یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
موفقیتی دیگر برای کتابخانه روستای درسجین در ابهر

کتابخانه روستای درسجین پس از انتخاب در هفتمین جشنواره سراسری روستاها و عشایر دوستدار کتاب، این بار به عنوان کتابخانه برتر نهادی شناخته و از کتابدار آن تقدیر شد. مدیر کتابخانه‌های عمومی شهرستان ابهر، این موفقیت را حاصل مشارکت دهیاری، شورا، اهالی و همت کتابدار کتابخانه این روستا دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، طی مراسم هفته کتاب که در تهران برگزار شد، کتابخانه باقرالعلوم روستای درسجین ابهر به عنوان کتابخانه نهادی برتر کشوری انتخاب شد.

این کتابخانه که از کتابخانه‌های فعال استان محسوب می‌شود، پیش از این هم در هفتمین جشنواره سراسری روستاها و عشایر دوستدار کتاب، افتخار دیگری را برای روستای درسجین به ارمغان آورده بود و درسجین را در میان 10 روستای برگزیده کشوری جای داد و از معصومه رجبی کتابدار کتابخانه باقر العلوم هم تقدیر شد.

کتابخانه روستای درسجین که از سال 1374 با 300 جلد کار خود را آغاز کرده و در طول 26 سال گذشته گسترش یافته، هم اکنون 17 هزار جلد کتاب دارد.
 
رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی شهرستان ابهر در گفت‌وگویی در این باره با خبرنگار ایبنا گفت: موفقیت کتابخانه درسجین به عنوان کتابخانه نمونه کشوری حاصل مشارکت دهیاری، شورا، اهالی و همت کتابدار کتابخانه است.

عبدالحسین بختیاری بر لزوم استفاده از ظرفیت دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان در ترویج کتابخوانی و ارتقای آگاهی‌های عمومی برای دسترسی به توسعه پایدار روستایی تاکید کرد و گفت: کتابخانه‌های عمومی در مناطق روستایی به عنوان فرهنگسرای روستا عمل می‌کنند و می‌توانند در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی و غنی‌سازی اوقات فراغت در روستاها نقش موثری ایفا کنند.

رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی ابهر با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته اقدامات خوبی از سوی این کتابخانه در جذب اعضا و همچنین ارائه خدمان صورت گرفته است، افزود: خوشبختانه در ایام کرونا هم شاهد فعالیت خوب این کتابخانه بودیم و ریزش اعضا نامحسوس بوده است.



وی یکی از سیاست‌های کتابخانه‌های عمومی را جذب حداکثری به کتابخانه‌ها و افزایش سرانه مطالعه اعلام کرد و گفت: در همین راستا طرح عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی ابهر انجام شد.

بختیاری با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲ باب کتابخانه در شهرستان فعال است، گفت: از این تعداد ۶ باب کتابخانه شهری بوده و ۶ باب نیز در روستا‌ها به ارائه خدمات برای علاقه‌مندان به کتاب مشغول هستند.

رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی ابهر با اشاره به اینکه یک کتابخانه مرکزی نیز در دست احداث است که فعلاً به بهره‌برداری نرسیده است، اضافه کرد: این پروژه در زمینی به مساحت ۴۰۰ مترمربع با زیربنای ۶۲۵ مترمربع در دو طبقه در ناحیه حسین‌آباد شهرستان ابهر قرار دارد که به زودی افتتاح می‌شود.

بختیاری با بیان اینکه طبقه همکف آن فرهنگسرای شهرداری و طبقه اول این پروژه کتابخانه خواهد بود، گفت: این کتابخانه دارای بخش‌های مختلفی همچون بخش مخزن، امانت، بخش مرجع، بخش کودک، بخش نشریات، سالن مطالعه برادران و خواهران و نمازخانه است.

وی در ادامه تعداد منابع کتاب کتابخانه‌های شهرستان ابهر را ۲۰۰ هزار نسخه عنوان کرد و گفت: تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی شهرستان ابهر 6 هزار نفر است.

رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی ابهر با اشاره به اینکه در هفته کتاب اقدامات متعددی در راستای جذب اعضا در کتابخانه‎ها انجام شده است، افزود: عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی، تجلیل از کتابداران، پویش «اهدای کتاب؛ اهدای دانایی»، معرفی خدمات کتابخانه‌ها از طریق تلویزیون شهری، نصب بنر و فضای مجازی، برگزاری مسابقات آنلاین کتاب‌خوانی از جمله این برنامه‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها