یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
تامین منابع ارزان‌قیمت بانکی برای نوسازی کارخانه‌های کاغذسازی ضروری است

ابوالفضل روغنی گفت: کارخانه‌های کاغذسازی اکنون برای نوسازی و بازسازی به منابع سنگین مالی نیاز دارند و باید منابع ارزان‌قیمت بانکی در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا به چرخه تولید برگردند.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، تامین کاغذ و تاکید دولت سیزدهم مبنی بر لزوم خودکفایی و تولید در حوزه کاغذ و مقوا یکی از مباحث جدی و پربحث فعالان حوزه‌های مختلف ازجمله ناشران بوده است؛ زیرا تولید کاغذ به دلیل برخی موانع و محدودیت‌ها در زمینه تامین مواد اولیه چالش‌های زیادی پیش روی خود دارد.
 
اگرچه رونق گرفتن کارخانه‌های تولید کاغذ می‌تواند به رونق صنایع مختلف در کشور کمک کند همچنین به اشتغال‌زایی منجر شود اما به‌نظر می‌رسد رفع موانع و پیش‌بینی دست‌اندازهای پیش روی فعالان این حوزه ازجمله ضروریاتی است که دولت باید برای آن اقدام کند.
 
در حالی‌که شرکت چوب و کاغذ مازندارن به‌عنوان جدی‌ترین و اصلی‌ترین گزینه تولید کاغذ چاپ و تحریر در کشور فعالیت می‌کند، مدیرعامل این کارخانه از تولید 125 هزار تنی این مجموعه در سال جاری خبر داده است که فقط 45 هزار تن آن به حوزه چاپ و تحریر اختصاص دارد و گفته است اگر مواد اولیه به کارخانه برسد این توان به 65 هزار تن در بخش چاپ و تحریر خواهد رسید.
 
 ابوالفضل روغنی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با ایبنا با تاکید بر لزوم تبیین نقشه راه در حوزه خودکفایی در بخش کاغذ بر لزوم تامین تسهیلات مالی برای نوسازی کارخانه‌های تولید کاغذ در کشور تاکید کرد.
 
ارزیابی شما از وضعیت کنونی تولید کاغذ در کشور با توجه به تاکیدات دولت سیزدهم در بحث خودکفایی در بخش کاغذ چیست؟
در این زمینه همه می‌دانیم که تاکید دولت سیزدهم با توجه به صحبت‌های رئیس جمهور حمایت از تولید کاغذ در کشور است و نشست‌هایی نیز با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتیم و درباره وضعیت تولید کاغذ چاپ و تحریر، شرایط کنونی و چشم‌انداز آینده توضیحاتی ارائه کردم. در این زمینه وزیر صمت تاکید کرد که دولت بر این موضوع تاکید دارد که مساله تولید کاغذ در کشور به نتیجه برسد. مساله اینجا است که در بخش تولید کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر مشکل داریم و تولید این دو نوع کاغذ کاهش پیدا  کرده و نیاز به واردات داریم.
 
در طول سال‌های گذشته، حمایت دولت‌های قبل از واردات همواره یکی از چالش‌های جدی مساله کاغذ بوده است، نظر شما در این زمینه چیست؟
توجه داشته باشیم، مساله اینجا است که در دوره‌های مختلف همواره ارز دولتی در اختیار واردکننده‌ها قرار داده شده است، درحالی‌که هیچ‌گاه این ارز در اختیار تولیدکننده داخلی قرار نگرفته اما تولیدکننده داخلی، موظف است مواد اولیه و قطعات یدکی مورد نیاز خود را بدون هیچ کمکی وارد کشور کند و همین مساله قیمت کاغذ داخلی را بالا می‌برد.
 
