روش این هنرمندان در تحلیل بیتهایی از حافظ و رسیدن به فیلمنامه، استفاده از نظریههای زبانشناسی شناختی با رویکرد پدیدارشناختی و شناخت بینامتنیت است.
کیوان اصلاحپذیر در این نشست مجازی که شامگاه دوشنبه 20 دیماه برگزار شد، به شرح نوشتن فیلمنامههای پویانمایی با اقتباس از تکبیتهای غزلیات حافظ پرداخت و به نمونههای تصویری از غزلهای دیوان حافظ اشاره کرد.
در ادامه این نشست وی ابراز امیدواری کرد که این فیلمنامهها توسط هنرمندان فیلمساز مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به استعارههایی که استفاده شده است، به مثالهای تصویری اشاره کرد و افزود: برای نمونه برای اشاره به دامگه حادثه از نماد کرکس استفاده کردیم.
اصلاحپذیر در ادامه نمونههای دیگری را مثال زد و گفت: استفاده از استعاره در فیلمنامه مابهازاهایی شامل است که جایگزین واژگان در سرودههای حافظ شده است. البته این استعارهها به شکل واقعنماست.
پیش از وی، آبتین اصلاحپذیر نیز به فرازهایی از شیوه فیلمنامهنویسی با اقتباس از تک بیتهای دیوان حافظ پرداخت.
این در حالی است که مرکز حافظ طرحهای هنرمندان را در قالب پژوهانه بررسی کرده و مورد حمایت قرار دهد.
این نشست بهصورت مجازی از دو بستر: ابر دراک https://derak.cloud/hafez و صفحه رسمی مرکز حافظشناسی در اینستاگرام بهنشانی hafezstudiescenter@ ارایه شد.
یادآور میشود: سلسلهنشستهای مرکز حافظشناسی در سال جاری با همکاری ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت فرهنگی و مرکز پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و شرکت دانشبنیان ابردراک برگزار میشود.
نظر شما