شده‌ایم، بنابراین سعی کرده‌ایم تا از وسایل ارتباط جمعی استفاده کنیم و از این طریق با محیط اجتماعی ارتباط داشته باشیم؛ در واقع همه‌چیز به زندگی دیجیتالی تبدیل شده و ما به این فضا (زندگی دیجیتالی) وابسته‌تر شده‌ایم.
 
طراح پوستر، سایت و تیزر نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، افزود: شروع ایده‌پردازی از اینجا بود که در تیم محتوایی به این رسیدیم که مهمترین موضوع درون این رویداد (نمایشگاه مجازی قرآن کریم) این است که باید عنوان نمایشگاه مجازی طوری درج شود که مخاطب کاملا این موضوع را درک کند؛ یعنی طوری نباشد که مخاطب از این موضوع فرار کند یا تخیل اضافی را برای خود متصور شود؛ ما هدفمان این بود که  تخیل شفافی را به مخاطب منتقل کنیم تا موضوع را به‌خوبی درک کند.
 
رضانژاد گفت: عنوان نمایشگاه (نمایشگاه مجازی قرآن کریم) هم عنوان آشنا و هم عنوان غریبی بود؛ آشنا به ‌دلیل توضیحاتی که درباره کرونا دادم و غریب به ‌دلیل وابستگی دو موضوع غریب (قرآن کریم و مجازی) به یکدیگر بود.
 
وی ادامه داد: هماهنگ شدن مسائل تقدس‌یافته و دینی با زندگی دیجیتالی سخت است، بنابراین باید کار بیشتری انجام گیرد تا برای مخاطب شفاف باشد؛ در همین راستا سعی کردیم تا عنوان نمایشگاه مجازی قرآن کریم دیده شود؛ یعنی ترکیب قرآن و مجازی برای ما جذاب بود، بنابراین احساس کردیم برای مخاطب هم جذاب است و به این ترکیب نیاز دارد.
 
طراح پوستر، سایت و تیزر نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم با اشاره به اینکه در نوع ساختار، سعی کردیم این کار ساده باشد، تأکید کرد: سادگی از این جنس که سعی کنیم تا تمام پیام را در ساده‌ترین اشکال و به‌صورت خوش‌ساخت و واقعی به مخاطب برسانیم.
 
رضانژاد با تأکید بر اینکه در دنیای امروز اگر چیزی واقعی نباشد، مخاطب از شما دلیل می‌خواهد، افزود: درباره اینکه چرا چنین طرح‌ ساده‌ای را انتخاب کردیم، باید بگویم که به دلیل کم ریسک بودن بوده است. ما در موضوعات خاص و غریب به‌سمت ریسک بالا نمی‌رویم؛ یعنی تخیل افزوده‌ای به محتوا و پیام اضافه نمی‌کنیم؛ اگر تخیل افزوده اضافه کنیم، مخاطب سردرگم می‌شود.
 
وی درباره ترکیب قرآن و موبایل در داخل طرح‌ها گفت: چیزی که در روند ایده‌پردازی خیلی ذهن من را درگیر کرد، این بود که شکل موبایل و زندگی موبایلی با زندگی کتابی متفاوت باشد؛ یعنی دو جریان و دو موضوعی که از یکدیگر فرار می‌کنند را با یکدیگر صلح و آشتی می‌دهیم.
 
طراح پوستر، سایت و تیزر نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، اظهار کرد: در واقع قرآن و ذات کلام‌الله مجید، محتوا و جوهرش است و آن جوهر بوده که به آن شی یا کاغذ ارزش و ماهیت می‌دهد و برای همین قرآن و موبایل را با یکدیگر ترکیب کردیم؛ نباید تصور شود اکنون که زندگی تغییر کرده، ماهیت‌ها نیز تغییر کرده است؛ ماهیت‌ها یکی بوده اما شکل تغییر کرده است.
 
رضانژاد ادامه داد: در داخل پوستر شکل ساختار ما قرآنی است؛ ما گوشی و ساختار کتاب را ترکیب کرده‌ایم تا به یک نشانه تبدیل شود و تأکید کرده‌ایم که نمایشگاه مجازی قرآن کریم همان نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است و خواستیم برای مخاطب آشنا باشد.
 
وی در پایان یادآور شد: در رابطه با استفاده از عناصر کار و طراحی سعی کردیم تا عناصر ناب مورد استفاده قرار گیرد؛ تلاش کردیم در این طرح، رنگ‌های ایرانی و معنوی را به‌کار ببریم تا با شعار و ماهیت همخوانی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها