کارگاه مجازی «نگارش معرفی کتاب» از 22 خرداد به همت انجمن صنفی ویراستاران برگزار میشود.
وی ادامه داد: ما شاهدیم که روزانه کتابهای زیادی پشت ویترین کتابفروشیها مینشیند که خواننده نمیداند کدام کتاب را باید متناسب با نیاز خود انتخاب کند و این کارگاه میتواند در ارائه راهکارهای مناسب به مخاطبان کمک کند.
مقدسی با اشاره به راههای تشخیص کتاب خوب برای مخاطبان، عنوان کرد: راهنمایی گرفتن از افراد کتابخوان و فرهنگی و قابل اعتماد، مشاهدۀ کتاب و خواندن فهرست و پشت جلد و مقدمۀ کتاب و خواندن معرفیها و نقدها و مرورهای منتشرشده از جمله این راهکارها برای مخاطبان است.
وی با اشاره به اهمیت معرفی کتاب، توضیح داد: متونی که شامل معرفی کتاب هستند میتوانند محتوای کتاب و میزان اطلاعات آن را به مخاطب بشناسانند، مخاطب را به تهیه و خواندن کتاب ترغیب میکنند، تشخیص تفاوت کتاب با کتابهای دیگر را آسانتر میکنند، مخاطب را از سردرگمی برای خرید کتاب دور میکنند و به فروش کتاب و چرخۀ نشر کمک میکنند.
به گفته مقدسی، در این میان خبرگزاریها، کتابفروشیها، روزنامهها، وبگاههای فروش محتوای فرهنگی و کتاب، وبگاهها و بروشورهای ناشران، ویکیپدیا، مجلات تخصصی که به نقد و معرفی کتاب میپردازند، همچنین مجلات عمومی که کتابهای روز را معرفی یا محصولات ناشران را تبلیغ میکنند میتوانند به این حوزه بپردازند.
وی با بیان اینکه کسانی که کتابخواناند و قلم نوشتن و ذهن خلاق دارند و با اصول نوشتن و نقد آشنا هستند مثل پژوهشگران، نویسندگان خلاق و ویراستاران بهترین کسانی هستند که میتوانند معرفی کتاب بنویسند، گفت: این کارگاه که به صورت برخط است از 22 خرداد به مدت هشت جلسه روزهای یکشنبه برگزار خواهد شد.
نظر شما