لالوئی با اشاره به اینکه این کتاب بخشی از رساله فوق لیسانس وی در رشته تصویرگری است که در 139 صفحه توسط انتشارات سیمای قلم عرضه شده، توضیح داد: کتاب «مطالعه هفت اثر تصویرسازی شده در اشعار شاملو» در سه فصل تالیف شده که فصل نخست به بیان تعاریف کلی از تصویرسازی و مبانی هنرهای تجسمی اختصاص دارد. در فصل دوم اشارهای به سابقه تصویرگری دیوانهای شاعران کهن و معاصر شده و فصل سوم نیز به تحلیل هفت شعر کودک و نوجوان احمد شاملو و میزان تطبیق عناصر تصویرگری با مفاهیم این اشعار و سنجش تبحر تصویرگران در انتقال پیام اصلی شاملو اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: در این کتاب به بررسی تصویرسازیهای ارایه شده در هفت کتاب مستقل کودک و نوجوان از اشعار «مردی که لب نداشت» و «یک شب مهتاب» با تصویرگری مهردخت امینی، «بارون» با تصویرگری ابراهیم حقیقی، «خروس زری، پیرهن پری» با تصویرگری فرشید مثقالی و «ملکه سایهها»، «دخترای ننه دریا» و هفت کلاغون» با تصویرگری ضیاءالدین جاوید پرداختم و پارامترهای بصری چون نقطه، خط، سطح و فرم را مورد توجه قرار دادم.
لالوئی با اشاره به رابطه تصویرگران با متن گفت: در این بررسی نتیجه گرفتم که تصویرگران توانستهاند رابطه مستقیمی را با متن داستان ایجاد کنند و در برخی، ازجمله «دخترای ننه دریا» تصویرگر به زیبایی با استفاده از فنون و تکنیکهای تصویرگری خلاقیتهایی به خرج داده و تغییراتی زیبا ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: تصویرگر شعر باید با محتوا، فرم و زبان شاعر آشنا باشد تا بتواند پیام موردنظر را به خوبی منتقل کند. شاملو در اشعار کودکانه خود متفاوت از سایر شاعران کودک و نوجوان است و با آنها مانند بزرگسالان برخورد میکند.
این پژوهشگر در پایان با بیان اینکه تصویرسازی در شعر معاصر بهویژه در اشعار سپید شاملو جلوه بیشتری دارد، میگوید: شاعران سپیدگو از جمله شاملو درگیر قالب و فرم نیستند و میتوانند از تصویرهای شاعرانه و الهامبخش بیشتر استفاده کنند. تصویرگران اشعار سپید نیز میتوانند در کنار استفاده از تصویرسازیهای ذهنی شاعر پا را فراتر گذارند و حتی اثری جداگانه را با الهامگیری از آن تصاویر جدا از شعر خلق کنند.
نظر شما