سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴
شاید تو یک چند پتانسیلی باشی!

این کتاب برای افرادی است که نمی‌خواهند روی یک موضوع واحد متمرکز شوند و سایر علاقه‌مندی‌هایشان را راها کنند، این کتاب برای کنجکاوهاست؛ کسانی که با یادگیری موضوعات جدید خشنود می‌شوند، کسانی که هویت جدید ایجاد می‌کنند و بین هویت‌های مختلف شناورند. لازم نیست تنها یک چیز انتخاب کنید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به تازگی انتشارات کتاب کوله پشتی راهنمایی برای آن‌هایی که بزرگ شده‌اند اما هنوز نمی‌دانند می‌خواهند چه کاره شوند! را روانه بازار نشر کرده است. این کتاب با عنوان شاید تو یک چند پتانسیلی باشی! نوشته امیلی وپنیک و ترجمه سیده مهسا مولی در  مدت کوتاهی پس از انتشار به چاپ دوم رسیده و مورد استقبال واقع شده است. این کتاب به سراغ یکی از معمول‌ترین سوال‌هایی رفته که احتمالا همه ما در کودکی‌مان شنیده‌ایم، می‌خواهی در آینده چه کاره شوی؟ این پرسش شاید در ظاهر ساده و بدون عواقب باشد، اما می‌تواند اثرات زیادی بر کودک بگذارد از جمله ایجاد این ذهنیت که او  برای آینده خود مجبور به انتخاب یک علاقه یا حرفه خاص است. اما این کتاب به ما نشان می‌دهد که این نگاه لزوما درست نیست. این همان ویژگی چند پتانیسلی است که کتاب می‌خواهد به آن بپردازد.

در مقدمه کتاب که با عنوان نامه‌ای به خواننده آورده شده است در توضیح این مسیر می‌خوانیم: «این کتاب برای افرادی است که نمی‌خواهند روی یک موضوع واحد متمرکز شوند و سایر علاقه‌مندی‌هایشان را راها کنند، این کتاب برای کنجکاوهاست؛ کسانی که با یادگیری موضوعات جدید خشنود می‌شوند، کسانی که هویت جدید ایجاد می‌کنند و بین هویت‌های مختلف شناورند. لازم نیست تنها یک چیز انتخاب کنید. این همان راز بزرگی است که هیچ کس به شما نمی‌گوید. این کتاب به شما نشان می‌دهد که چگونه یک حرفه پایدار و موفق بسازید تا به شما اجازه دهد به رضایت قلبی‌تان دست یابید؛ همه چیز بودن.»

به دلیل موضوع کتاب شیوه روایت آن هم متفاوت است. نویسنده در این مورد می‌نویسد:«این کتاب، کتابی معمولی نیست و یک تجربه مطالعه معمولی نیز نخواهد بود. ساختن یک زندگی چند وجهی مستلزم خودشناسی و آزمایش است. من برای هدایتتان اینجا خواهم بود، اما در طول مسیر از شما می‌خواهم کارهایی انجام دهید. این کارها ممکن است شامل چنین مواردی باشند: نوشتن فهرست‌های بسیار، بهانه‌گیری و تحقیق درباره ترکیبات عجیب کلمات و.. پس برای شروع یک خودکار و تعدادی کاغذ بردارید یا حتی یک ماژیک شبرنگ برای علامت زدن جمله‌هایی که می‌خواهید به یاد داشته باشید.» یکی دیگر از ویژگی‌هایی کتاب این است که مطالب خود را نه در قالب مطالب علمی صرف بلکه با استفاده از شیوه روایت داستانی همراه می‌کند و همین امر باعث تاثیرگذاری بیشتر آن می‌شود.

نویسنده اثر خود را در سه بخش اصلی سامان داده است. بخش اول با عنوان همه چیز؟ به طایفه خوش آمدید به عنوان نوعی پیش درآمد است که ما را با مفهوم چند پتانسیلی بودن آشنا می‌کند. این بخش شامل سه فصل است: تو هیچ مشکلی نداری، چند پتانسیلی‌ها: اهل طفره رفتن یا اهل نوآوری؟ و اجزای تشکیل دهنده یک زندگی چند پتانسیلی شاد. نویسنده در این بخش سعی می‌کند با مثال‌ها و تمرین‌های مرتبط ویژگی‌های چند پتانسیلی بودن و مفهوم آن را در ذهن خواننده به شکل مناسبی جا بیاندازد و دراین مسیر به سراغ پیش‌فرض‌های ذهنی ما و تصحیح آن‌ها نیز می‌رود.

بخش دوم کتاب با عنوان چهارمدل کاری چندپتانسیلی راه‌های مختلف برای آدم‌های مختلف به توضیح چهار رویکرد مرتبط با چند پتانسیلی می‌پردازد که عبارتند از رویکرد آغوش فراگیر، رویکرد خط مورب، رویکرد انیشتن و رویکرد ققنوس. در این بخش هم مانند بخش پیشین تمرین‌هایی مرتبط با فهم و به کارگیری این رویکردها به خواننده داده می‌شود.

بخش سوم کتاب با عنوان چوب لای چرخ‌های رایج چند پتانسیلی‌ها و شکست دادن اژدها به چالش‌های سرراه چندپتانسیلی بودن می‌پردازد. این بخش شامل دو فصل سیستم شخصی شما برای سودمندی و ترس، اعتماد به نفس و سرو کله زدن با آدم‌هایی که درک نمی‌کنند می‌شود و در آخر هم نویسنده فصلی را به جمع‌بندی اختصاص داده است.

کتاب «شاید تو یک چند پتانسیلی باشی» نوشته امیلی وپنیک با ترجمه سیده مهسا مولی در 200 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 65 هزار تومان توسط انتشارات کتاب کوله‌پشتی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. ‌
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها