این مترجم با بیان اینکه نویسندگان نسل دهه ۹۰ آمریکا، بر خلاف اسلافشان -که خیلی داستانگو نبودند- علاقه بیشتری به داستانگویی داشتند، افزود: البته این نویسندگان داستانهایشان را به شیوهای مینوشتند که مخاطب در آن زمان نیاز داشت؛ یعنی با شگردهای ادبی زیاد در تلاش بودند مسیری تازه برای داستان نوشتن پیدا کنند و دیوید فاستر والاس را میتوان مهمترین نویسنده این نسل دانست. البته خودکشیِ او در سال ۲۰۰۸ باعث شد حسرت کتابهای بیشتر از وی به دل خوانندگانش بماند.
فرخی درباره مهمترین مضامین مجموعه داستان «مصاحبههای کوتاه با مردان کریه» گفت: این کتاب سه سال بعد از رمان هزارصفحهای و مطرح والاس به نام «مزاح بیپایان» چاپ شد؛ رمانی که کاوشی بزرگ در زندگی آمریکایی، رابطه با تنهایی، اعتیاد و سرگرمی محسوب میشود. داستانهای این مجموعه هم چه به لحاظ فرمی و چه به لحاظ محتوایی و مضمونی، شبیه به این رمانش هستند.
فرخی افزود: نکته جالب و قابل ذکر درباره داستانهای مجموعه «مصاحبههای کوتاه با مردان کریه» این است که داستانها بیشتر در مورد مردانی است که در خود و افکار خود گیر کردهاند، رابطه با زنان برایشان مسئله حل شدهای نیست و بخش زیادی از کتاب واقعا مصاحبه با مردانی است که نویسنده آنها را کریه خطاب میکند. در کنار اینها، داستانهای دیگری نیز در مجموعه هستند که شخصیتهایشان درگیر مسائل جهانشمولی مثل تنهایی، ایمان و عشق هستند، ولی نه به شکل رمانهای کلاسیک، بلکه با فرمهای تازهای که خواننده را هم به کنش در داستان دعوت میکند.
وی خطاب به علاقهمندان داستانهای والاس گفت: مخاطبانی که پیش از این جستارهای والاس را در کتاب «این هم مثالی دیگر» خواندهاند، در «مصاحبههای کوتاه با مردان کریه» با کتابی پیچیدهتر مواجه میشوند که نویسنده در آن نسخهای انسانیتر و عمیقتر از همان دغدغهها را نوشته است.
وی در پایان گفت: داستانهای این مجموعه از لحاظ حجم متفاوت هستند و در آن، از داستان کوتاه یک صفحهای تا داستانی ۴۰ تا ۵۰ صفحهای دیده میشود. به همین دلیل مخاطب در مجموعه «مصاحبههای کوتاه با مردان کریه» با تعداد زیادی داستان مواجه خواهد شد.
در معرفی ناشر از این کتاب آمده است: «مصاحبههای کوتاه با مردان کریه» مجموعهداستانی است از او که حالا یک اثر کلاسیک محسوب میشود در ادبیات آمریکا. کتابی که انتشارش به فارسی بیشک اتفاقی است مهم که میتواند مخاطبان را با ذهن این نویسندهی شگفتانگیز -که برخی دیوانهاش میخواندند و برخی یک مطایبهگرِ تمامعیار- روبهرو کند. داستانهای این کتاب از هر جنسی هستند: از رهاشدگان، از بیچیزها، از ولگردها و از انبوهی آدم که میخواهند بزنند زیر میز روزمرگی و البته نظم جهان.
مردانِ این داستانها نه فقط -به نظر- هیچ حسی ندارند، که به نظر میآید هیج حسی دربارهی هیچ حسی نداشتن ندارند. مقادیر معتنابهی خودآگاهی دارند؛ اما میلی به تحول ندارند. کریهیِ آنها قطعی است. ولی والاس دربارهی زنها و امیدهای ناامیدانه بیپایان آنها برای ارتباطی عاقلانه در عصرِ برابریِ نسبی هم حرف میزند.
تجربه خواندن این کتاب برای آنها که به دنبال درک ظریفتری از جهان و روابط انسانها هستند، پیشنهاد خوبی است...»
دیوید فاستر والاس (۲۰۰۸ ـ ۱۹۶۲)، نویسنده و جستارنویسی که یکی از ستونهای اصلی ادبیات پسامدرنِ امریکاست، نویسندهای است که ذهنی بهشدت عجیب دارد و جهانی مملو از جزئیات و روایتهای آیرونیک.
«مصاحبههای کوتاه با مردان کریه» اثر دیوید فاستر والاس با ترجمه معین فرخی در ۳۰۳ صفحه و به قیمت ۸۸ هزار تومان از سوی نشر چشمه راهی کتابفروشیها شده است.
نظر شما