پیشنهاد شما برای بهبود این وضعیت چیست؟
پیشنهاد من این است که در ابتدا باید یک نقشه راه برای تولید کاغذ در کشور ترسیم کرد تا براساس آن حرکت شود. باید قبل از هر کاری یکسری تحقیق و پژوهش در این حوزه انجام شود که در بخش کاغذ مورد نیاز حوزه نشر آیا امکان خودکفایی در تولیدات وجود دارد؟ این موضوع مهم است زیرا مبانی  مفروضات در تامین مواد اولیه نیاز به کار کارشناسی عمیق دارد. در دولت‌های گذشته یکسری ظرفیت‌هایی در این زمینه ایجاد شده بود اما همان‌طور که گفتم فرصت و امکان بیشتر، به واردات داده شده بنابراین تولید و بخش تولید دچار کم و کاستی‌های زیادی شده است. در این زمینه معتقدم تا زمانی که موضوع تولید داخلی به نتیجه نرسیده است، فعلا باید به واردات اقدام کنیم و در کنار آن سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهیم.
 
وضعیت کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدکننده کاغذ و مقوا را چطور می‌بینید؟
کارخانه‌های کاغذسازی اکنون برای نوسازی و بازسازی به منابع سنگین مالی نیاز دارند و باید حتما منابع ارزان‌قیمت بانکی در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا به چرخه تولید برگردند و با بازسازی امکانات خود شامل دستگاه‌ها و ماشین‌آلات بتوانند کاغذ باکیفیت تولید کنند.
 
تاسیس کارخانه زاگرس یکی از خبرهای خوب در حوزه کاغذ بود، خبری از وضعیت کنونی این مجموعه دارید؟
کارخانه کاغذسازی زاگرس در جاده شیراز – مرودشت در محدوده شهرستان زرقان در ۲۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد. این کارخانه از سال 1392 با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و به صورت شخصی ایجاد شد. تا جایی که اطلاع دارم در آن دوره ماشین‌ها و دستگاه‌های خوبی هم وارد کشور کردند، من چهار بار از این کارخانه بازدید کردم و دیدم که مجموعه بسیار خوبی است اما مسئولان کارخانه گفته‌اند که هزینه بهره‌بردرای بالا است و به بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند. بخشی از این مبلغ با دستور رئیس جمهور و اختصاص وام تامین شده است اما هنوز هم به مساعدت نیاز دارند که قرار است کمک‌های بیشتری از سوی دولت انجام شود.
 
در صورت آغاز فعالیت، کارخانه زاگرس چه میزان کاغذ مورد نیاز کشور را تامین خواهد کرد؟
طبق اعلام اولیه با شروع فعالیت کارخانه تا سقف 40 تا 45 هزار تن ظرفیت تولید دارد. مدتی قبل جلساتی با دو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و صمت داشتیم که از سندیکا خواستند این موضوع را بررسی کنیم، در این زمینه کارشناسانی از شرکت‌های بزرگ برای بررسی فعالیت زاگرس اعزام کردیم و متوجه شدیم که مجموعه، اکنون قابلیت بهره‌برداری دارد اما مهمترین مساله موانع مالی بر سر راه مدیران این مجموعه است که شرایط کار را سخت کرده است.
 
در حالی که در بخش کاغذ چاپ و تحریر با مشکل روبه‌ هستیم، اما در بخش کاغذ بسته‌بندی این مشکل وجود ندارد.
بله؛ در حوزه کاغذ بسته‌بندی آمار تولیدات خیلی خوب است و با افتخار می‌توان درباره آن صحبت کرد، آمار و ارقام خوبی در زمینه تامین نیازهای داخلی وجود دارد و حتی برخی مجموعه‌ها صادرات هم خواهند داشت. امسال که مقام معظم رهبری بر بحث تولید و دانش بنیان، تاکید داشتند در بسیاری از شرکت‌ها و مجموعه‌های حوزه کاغذ، به دنبال این هستند تا بحث تولید دانش بنیان را در بحث کاغذ دنبال کنند و این مساله نهادینه و اجرایی شود و کارهای خوبی هم در این بخش آغاز شده است که امیدواریم نتایج آن را به زودی شاهد باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها