سه کارگروه بررسی شورای کتاب کودک به تشریح فعالیتهای خود پرداختند.
گروه بررسی ادبیات کهن با ۲۶ عضو طی ۴۳ جلسه ۵۰ کتاب را در فضای مجازی بررسی کرده است و از بین ۵۰ عنوان کتاب بررسیشده ۲۴عنوان به فهرست شورای کتاب کودک راه پیدا کردهاند که دو کتاب در جایگاه پنج ستاره، هفت کتاب در جایگاه چهار ستاره و ۱۵ کتاب در جایگاه سه ستاره قرار دارند. از نکات قابلتوجه امسال غلبه آثار بر مبنای ادبیات عامه، افسانههای قومی و ملی به نسبت ۳۲ بر ۱۸ به ادبیات رسمی و مکتوب است و نقاط ضعفی مانند انتخاب نامناسب و بیتوجهی به رعایت ضوابط و اصول استفاده از روشهای مختلف (بهویژه روش بازنویسی ساده) باعث افت کمی و کیفی کتابها شده است، بهطوریکه از ۵۰ عنوان، ۲۶ عنوان (بیشتر بازنویسی ساده) در خارج از فهرست قرار گرفت. معرفی نکردن منبع اثر نیز از دیگر معضلات بررسی کتابهاست زیرا در این روش کتاب جدید باید با اصل اثر مقایسه شود. نکته قابلتوجه این است که بسیاری از این آثار به چهرههای شاخص ادبیات کودک و نوجوان و همچنین به ناشران فعال در این حوزه تعلق دارد.
بر اساس این گزارش از اتفاقات خوب امسال فراوانی استفاده از روش بازآفرینی تلفیقی (آمیغ نویسی) است. در این روش بازآفرین برای خلق اثرش از بیش از یک منبع استفاده میکند. خلاقیت بکار رفته در این آثار از طرفی باعث جذابیت اثر و از طرف دیگر مانع از تکرار و یکنواختی آنها میشود.
گروه بررسی ادبیات نمایشی نیز با یازده عضو و برگزاری بیش از ۲۰ جلسه در فضای مجازی ۲۵ کتاب شامل ۲۳ نمایشنامه و چهار کتاب نقالی را با سه معیار؛ محتوا، ساختار و نوآوری و خلاقیت بررسی کرده است.
بنا به گفته سرپرست این کارگروه امسال شاهد انتشار ۱۶ عنوان کتاب از طرف موسسه فرهنگی منادی تربیت و وزارت آموزشوپرورش (معاونت پرورشی و فرهنگی) برای اجراهای دانشآموزی بودیم که بهنوعی شیوهی اجرایی نقالی (شیوه اجرایی نمایشهای سنتی ایرانی) در این مجموعه وجود دارد. پنج نمایشنامه از انتشارات پیله و از یک نویسنده جوان و تازهکار، نشان از ورود افراد جوان و ناشران خصوصی در این حوزه است و از طرف دیگر نزدیک به ۶۰ درصد آثار به گروه سنی نوجوان و ۱۳ سال به بالا تعلق دارد؛ که بهنوعی نشان از شناخت اهمیت این گروه سنی توسط پدیدآورندگان آثار است و ازآنجاییکه ادبیات نمایشی جهت اجرا و به صحنه بردن آن نگاشته میشود (چه اجرای حرفهای یا اجرای کودکان و نوجوانان) میتواند تأثیرپذیری دوچندان داشته باشد و بهنوعی میتوان با اینگونه ادبی مهارتهای فردی، اجتماعی و مفاهیم ارزنده انسانی و اخلاقی را انتقال داد و آموزش را به پرورش و یادگیری ماندگار تبدیل ساخت.
گروه بررسی دستنوشته بزرگسالان برای کودکان و نوجوانان که از سه عضو تشکیل شده است طی جلساتی به بررسی ۱۳ اثر دریافت شده بهصورت مجازی پرداخته است که از بین آثار بررسیشده سه اثر داستان، دو اثر دلنوشته و قطعه ادبی و هشت اثر شعر هستند.این گروه باهدف شناخت، هدایت و تشویق نویسندگان نوقلم آثار ارسالی را بررسی میکند. آثار ارسالشده باید تألیفی و مخاطب آن کودک باشد. پدیدآورنده، اثر منتشرشده نداشته باشد. همچنین انسجام در اثر و چگونگی بهکارگیری عناصر داستان، مخاطب شناسی و جنبههای زیباشناسی اثر موردتوجه قرار میگیرد. آثار پس از دریافت با استفاده از فرخوان در فضاهای شورا و دریافت از طریق فضای مجازی بررسی شدند. پس از بررسی، نظرات جمعبندی و برای نویسنده ارسال میشود.
گروههاى بررسی و کاری بيست و دوگانه شوراى كتاب كودک، بنا بر رويه هر ساله، گزارش عملكرد خود در يک سال اخير، از ١٠ تا ١٨ آبان ماه منتشر خواهند كرد. اين گزارشها به صورت كامل در سايت شوراى كتاب كودك WWW.CBC.IR منتشر خواهد شد. در نخستین روز فعالیتهای این گروههای بیستودوگانه، سه گروه ادبيات كهن، گروه ادبيات نمايشى و دستنوشته بزرگسالان براى كودكان و نوجوانان به تشریح خلاصه عملکردهای خود پرداختند.
نظر شما