یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
خلأ همایش‌های ادبی بر بیگانگی جوانان با اهل قلم دامن زده است

«اقبال بنی‌عامریان» شاعر متخلص به «شاهد سنقری» معتقد است: خلاء مراسم شعرخوانی و همایش‌های ادبی و فرهنگی، باعث شده تا جوانان آشنایی چندانی با شاعران و اهل قلم نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، «اقبال بنی‌عامریان» شاعر متخلص به «شاهد سنقری»، اهل شهرستان سنقروکلیایی از توابع کرمانشاه است که در دوران تحصیل از کلاس اول دبیرستان هرازگاهی شعر نیمایی می‌سرود. «شاهد سنقری» با وجود فراز و نشیب‌ها و نیز ممانعت‌های آموزگاران و مدیران وقت، از همان زمان دانش‌آموزی علاقمند به ادب و هنر شد و شعر می‌سرود.

تاکنون چهار کتاب از این شاعر به چاپ رسیده است؛ «رقص مرگ برگها» شامل ۱۰۴ غزل (از انتشارات آرمان رشد تهران با تیراژ ۱۰۰۰ جلد)، «محراب سنگر» در قالب یک مثنوی بلند (از انتشارات پلاک هشت)، «یک دنیا عشق در قلب یک روستا» که زندگینامه دوست شهیدش سردار حجت احمدی است (از نشر گوهر ماندگار قم) با تیراژ ۵۰۰ جلد، «کنگره بزرگداشت سرداران شهید» با تیراژ ۲۰۰۰ جلد از جمله این عناوین چاپ‌شده است.
 
وی در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا، از مرحومان استاد روح‌الله امیری، عبدالله اعتمادی، ابوالحسن مهجوری، مرحوم حشمت‌الله کلانتری، کاوس خشنودی، علی عمرانی، محمدرضا ایزدی، سعید اعتمادی، محمدرضا مظفری، اقبال مظفری، کامران امجدیان، خانم امجدیان، اهورا و ... به عنوان تعدادی از شاعران برجسته و توانمند سنقر یاد کرد که آشنایی بهتر جوانان ادب‌دوست با شخصیت و آثار آنان ضرورت دارد.
 
«شاهد سنقری» در مورد موانع پرداختن به شعر در نخستین روزهای تجربه شعر و شاعری‌اش، گفت: در دوران تحصیل در مدرسه متاسفانه دبیران نه‌تنها دانش‌آموزان را تشویق نمی‌کردند بلکه هر گونه فعالیت هنری را مانعی برای درس خواندن می‌دانستند. با این وصف به سرودن شعر کلاسیک و نیمایی ادامه دادم و البته به شعر سپید هم پرداختم.
 
وی که همزمان از پرداختن به دیگر هنرها غافل نبوده است، اضافه کرد، در کنار سرودن شعر به کارهای دیگر همچون نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی تئاتر، گریم و صحنه‌آرایی می‌پرداختم و همچنین مجری همایش‌ها و جشنواره‌های شهرستانی، استانی و کشوری بودم.

این شاعر خطه غرب کشور که در سال ۱۳۵۲ انجمن ادبی سهیل را در کتابخانه عمومی سنقر تشکیل داده و به جذب شاعران و به تشویق نوجوانان و جوانانی که علاقه‌مند به سرایش شعر بودند ‌پرداخته است، ادامه داد: آنچه که موجب آشنایی نسل جوان با شاعران و اهل قلم می‌شود، برگزاری مراسم شعرخوانی و همایش‌های ادبی و فرهنگی است که با وجود نهادهای فرهنگی و هنری موازی با هم، متاسفانه جامعه ما از چنین همایش‌هایی محروم است که به عقیده من از بی‌توجهی همین نهادها به مسائل فرهنگی، هنری و ادبی نشات می‌گیرد.

بنی‌عامریان یادآور شد: این خلا باعث شده تا جوانان آشنایی چندانی با شاعران و اهل قلم نداشته باشند.
 
وی در بخش دیگر از این گپ و گفت، از مشکلات موجود در زمینه چاپ کتاب به‌عنوان درد بزرگ اهالی قلم یاد کرد و ادامه داد: گرانی کاغذ، هزینه‌های چاپ و همچنین ساپورت نامناسب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجب شده است که شاعران و نویسندگان نتوانند آثار خود را به چاپ برسانند.

این شاعر سنقری اضافه کرد: ناگفته نماند که این روزها عده‌ای فرصت‌طلب از چاپخانه‌داران اقدام به انتشار کتاب‌های شعر و قصه کوتاهِ مشترک می‌کنند البته به اصطلاح به دوشیدن جوانانی می‌پردازند که می‌خواهند آثارشان را به چاب برسانند، بی‌آنکه مسئولین نشر کتاب ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی مانع از فعالیت این افراد شوند.
 
وی معتقد است: متاسفانه کتاب و کتابخوانی امروزه کاملا مهجورند و کتابخانه‌ها رونق گدشته را ندارند، گرانی کتاب، بیکاری جوانان و دانش‌آموختگان و از سوی دیگر نگرانی‌های زندگی و همچنین بازار داغ شبکه‌های مجازی همچون تلگرام و اینستا و واتساپ عوامل اصلی این رخداد تلخ است.

«شاهد سنقری» با تاکید بر اینکه شهرستان سنقروکلیایی از منابع انسانی خوبی در عرصه کتاب و کتابخوانی برخوردار است، افزود: اما عدم توجه برخی مدیران و مسئولین موجب شده تا نشود از این منابع در جهت اعتلای شهر استفاده شود.
 
وی در خصوص آینده ادبی و برنامه‌هایی که در سر می‌پروراند، گفت: اگر توفیقی حاصل شود قصد دارم نمایشنامه‌ها و سروده‌های کلاسیک، نیمایی و سپید را هم به چاپ برسانم، البته این در صورتی است که مشکلات موجود در چاپ برطرف شود و امکانات مالی فراهم آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها