چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
حوزه‌های علمیه باید از همه تجربیات نوین بهره‌مند شوند

آیت الله علیرضا اعرافی در آیین اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره علامه حلی با بیان اینکه حوزه ریشه در تاریخی دیرپا، کهن و گران‌بها دارد، گفت: حوزه‌های علمیه باید از همه تجربیات نوین بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، آیین اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره علامه حلی با حضور آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور و حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سه‌شنبه(21 تیرماه) در قم برگزار شد.
 
آیت‌الله اعرافی در ابتدای این برنامه گفت: اگر تاریخ تحقیق و نوآوری در گذشته بیش از یک‌هزار ساله حوزه را ورق بزنیم پرچم بر افراشته‌ای را می‌بینیم، گرچه نقاط ضعف و آسیبی هم دیده شده است.
 
وی ادامه داد: طلبه جوان با توجه به پژوهش عالمانی حوزه چون شیخ مفید، علامه حلی و شیخ طوسی باید عزم تحقیق و پژوهش داشته باشند. تولیدات انبوه و حجیم بزرگان حوزه در تاریخ گذشته با حفظ استانداردهای اجتهادی و تحقیقی قابل تامل و ستایش است.
 
اعرافی اضافه کرد: از ویژگی‌های مهم کاروان علم و پژوهش در حوزه آن بوده است که تحقیقات به سطحی می‌رسید که مکاتب مهم حدیثی و تفسیری راه اندازی می‌شد و چهره‌هایی رخ نمایی کردند که مکتب تولید کردند.
 
مدیر حوزه علمیه‌های کشور بیان کرد: حوزه‌های علمیه باید از همه تجربیات نوین بهره‌مند شوند و از سنت‌های نوین پژوهشی بهره‌گیری کنند اما حوزه باید بداند ریشه در تاریخ دیرپا، کهن و گران‌بها دارد و سنت‌های آن باید حفظ و ارتقا یابد.
 

در ادامه معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره با آمار و ارقام این جشنواره گفت:  ۱۵ هزار و ۴۰۱ اثر از خواهران‌ و برادران طلبه به سیزدهمین دوره جشنواره ارسال شده است که نشانگر توجه ویژه طلاب به امر پژوهش است؛ از این میان هفت‌هزار و ۹۷۶ اثر از سوی پنج‌هزار و ۵۹۸ تن از خواهران و هفت‌هزار و ۴۲۵ اثر نیز از سوی پنج هزار و ۸۱۴ تن از برادران طلبه به دبیرخانه جشنواره سیزدهم علامه حلی ارسال شده است.
 
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در جشنواره سیزدهم از دبیرخانه‌های برتر استان‌های هرمزگان، کهکیلویه و بویراحمد، قم، یزد و مازندران تقدیر به عمل آمد. سه مدرسه برتر نیز در حوزه‌های علمیه برادران از شهرهای بابل، زاهدان و  قم و سه مدرسه برتر در میان حوزه‌های علمیه خواهران از شهرهای یزد، میناب و ساری نیز در این آیین تجلیل شدند.
 
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: زمینه پژوهش گسترده و رسالت حوزویان در امر پژوهش بسیار مهم است.
 
وی افزود: در حوزه‌های علمیه باید این زمینه ایجاد شود که پژوهش‌هایی ویژه مورد توجه قرار گیرد و در جشنواره‌هایی همچون علامه حلی طلاب در هر موضوعی که خواستند پژوهش نکنند.
 
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور یادآور شد: حوزه باید در همه عرصه‌هایی که می‌تواند ورود پیدا کرده و این موضوع مطالبه به حقی است که نظام می‌تواند از حوزه های علمیه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها