سفیر جمهوری تاجیکستان در تهران در همایش بزرگداشت مولانا
ارجگذاری مردم تاجیکستان به تاریخ و فرهنگ باستانی/ جهان معاصر انسان راستین و آرمانی مولانا را نیاز دارد
نظامالدین زاهدی، سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران جهان امروز ما نیازمند بازشناخت عالم و افکار مولاناست زیرا این افکار و اندیشهها پاسخگوی نیازهای معنوی و اخلاقی امروز و فردای انسانیت است.
او با بیان اینکه انسان راستین آرمانی که مولانا بزرگترین ستایشگر آن است میتواند باعث رستگاری و رهایی فرزندان بشر از مشکلات و مضایق زندگی شود گفت: انسان آرمانی و راستین مولانا انسان خودشناس است زیرا اگر انسان مرتبه، اصل، جوهر و رسالت انسانی خود را نشناسد هیچگاه به ماهیت عالم و واقعیت آن آگاه نخواهد شد.
زاهدی افزود: انسان راستین مولانا همدلی را از همزبانی بهتر میداند، از کینه و عداوت بر پایه تعلقات مذهبی و نژادی دور است و در برابر تحملپذیر بودن بر دین و مذاهب مختلف، طالب وحدت معنوی انسانیت، مردم و تمدنهاست.
او اظهارکرد: چنین انسان راستین و آرمانی را مولانا با تعبیر مردخدا تفسیر و او را مانند گنج در ویرانه، چاهی در دلو و عالمی از حق معرفی کرده که او را جستجو میکرد اما پیدا نکرده نبود.
وی درادامه با قرائت ابیاتی از مولانا گفت: امروز در بخشی از جهان جنگ و دشمنی و کشتار، خطرهای مختلف جهانسوز، فساد معنوی و اخلاقی، تعصبات و کینه ورزیهای سیاسی و مذهبی انسانیت را تهدید میکند.
به گفته سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران، جهان معاصر ما انسان راستین و آرمانی مولانا را نیاز دارد زیرا تنها اندیشه جهانساز و معنوی افزای چنین انسانی با حفظ نیروی توانمند میتواند بر حرص و آز، کینه و کدورت، جنگ و پرخاش و قتل و غارت غالب آید و زمینه سعادت معنوی انسان و جامعه را فراهم آورد اما امروز نیز مانند زمان مولانا انسان راستین و آرمانی ناپیداست.
او با بیان اینکه مولانا همدلی را از همزبانی بهتر میداند، گفت: جهان امروز ما نیازمند بازشناخت افکار مولاناست زیرا این اندیشهها پاسخگوی نیازهای معنوی و اخلاقی انسانیت است.
زاهدی با بیان اینکه برای یافتن انسان آرمانی که باعث رستگاری جهان و جهانیان میشود به تحقیق در آثار مولانا و تشویق و ترویج روزافزون افکار و اندیشه این شاعر جهانی نیاز داریم گفت: میراث مولانا بحر در کوزه است و یافتن عمق آن تلاش گروهی مولویپژوه در کشورهای حوزه فرهنگی مولانا را میطلبد.
سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در کشور تاجیکستان برای بزرگداشت مولانا گفت: روند بازیابی هویت ملی که با ابتکار امامعلی رحمان رئیسجمهوری تاجیکستان آغاز شده، روندی مهم و سرنوشت ساز محسوب میشود چنانچه در دوران سلطه شوروی مردم تاجیکستان از آموزش معرفت میراث پربها مولانا و دیگر نمایندگان ادبیات عرفانی به دور بودند زیرا سیاست حاکم آن روز ادبیات عرفانی را ممنوع کرده بود.
زاهدی با ابراز خرسندی از اینکه خوشبختانه امروز وضعیت تاجیکستان تغییر کرده و ارجگذاری بر تاریخ و فرهنگباستانی ملت و افکار و آثار فرزندان فرزانه آن به سنت شایسته تبدیل شده تصریح کرد: اکنون مردم تاجیکستان به آثار مولانا و جهان اندیشههای اخلاقی و معنوی این عارف بزرگ روی آوردهاند بنحوی که در سال ٢٠٠٧ ( ١٣٨۶شمسی) هشتصدمین سال مولانا برگزار و از آثار این شاعر عارف تجلیل شد.
وی با بیان اینکه امروز در میان ملت تاجیکستان مثنویخوانی مانند حافظخوانی شاهنامهخوانی به حکم سنت شایسته معنوی رواج دارد گفت: روز ٣٠ سپتامبر (٨ مهر) مربوط به مولاناست و این روز همهساله در کشور با همایش علمی ادبی گرامی داشته میشود.
او تصریحکرد: مردم تاجیکستان مانند همه ملتهای فارسی زبان، همزبان و همفرهنگ خود در افغانستان، ایران، ترکیه، پاکستان و هندوستان عشق و علاقهای پرشور به مولانا، آثار و افکار او دارند و از تعلق خود به این نابغه شعر و عرفان افتخار میکنند.
سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران گفت: همه ملتهای این کشورها، ملتهای مولانا هستند زیرا میراث جهانساز مانند جلالالدین بلخی با گذشت عصرها از محدوده یک ملت و یک کشور و چند ملت و چندکشور معین بیرون آمده و به میراث فراملی تبدیل شده است.
آثار مولانا یکی از مواریث مشترک ادبی زبان پارسی است
مصیب امیری در همایش بزرگداشت مولانا جلالالدین محمد بلخی« ازبلخ تا قونیه»، ایران را سرزمینی دانست که در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود همواره حامی و ناجی بسیاری اقوام و یکی از خاستگاههای مهم فرهنگی و سرچشمه بسیاری اندیشههای ناب و یگانه بوده است و تصریحکرد: حضور شاعران بزرگی که در قرون متمادی جایگاهی بلند و فرامرزی یافتهاند موید این سخن است.
او افزود: آنها با زبان شعر آموزههای دینی و فرهنگی را بدون قومگرایی و با هدف وحدت بخشی رواج دادند و مولانا جلالالدین محمد بلخی شاعر بزرگ قرن هفتم به عنوان یکی از این شاعران نامدار در تارک این منظومه قرار دارد.
امیری اظهارکرد: مولانا با خلق آثاری شگرف و نادر معانی عمیقی از عشق الهی را منتقل کرده و آثار وی به عنوان یکی از مواریث مشترک ادبی زبان پارسی جایگاه ویژهای نه تنها در فرهنگ و ادب ملل فارسی زبان دارد بلکه جایگاه رفیعی بین غیر مسلمانان دارد و به زبانهای مختلف ترجمه شده است.
او محبوبیت مولانا را فراتر از مرزهای ملی و تقسیمات قومی دانست و خاطرنشانکرد: در طول قرون گذشته در حوزه ایرانفرهنگی اقوام گوناگونی تحت تاثیر جهانبینی او قرار گرفته اند و مولانا محبت و عشق را بزرگترین هدیه الهی میداند و معتقد است با محبت و گسترش آگاهی میتوان خدایی شد.
رییس پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، آنچه را سبب شکوفایی اشعار مولانا شده است، سادگی و بیتکلفی کلام وی دانست و گفت: اگرچه اساس تفکر و اندیشه عالی مولانا بر حکمت فلسفه و عرفان مبتنی است که همواره بین مردم جایگاهی والا داشته است اما آنچه بیشتر او را در بین اقوام و ملل ماندگار کرد روحیه اجتماعیاش بود و بر همین اساس آثار او تنوعفرهنگی گستردهای را نشان میدهد.
امیری با بیان اینکه زبان مردم در امثال و حکم موجود در آثار مولانا دیده میشود و کلیات شمس تجلی گاه فرهنگ عامه است تصریحکرد: مولانا در مثنوی معنوی از تمثیل برای آموزش به خوبی بهره میگیرد زیرا معتقد است باید به زبان مردم سخن گفت تا مردم به آموختن میل پیدا کنند و از سویی باید اذعان داشت این اثر ارزشمند مولانا که مجموعهای از اشعار عرفانی است پیام رهایی و وابستگی به همراه دارد.
او گفت: از سوی دیگر پالایش نفس از جمله اهداف مولانا بود و لذا جنبه تربیتی در آثار وی نیز بسیار پررنگ است و از آنجا که حفظ مواریثفرهنگی و پاسداشت و گرامیداشت مفاخر فرهنگی از جمله وظایف پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری است، بر این اعتقادیم هماندیشیهایی ازین دست باعث تقویت گفتمانهای فرهنگی و موجب دوستی ملل میشود که مواریث مشترک دارند.
نظر شما