پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
معیار روش‌شناسانه، اساس انتخاب اثر برتر در بخش «پژوهش ادبی» جشنواره است

سرداور بخش «پژوهش ادبی» نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، گفت: معیارهایی که در بخش «پژوهش ادبی» این جشنواره برای داوری مدنظر بوده، معیارهای روش‌شناسانه است و اثری شانس انتخاب دارد که موضوع و نگرش جدیدی را در حوزه ادبیات دفاع مقدس طرح کرده باشد و خود اثر نیز از معیارهای پژوهشی و منطق تحقیق بهره‌مند باشد؛ یعنی هم ساختار آن پژوهشی باشد و هم حرف تازه‌ای را بیان کرده باشد.

مهدی سعیدی؛ سرداور بخش «پژوهش ادبی» نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره اقدامات انجام شده در این جشنواره، بیان کرد: جشنواره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس در نوزدهمین دوره خود در گروه‌های مختلف، آثاری را که در حوزه جنگ و دفاع مقدس منتشر شده  بررسی کرده و بهترین‌ها را معرفی می‌کند. یکی از گروه‌های جشنواره، گروه پژوهش‌های ادبی و هنری است. در این گروه پژوهش‌های ادبی مرتبط با موضوع ادبیات دفاع مقدس مورد توجه قرار دارد. آثاری که در دانشگاه‌ها و خارج از دانشگاه‌ها در این حوزه انجام شده، مطابق با فرم‌های داوری بررسی شده و بهترین‌ها معرفی می‌شود.

وی با اشاره به رویکرد بخش «پژوهش ادبی» این جشنواره افزود: آثاری که در حوزه ادبیات دفاع مقدس منتشر می‌شود، شمارگان بالایی دارند، ولی گاهی آن‌طور که باید مباحث روش‌شناختی در متن‌هایی که نوشته می‌شود، رعایت نمی‌شود. در این جشنواره در بررسی کتاب‌های پژوهشی، چند نکته مهم بوده، یکی این‌که اثری که ارائه شده تازه و بدیع باشد، دیگر این‌که از حیث روش‌شناسی، کار روشمند بوده و دارای چارچوب و اسلوب پژوهشی باشد و منطق پژوهش و تحقیق ادبی آن کار را پشتیبانی و هدایت کند و بیانگر حرف تازه‌ای باشد. در فرم‌های داوری و ایده‌هایی که داوران داشتند، این مسائل مدنظر قرار گرفته است.

شعار جشنواره لزوما معیار اصلی انتخاب کتاب‌ها نبوده است
سرداور بخش «پژوهش ادبی» نوزدهمین دوره جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس با اشاره به شعار این جشنواره با عنوان «حفظ هویت ملی با تولید آثار فاخر»، گفت: شعار جشنواره ممکن است لزوما به‌عنوان معیار اصلی در انتخاب کتاب‌ها اثرگذار نبوده باشد و در جاهای دیگر به این شعار توجه شده باشد، همان‌طور که ما در گروه ادبیات، بحث هویت ملی و نسبت و ارتباطش با پژوهش ادبی یا ادبیات دفاع مقدس و جنگ را به بحث گذاشتیم و سلسله نشست‌هایی را برگزار کردیم که مشخصاً به همین موضوع هویت ملی و ادبیات دفاع مقدس مربوط است. در این نشست‌ها ابعاد مختلف این موضوع طرح و بررسی شد. بنابراین این‌گونه نبوده که تنها به کارهایی توجه شود که موضوع بحثشان در پیوند با مسأله هویت ملی است. 

وی درباره ترکیب داوران در این بخش ادامه داد: در این بخش، ترکیبی از پژوهشگران دفاع مقدس و اساتید  دانشگاه را در گروه داوری داشتیم و با بهره‌مندی از حضور اساتیدی که در دانشگاه‌ها، ادبیات دفاع مقدس موضوع کار و پژوهششان بوده آثاری را که به جشنواره رسیده بررسی کردیم. ابتدا  حدود 30 اثر را در بررسی اولیه ملاحظه کردیم و پس از داوری اولیه، 5 اثر به مرحله دوم راه پیدا کرد و در نهایت بعد از داوری به نتیجه نهایی در انتخاب اثر رسیدیم. نتایج کار گروه از طریق دبیرخانه جشنواره به اطلاع خواهد رسید.

سعیدی در پایان بیان کرد: معیارهای مدنظر برای داوری، معیارهای روش‌شناسانه بوده و اثری شانس انتخاب دارد که هم موضوع و نگرش جدیدی  را در حوزه ادبیات دفاع مقدس طرح کرده باشد و هم خود اثر از معیارهای پژوهشی و منطق تحقیق بهره‌مند باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها