غرفهداران یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب «دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت» با مثبت ارزیابی کردن برگزاری این نمایشگاه در استان قم، مهمترین ضعف آن را اطلاعرسانی و تبلیغات محیطی ضعیف عنوان کردند.
سلیمانی مسئول غرفه «کتاب جمکران» با اشاره به اتمام شیوع کرونا و برگزاری نمایشگاه کتاب دفاع مقدس به خبرنگار(ایبنا) گفت: با توجه به اینکه در دوران کرونا نمایشگاه برگزار نشد، الحمدالله این نمایشگاه با استقبال خوبی مواجه شد اما نکته قابل توجه این است که برخی از ناشران مهم حوزه دفاع مقدس در این نمایشگاه شرکت نکردند و به نظر بنده این ایراد بزرگی بود. بنهای کاغذی که به دانشآموزان اهدا شد، عالی بود چراکه این اقدام آنها را به سمت کتابخوان شدن هدایت میکند. بنهایی هم خانه کتاب و ادبیات ایران تدارک دیده بود و بانک عامل ـ بانک صادرات ـ در اختیار مخاطب قرار داد به نوعی حمایت از مخاطب برای خرید کتاب محسوب میشود.
سلیمانی درباره برگزاری حضوری نمایشگاه و حذف خرید مجازی از این رویداد، بیان کرد: باتوجه به اینکه در هفته کتاب قرار داریم، فروش کتاب با هدف حمایت از کتابفروشیها در قالب سامانه فروش مجازی اجرایی شد؛ اگر این نمایشگاه علاوه بر امکان خرید حضوری، فرصت خرید مجازی را فراهم میکرد بهزعم بنده مشکلاتی را برای کتابفروشیها و آن طرح ایجاد میکرد.
مسئول غرفه «کتاب جمکران» گفت: برای این نمایشگاه، غرفهها رایگان در اختیار ناشران قرار گرفت و خدماتی ازجمله اسکان و پذیرایی برای ناشرانی خارج از قم، به صورت رایگان فراهم شده بود و این اقدام، حضور ناشران در نمایشگاههای استانی را تسهیل کرد.
در ادامه مدیر فروش غرفه انتشارات «روایت فتح» در گفتوگو با خبرنگار ایبنا، گفت: دو روز اول نمایشگاه برای مخاطب خیلی شناخته شده نبود، اما هرچه جلوتر رفتیم استقبال بهتر شد. هدف دوستان در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس این بود که همشهریان قم از این نمایشگاه استفاده کنند، که این اتفاق به خوبی رقم خورد.
وی به تعداد کتابهای عرضه شده در این غرفه اشاره کرد و افزود: حدود ۱۰۰ عنوان کتاب از کتابهای قدیمی و کارهای جدیدمان که به روایت داستانی از زندگی شهدای مدافع حرم، جانبازان خانوادههایشان اختصاص دارد به نمایشگاه آوردهایم.
این فعال حوزه چاپ و نشر ادامه داد: یک مجموعهای از زندگی علما ارائه کردیم؛ هدفمان آشنایی مخاطب با علما در قالب یک کتاب کمم حجم بود؛ ازجمله امام خمینی(ره)، حاج آقا مصطفی(ره)، آیتالله مرعشی(ره)، شهید بهشتی(ره)، علامه طباطبایی(ره) و آیتالله بروجردی(ره). تلاش کردیم در این مجموعه از کار تکراری پرهیز کنیم و کتابها به صورتی نوشته شده که مخاطب آشنایی اجمالی با علما پیدا کند.
وی اضافه کرد: مدیران حمایت قابل قبولی از نمایشگاه انجام داده بودند و فکر نمیکردم یک نمایشگاه در شهرستان بتواند با این قدرت برگزار شود. وظیفه خودم میدانم از زحمات این عزیزان تشکر و قدردانی کنم.
در بخش دیگری از این گزارش مسئول غرفه انتشارات معارف با مطرح کردن ضعف تبلیغات محیطی در یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، بیان کرد: روزهای ابتدایی نمایشگاه بهدلیل اطلاعرسانی ضعیف محیطی نمایشگاه خلوت بود اما هرچه به روزهای پایانی نزدیک شدیم اتفاقهای خوبی رقم خورد.
وی گفت: یکی از این اتفاقها حضور گروهی دانشآموزان با کادر اجرایی مدرسه در نمایشگاه بود. با معرفی یک کتاب متوجه میشدم که دانشآموزان علاقهمند و طالب کتاب هستند؛ البته بنهای خریدی که در اختیار آنها قرار میگیرد، انگیزه خوبی برای آنها ایجاد میکند. برخی از دانشآموزان آنقدر مشتاق بودند که در نوبت عصر مجدد با خانواده به نمایشگاه مراجعه میکردند.
این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه استقبال از کتابهای داستانی و کتاب «ستارهها چیدنی نیستند» خوب بود، ادامه داد: با توجه به اینکه غرفه کوچک بود تعداد اندکی از کتابهای چاپ اولمان که جزو کتابهای پرفروش هستند را به نمایشگاه آوردیم، کتابهایی که معمولاً برای معرفی مناسبترند؛ اما هر کتابی هم اگر در غرفه موجود نباشد به نحوی به دست مخاطب میرسانیم.
وی گفت: بعضی افراد نخستینبار به نمایشگاه مراجعه میکنند، فرصت کوتاه چند دقیقهای داریم و باید بتوانیم نکتهای را بیان کنیم که معرفی خوبی به مخاطب داشته باشیم. اگر کتاب ضعیف به آنها معرفی کنیم اتفاق خوبی نخواهد افتاد.
نظر شما