جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۰
انتشار مجموعه رسائل علامه طباطبايي

جلد اول كتاب «مجموعه رسائل» نوشته فيلسوف عاليقدر شيعه، علامه سيدمحمدحسين طباطبايي از سوي بوستان كتاب قم منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر شامل شش رساله، به كوشش سيدهادي خسروشاهي، تنظيم و روانه بازار كتاب شده است. 

نخستين رساله كتاب، «رساله‌اي در اثبات واجب‌الوجود» نام دارد كه توسط آيت‌الله محمد محمدي گيلاني در چهار فصل ترجمه شده است. 

دومين رساله، «رساله‌اي درباره توحيد» است كه دكتر همايون همتي، آن را ترجمه كرده و در پنج فصل به آن پرداخته و در انتها، مقاله الحاقي به آن ضميمه كرده كه خود اين مقاله نيز به سه فصل تقسيم مي‌شود. 

سومين رساله از كتاب، «رساله خلق جديد پايان‌ناپذير» نام دارد كه اين رساله نيز توسط آيت‌الله محمد محمدي گيلاني، ترجمه شده است. اين رساله شامل مقاله‌اي با عنوان «مقاله در قوه و فعل» در 10 فصل  است. 

«رساله‌اي درباره وحي»، چهارمين مقاله اين اثر به حساب می آید كه توضيحات آن، توسط آيت‌الله‌العظمي ناصر مكارم شيرازي در 12 موضوع تنظيم شده است. 

پنجمين رساله اين كتاب، «علي(ع) و فلسفه الهي»، توسط  علي‌اكبر مهدي‌پور ترجمه شده است. اين رساله با عنوان «فلسفه چيست؟ و فلسفه الهي كدام است؟» آغاز می شود و سپس نگاهي گذرا به زندگي نخستين پيشواي شيعه، حضرت اميرالمؤمنين علي(ع) دارد و در ادامه، به نمونه‌‌هايي از سخنان آن حضرت(ع)، درباره فلسفه الهي مي‌پردازد. 

ششمين و آخرين رساله كتاب، «رساله‌اي درباره اعجاز و معجزه» است كه درباره اين موضوع بحث می شود و سپس به اشكالات مطرح شده، پاسخ مي‌دهد.

 علامه طباطبائي، علاوه بر كتاب‌هاي مستقل، رساله‌هاي كوچكي هم دارد كه در آنها مطالب عميق فلسفي، عرفاني و ديني مطرح شده و به همين سبب ، مورد توجه دانشوران مسلمان قرار گرفته است. 

اين رساله‌ها را چند تن از دانشمندان اسلامي ترجمه و شرح كرده‌اند كه در دو جلد به چاپ رسيده است. 

مؤسسه بوستان كتاب قم، آثار  علامه طباطبايي را در 21 عنوان به كوشش سيدهادي خسروشاهي منتشر مي‌كند كه پس از تكميل آنها به صورت «مجموعه» آثار در چند مجلد به تناسب موضوع آنها نيز عرضه خواهد شد. اين آثار عبارتند از: قرآن در اسلام، شيعه در اسلام، شيعه، رساله تشيع، رسائل توحيدي، انسان از آغاز تا انجام، بررسي‌هاي اسلامي/1، بررسي‌هاي اسلامي/2، روابط اجتماعي در اسلام، آغاز فلسفه، نهايت فلسفه، اصول فلسفه رئاليسم، مجموعه رسائل/1، مجموعه رسائل/2، مجموعه رسائل/3، تعاليم اسلام، سنن النبي(ص)، لب‌اللباب، مصاحبات، گلچيني از معارف، مستدركات. 

چاپ اول كتاب «مجموعه رسائل» در شمارگان 1500 نسخه، 276 صفحه و بهاي 46000 ريال، راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط