سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
اهدای۲۰۰ هزار نسخه کتاب کمک‌آموزشی به کتابخانه‌ها

مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور از ارسال بیش از ۲۰۰ هزار نسخه کتاب کمک‌آموزشی اهدایی از سوی انتشارات گاج، به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سید‌باقر میرعبداللهی، مدیرکل تأمین منابع نهاد از اهدای بیش از ۲۰۰ هزار نسخه کتاب کمک‌آموزشی از سوی انتشارات گاج، به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور خبر داد.
 
مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این خصوص گفت: بیش از ۲۰۰ هزار نسخه کتاب کمک آموزشی، در ۴۰۰ عنوان، از سوی انتشارات گاج به کتابخانه‌های عمومی کشور اهدا شده است.
 
 
وی افزود: ارسال این منابع به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور اکنون آغاز شده است. این منابع، که عمدتاً طی دو سال اخیر منتشر شده‌اند، مربوط به مقاطع تحصیلیِ ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی است و تمامی کتابخانه‌های عمومی به صورت میانگین ۸۰ عنوان از این کتاب‌ها دریافت خواهند کرد. در توزیع این کتاب‌ها مناطق محروم، دورافتاده و کمتربرخوردار در اولویت هستند.
 
وی همچنین با اشاره به استقبال گسترده مخاطبان کتابخانه‌های عمومی، به ویژه نوجوانان و جوانان از کتاب‌های کمک‌آموزشی، سودآوربودنِ تولید این منابع برای ناشران و گران‌بودن هزینه تولید آن‌ها برای ناشر و مصرف‌کننده، اظهار داشت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همیشه تبلیغ‌کننده اهدای کتاب بوده و آن را یکی از اخلاقی‌ترین و مردمی‌ترین روش‌های بهینه‌سازی منابع در کتابخانه‌ها می‌داند. محدودیت منابع مالی نهاد نیز موجب شده است کتابخانه‌ها نیازمند دریافت کمک‌های ناشران در این حوزه باشند.
 
میرعبداللهی، ضمن ارج‌ نهادن به فعالیت‌های پیوسته انتشارات گاج در حوزه فرهنگ و پیشگام دانستن آن در اهدای کتاب، به برخی از وجوه فرهنگی و فنیِ منابع کمک‌آموزشی و کمک‌درسی اشاره کرد و گفت: اگرچه منظور اصلی تهیه‌کنندگان این نوع کتاب‌ها «آموزش آسان مفاهیم درسی» است، اما مصرف‌کنندگان، به ویژه اولیا باید به «خرید هدفمند» این منابع توجه کنند و تحت تأثیر فضای تبلیغی  این کتاب‌ها قرار نگیرند.
 
وی تاکید کرد: به این منظور لازم است قبل از خرید، نیازهای کمک‌آموزشی خود را شناسایی کرده و پس از شناخت و سنجش موقعیت تحصیلی و سطح علمی خود، با استادان و آموزگاران خود مشورت کرده و در صورت اطمینان از مطالعه، آن‌ها را تهیه کنند.
 
وی همچنین افزود:‌ در تعیین کیفیت این نوع منابع باید به تفکیک منابع «کمک‌آموزشی» و «کمک‌درسی» توجه داشت؛ چراکه این دو دارای ارزش یکسان آموزشی نیستند. نیازهای اطلاعاتی و علمی هر فرد با دیگری متفاوت است و هیچ کتاب‌شناسی نمی‌تواند نیاز اطلاعاتی هر فرد را (از نظر معرفی کتاب و ناشر) دقیقاً اعلام کند؛ به همین دلیل، هم‌افزایی و ورود ناشران مختلف به حوزه منابع کمک‌آموزشی و کمک‌درسی ضروری است.
 
مدیرکل تأمین منابع نهاد به سهم و نقش کتابداران در ارائه اطلاعات و راهنمایی اعضا برای انتخاب منابع مناسب اشاره کرد و گفت: ارائه خدمت «به‌موقع و کارشناسانه» کتابداران به اعضا و مراجعان، اصلی‌ترین وظیفه کتابدار است که زمینه‌ساز تقویت روح تحقیق و پرورش خلاقیت‌ در افراد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها